- mån 28 mar 2022, 19:40
bem skrev: ↑mån 28 mar 2022, 18:58
Molind skrev: ↑mån 28 mar 2022, 13:45
Jag hittade var man gör justeringen
. Det var ju jättelätt, dra centerdisplay till höger och där finns ikonen för HUD justering. LÄTT
Härligt, då är du på banan. Vad tycker du om HUD:en som sådan? Jag tycker det är en rätt frän sak, dock inte så frän att jag inte skulle klara mig utan. Men jag ville prova hur en HUD var i en Volvo, är annars lite försiktig prova såna här lite mer high tech grejer i en bil. Man jag är positivt överraskad. Dock glömmer jag ofta kika i den men det är nog helt enkelt för jag varit van köra bilar utan HUD i många årtionden. Tekniken i sig är rätt spännande för att få än mer trafiksäkra bilar på det sättet att man slipper släppa blicken från vägen t.ex. för att se hastigheten. Men HUD:en kan ju visa en hel del:
farthållare
hastighet
navigation (adresser och pilar hur man skal svänga)
telefonsamtal
trafiksskyltsinformation
varningar
Det kanske kommer en riktigt stor HUD i kommande Volvo, se här:
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... nde-volvo/
Jag var en som varit sjukt sugen på HUD sedan jag såg de första konceptbilderna på Vector, den amerikanska supersportbilen med inredning inspirerad av stridsflygplan. Konceptbilen med tillhörande bilder var medialt godis i slutet på 70-talet och jag fastnade för HUD. Sedan tror jag aldrig Vector använde HUD i verkligheten, men det är en annan femma.
Själv kryssade jag i HUD på min senaste Passat GTE. Det var fint, men inte den wow-känsla som jag hade som barn/ungdom när Vector var min stora dröm. Jag valde te.x inte HUD i min nuvarande Volvo. Men kan tänka mig på nästa. Men kommer trots allt ganska långt ned på listan.
Nuvarande bilar: SAAB 9-3 Aero Cab. XC60 B5 AWD(Bensin). Tidigare bilar:
Volvo PV, Opel Kadett Rally, Fiast 128 Special, Opel Ascona A, Ascona B(2st), Ford Tanus(2st), SAAB 9000 2,3T, Volvo S40 2,0T, BMW 320i, BMW 330iA(2st), Volvo XC70 II, Passat B7 EcoFuel DSG, Volvo V60 D4, Volvo V60 D6, Passat GTE,