Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Molind
Min fru har köpt en MY20 S60 och det går inte att kalibrera HUD:en. Det som går är att rotera den men inte justera ljusstyrkan eller att byta position på den upp/ner höger/vänster.

Någon som har varit med om att ha samma problem? Även om det inte är på en S60.
Användarvisningsbild
av js1
Är förarprofilen låst?
av Molind
Det våga jag inte svar på om den är. Kan det påverka varför det inte går att justera den?
Användarvisningsbild
av js1
Osäker men kanske, värt att kolla i allafall.
Användarvisningsbild
av bem
Jag har för mig det var nån liten luring vid justering av HUD:en. Har HUD i min V90 MY22. Minns jag skulle justera en gång men inget hände. Tyvärr minns jag inte vad jag gjorde för att få justeringen att funka, men jag har för mig det var nåt enkelt. Bilen måste vara startad men det kanske inte går visa utan bilen är startad. Skulle inte förvåna mig jag var på fel sida rattens rattknappar och försökte justera. Eller kanske var nåt i inställningarna jag inte hade bockat i. Kolla i användarhandboken (finns Online) om det står nåt där om HUD:en som man ev. kan missa när man ställer in den.
av Molind
Jag hittade var man gör justeringen :-D . Det var ju jättelätt, dra centerdisplay till höger och där finns ikonen för HUD justering. LÄTT ;-)
Användarvisningsbild
av bem
Molind skrev: mån 28 mar 2022, 13:45 Jag hittade var man gör justeringen :-D . Det var ju jättelätt, dra centerdisplay till höger och där finns ikonen för HUD justering. LÄTT ;-)
Härligt, då är du på banan. Vad tycker du om HUD:en som sådan? Jag tycker det är en rätt frän sak, dock inte så frän att jag inte skulle klara mig utan. Men jag ville prova hur en HUD var i en Volvo, är annars lite försiktig prova såna här lite mer high tech grejer i en bil. Man jag är positivt överraskad. Dock glömmer jag ofta kika i den men det är nog helt enkelt för jag varit van köra bilar utan HUD i många årtionden. Tekniken i sig är rätt spännande för att få än mer trafiksäkra bilar på det sättet att man slipper släppa blicken från vägen t.ex. för att se hastigheten. Men HUD:en kan ju visa en hel del:
farthållare
hastighet
navigation (adresser och pilar hur man skal svänga)
telefonsamtal
trafiksskyltsinformation
varningar

Det kanske kommer en riktigt stor HUD i kommande Volvo, se här:

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... nde-volvo/
av Primus
bem skrev: mån 28 mar 2022, 18:58
Molind skrev: mån 28 mar 2022, 13:45 Jag hittade var man gör justeringen :-D . Det var ju jättelätt, dra centerdisplay till höger och där finns ikonen för HUD justering. LÄTT ;-)
Härligt, då är du på banan. Vad tycker du om HUD:en som sådan? Jag tycker det är en rätt frän sak, dock inte så frän att jag inte skulle klara mig utan. Men jag ville prova hur en HUD var i en Volvo, är annars lite försiktig prova såna här lite mer high tech grejer i en bil. Man jag är positivt överraskad. Dock glömmer jag ofta kika i den men det är nog helt enkelt för jag varit van köra bilar utan HUD i många årtionden. Tekniken i sig är rätt spännande för att få än mer trafiksäkra bilar på det sättet att man slipper släppa blicken från vägen t.ex. för att se hastigheten. Men HUD:en kan ju visa en hel del:
farthållare
hastighet
telefonsamtal
trafiksskyltsinformation
varningar

Jag var en som varit sjukt sugen på HUD sedan jag såg de första konceptbilderna på Vector, den amerikanska supersportbilen med inredning inspirerad av stridsflygplan. Konceptbilen med tillhörande bilder var medialt godis i slutet på 70-talet och jag fastnade för HUD. Sedan tror jag aldrig Vector använde HUD i verkligheten, men det är en annan femma.

Själv kryssade jag i HUD på min senaste Passat GTE. Det var fint, men inte den wow-känsla som jag hade som barn/ungdom när Vector var min stora dröm. Jag valde te.x inte HUD i min nuvarande Volvo. Men kan tänka mig på nästa. Men kommer trots allt ganska långt ned på listan.
av Molind
Primus skrev: mån 28 mar 2022, 19:40
bem skrev: mån 28 mar 2022, 18:58
farthållare
hastighet
telefonsamtal
trafiksskyltsinformation
varningar

Jag var en som varit sjukt sugen på HUD sedan jag såg de första konceptbilderna på Vector, den amerikanska supersportbilen med inredning inspirerad av stridsflygplan. Konceptbilen med tillhörande bilder var medialt godis i slutet på 70-talet och jag fastnade för HUD. Sedan tror jag aldrig Vector använde HUD i verkligheten, men det är en annan femma.

Själv kryssade jag i HUD på min senaste Passat GTE. Det var fint, men inte den wow-känsla som jag hade som barn/ungdom när Vector var min stora dröm. Jag valde te.x inte HUD i min nuvarande Volvo. Men kan tänka mig på nästa. Men kommer trots allt ganska långt ned på listan.
Personligen så tycker jag det är hur grym som helst. Har tyvärr ingen själv i min XC60 MY21. Och sen är det synd att den inte går att få till C40 som kommer att bli min nästa bil
Användarvisningsbild
av sewen
För mig står det också högt upp på listan. Endast lädersäten och pilot assist som jag kryssar i innan. Alltså före bla 360-kamera, panorama och rattvärme.
Körde med det för första gången för 3 år sen och är såld sen dess. Min bilkörning känns bra mycket säkrare med det.
Faux V90 - cross country

Generellt sett kan markfrigången variera en […]

Plocka isär främre stol v70n

Tjena! Jag skulle vilja plocka isär för[…]

Laal bakgrund belysningar ska dimma ner in DIM/LS[…]

B230F går fett

Tack så mycket men jag fick ju inte nå[…]