Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
Nu blev det dags att sälja av min Volvo. Tyvärr känns det mer och mer motigt att puttra på med diesel de 6 km jag har till jobbet. Volvo har ju hamnat hopplöst efter med electrifieringen och inget bra alternativ finns för mig, boende i hyreslägenhet utan laddstolpe.

Tack för ett bra forum och härliga diskussioner! Så många tips och stöd man har fått. Nu får jag leta upp ett forum för, hmmm ursäkta att jag svär, Men Toyota rav4.
av Lövet
Rav4an måste ju vara plug-in hybrid eller mildhybrid - XC60 är väl inte allt för avlägsen?

(Med detta menar jag inte att Rav4 är en dålig bil, bara att de flesta här har ju en fallenhet för Volvo)
Det är ju en viss skillnad i pris, bilarna emellan.
Den laddbara RAV4:n kostar från 489' och når 100 på 6 sekunder, fullt tillräckligt för de flesta. Volvo XC60 kostar från 620' och är 0,3 sekunder snabbare till 100. Nu är kanske prestandan vid omkörning viktigare, men ändå...
Den vanliga modellen kostar från 341', det kan inte Volvo konkurrera med om man ser det rent prismässigt.
Nog för att Volvo vill vara premium, men de har en bra bit kvar dit på många plan bla. kundbemötande av säljare och förmågan att sätta saker (Google-systemet och dess app) i produktion som inte verkar helt genomtänkt.

Jag tycker RAV4:an är snygg och önskar Robbi lycka till med bilen!
av Lövet
Den laddbara RAV4:n kostar från 489' och når 100 på 6 sekunder, fullt tillräckligt för de flesta. Volvo XC60 kostar från 620' och är 0,3 sekunder snabbare till 100. Nu är kanske prestandan vid omkörning viktigare, men ändå...
Visst skiljer det i pris. Fast premium är Rav 4 sannerligen inte. Man kan högtryckstvätta dörrsidorna som är till 100% gjorda i hårdplast. Osv.
Men med det sagt - bilen är inte dålig. Det är bara mera gummistövel än finsko så att säga.
av Lövet
Volvo2021 skrev:....hellre en fungerande och driftsäker gummistövel, än en finsko som krånglar och har diverse, hmm, kvalitetsproblem!
De flesta har inte problem. I den andra "drabbas" man hela tiden. Men som sagt, det beror på vad man är ute efter och hur kräsen man är.

Sen ska man ju inte tro att en Rav4 kostar 489tkr när den är motsvarande utrustad: https://www.wayke.se/objekt/87ba17a5-43 ... et-automat
Användarvisningsbild
av Bosse78
Kör xc60 privat och rav4 i jobbet. XC60 känns ju sjukt mkt mer "premium" än rav4. Känns som rav4 är typ 10år äldre.
av Qualia
Nu har allt skenat i väg när det gäller pris, du får ju vad du betalar för, men jag tycker det Volvo tar betalt nu känns litet väl, det får nog många att byta märke..
Det som stör mig är att små detaljer så som lim till skärmbreddare har gett upp två gånger om, det får de Lima på igen innan garanti går ut..

När det gäller säljare och service på bil handlarna jag har besökt senaste månaden , så sover nästan 90% på de anläggningar jag har besökt, förutom Porsche, där söker de upp dig, det är nog priset som styr allt ..
Användarvisningsbild
av Robbi
Ja, det finns många synpunkter på bilar. För min del är det mer att jag kom över en fullrustad ny Rav4 till väldigt bra pris och kan tänka mig att köra den ett tag tills det blir ordning på Volvos program och speciellt när det finns vettiga alternativ.

Sedan kommer jag säkert att återkomma men nu känns inte en dieselbil så modern att åka 6 km till jobbet med. Visst kunde en bensin varit alternativ men den drar för mycket utan hybrid. En T6 eller T8 är dyr och jag har ingen laddstolpe, så den blir värdelös för mig.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Faux V90 - cross country

Generellt sett kan markfrigången variera en […]

Plocka isär främre stol v70n

Tjena! Jag skulle vilja plocka isär för[…]

Laal bakgrund belysningar ska dimma ner in DIM/LS[…]

B230F går fett