Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
Tja!

Har hämtat en v60 T8 hyrbil.

Satte mig i bilen och körde hem och upptäckte nu att hybrid driften inte går in. Kan inte ens välja ”Constant AWD” eller ”Pure”.

Kommer ihåg att jag provkört laddhybrid tidigare där pure inte var tillgängligt pga gammal bensin. Men constant awd bör vara tillgänglig ändå?

Någon som varit med om detta tidigare?
Är lite extra krångligt då det är hyrbil 😂 men ligga och bränna i en T8 utan hybrid drift kommer bli snordyrt. Så om någon har ett bra tips tas det gärna emot. Även om jag ska förbi lokala ÅF imorgon som dock inte är uthyrare av bilen.
Användarvisningsbild
av bem
Börja med att ladda hyrbilen så hybridbatteriet är fulladdat. Prova sen igen. Det går ladda bilen temporärt via ett vanligt jordat 230 volt eluttag om elinstallationen är OK och det är tillräckligt hög säkring där uttaget hör hemma. Om du inte har laddbox. Volvos Schucko laddkabel (i alla fall min) är begränsad till 10 ampere så den belastar inte elnätet så jättehårt.
Kolla i indikatorn i förardisplayen hur lång den liggande stapeln är för eldrift på din laddhybrid just nu. Det står i min bil (V90 T6 Recharge Plug-in Hybrid 2022) uppskattad räckvidd på el i den liggande stapeln (från 0 när hybridbatteriet inte kan driva bilen längre till xx antal km när det finns kräm kvar i hybridbatteriet).
Gå till Volvo Cars hemsida och välj Kundsupport, Manualer, välj din V60 (Twin Engine om några år gammal annars om ny kolla på Recharge Plug-in Hybrid, och årsmodell) och läs om körlägen på bilen (under Start och körning i manualen) så kan du se förutsättningarna för olika körlägen.
Om hybridbatteriet är tomt kan man inte köra på Pure.
Constant AWD betyder att både fram- och bakhjulen driver, bensinmotorn fram och elmotorn bak. Om Hybridbatteriet är uttömt kan väl knappast Constant AWD väljas? för det finns ingen kraft till bakjulen som drivs av elmotorn resonerar jag.
Om bilens hybridbatteri är laddat och det ändå inte går välja Pure eller andra körlägen vete tusan vad det är för knas.
Har bara varit med en gång på min laddhybrid att det inte gick välja Constant AWD men efter en stunds körning gick det välja.
av Lockis
bem skrev:Börja med att ladda hyrbilen så hybridbatteriet är fulladdat. Prova sen igen. Det går ladda bilen temporärt via ett vanligt jordat 230 volt eluttag om elinstallationen är OK och det är tillräckligt hög säkring där uttaget hör hemma. Om du inte har laddbox. Volvos Schucko laddkabel (i alla fall min) är begränsad till 10 ampere så den belastar inte elnätet så jättehårt.
Kolla i indikatorn i förardisplayen hur lång den liggande stapeln är för eldrift på din laddhybrid just nu. Det står i min bil (V90 T6 Recharge Plug-in Hybrid 2022) uppskattad räckvidd på el i den liggande stapeln (från 0 när hybridbatteriet inte kan driva bilen längre till xx antal km när det finns kräm kvar i hybridbatteriet).
Gå till Volvo Cars hemsida och välj Kundsupport, Manualer, välj din V60 (Twin Engine om några år gammal annars om ny kolla på Recharge Plug-in Hybrid, och årsmodell) och läs om körlägen på bilen (under Start och körning i manualen) så kan du se förutsättningarna för olika körlägen.
Om hybridbatteriet är tomt kan man inte köra på Pure.
Constant AWD betyder att både fram- och bakhjulen driver, bensinmotorn fram och elmotorn bak. Om Hybridbatteriet är uttömt kan väl knappast Constant AWD väljas? för det finns ingen kraft till bakjulen som drivs av elmotorn resonerar jag.
Om bilens hybridbatteri är laddat och det ändå inte går välja Pure eller andra körlägen vete tusan vad det är för knas.
Har bara varit med en gång på min laddhybrid att det inte gick välja Constant AWD men efter en stunds körning gick det välja.
Batteriet är fulladdat. Och bilen tar emot laddning. Oklart vad som är fel. Ska lämnas för felsökning imorgon. Lite surt att köra på enbart bensin med dagens priser bara :-D
Användarvisningsbild
av bem
Lockis skrev: ons 02 mar 2022, 11:11
Batteriet är fulladdat. Och bilen tar emot laddning. Oklart vad som är fel. Ska lämnas för felsökning imorgon. Lite surt att köra på enbart bensin med dagens priser bara :-D
Osis, med bilen. Antar det är en ganska ny V60 T8 Reharge MY22:a (med nya stora hybridbatteriet). Hoppas de hittar felet så du får nöjet att glida runt tyst och fint på Pure körläge, så länge hybridbatteriet har kapacitet driva elmotorn, och det är ju rätt länge numera. Ja man får vara lite lätt på foten när man kör på bensinmotorn i Volvo laddhybrid, det är lätt bilen sörplar i sig bensin i snabb takt om man trampar till på gaspedalen. En V60 T8 Recharge laddhybrid har nog bra skjuts i Powerläge om man vill ha lite roligt en kort stund. Till och med min V90 T6 Recharge MY22 har hyfsat "klipp" i Powerläge. :-)
av Lockis
bem skrev:
Lockis skrev: ons 02 mar 2022, 11:11
Osis, med bilen. Antar det är en ganska ny V60 T8 Reharge MY22:a (med nya stora hybridbatteriet). Hoppas de hittar felet så du får nöjet att glida runt tyst och fint på Pure körläge, så länge hybridbatteriet har kapacitet driva elmotorn, och det är ju rätt länge numera. Ja man får vara lite lätt på foten när man kör på bensinmotorn i Volvo laddhybrid, det är lätt bilen sörplar i sig bensin i snabb takt om man trampar till på gaspedalen. En V60 T8 Recharge laddhybrid har nog bra skjuts i Powerläge om man vill ha lite roligt en kort stund. Till och med min V90 T6 Recharge MY22 har hyfsat "klipp" i Powerläge. :-)
Tyvärr, inte nya drivlinan.
av Lockis
mbc skrev: lör 19 mar 2022, 12:11 Varför inte bara byta bil hos uthyraren, känns som det är inte ditt problem att lämna in och felsöka.
Jag har fått en annan bil medans man lagar den andra. 🤷
Faux V90 - cross country

Generellt sett kan markfrigången variera en […]

Plocka isär främre stol v70n

Tjena! Jag skulle vilja plocka isär för[…]

Laal bakgrund belysningar ska dimma ner in DIM/LS[…]

B230F går fett

Tack så mycket men jag fick ju inte nå[…]