Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V60 2019 D3 manuellt växlad. Endast gått 4500 mil

Jag har ett lågfrekvent vibrerande ”rumlande” ljud som endast uppstår när jag kryper sakta på typ dragläge. Det uppstår också när jag kryper sakta och sedan stannar och håller foten på bromsen - det rumlar då i två sekunder och försvinner sedan.

Hade bilen på verkstad i annat ärende igår och lätt teknikern lyssna på det. Han satt med mig i bilen och kunde höra det.

Han och hans kollega gissar på höger motorfäste - när jag tittar på motorfästet tycker jag det ser helt intakt ut - gummit har inga sprickor eller dylikt.

En annan sak som jag tycker inte stämmer överens med motorfäste är att jag tycker mig inte kunna återskapa detta ljud när bilen är kall…

Vad säger ni? Kan det vara motorfäste? Rör sig motorn annorlunda när den är varm?

Något annat? avgassystem?

Min fru bekräftar också att det kommer från höger sida (passagerarsidan)
Har under helgen lyckats bekräfta att jag INTE kan återskapa detta ljud när bilen är kall - samma råder om jag använt parkeringsvärmaren - jag kan inte få fram detta rumlande/lågfrekventa skramlande såvida bilen inte körts varm en stund.

Är den varmkörd under 20 min kan jag få fram ljudet hela tiden när jag kryper sakta på en parkering.

Det låter som ett dovt skramlande som hörs när jag kryper sakta. Om jag trycker på bromsen och stannar bilen hör man rumlandet i 2 sekunder efter att bilen stannat (jag har foten kvar på bromsen) och sedan försvinner det.

Jag kan inte begripa varför ett kasst motorfäste skulle påverkas av huruvida bilen är kall eller varm? eller är gummit mycket styvare när den är kall?
Gummi är i regel hårdare när det är kallt. Kanske det är det som gör att motorn inte kan röra sig lika mycket som när det är varmare och gummit då kan flexa mer så det skramlar på nåt ställe (bara gissning).
Du kanske skulle åka till nån Gör Det Själv hall och hänga på avgasslangen och låta bilen gå några minuter upphissad och du då kan se under bilen om du ser nåt som skramlar eller lokalisera var skramlet kommer ifrån?
bem skrev:Gummi är i regel hårdare när det är kallt. Kanske det är det som gör att motorn inte kan röra sig lika mycket som när det är varmare och gummit då kan flexa mer så det skramlar på nåt ställe (bara gissning).
Du kanske skulle åka till nån Gör Det Själv hall och hänga på avgasslangen och låta bilen gå några minuter upphissad och du då kan se under bilen om du ser nåt som skramlar eller lokalisera var skramlet kommer ifrån?
Det hade varit en dröm att ha en GDS-hall. finns tyvärr inte en enda i närheten. Närmsta är nog 10 mil till Malmö
Ska kolla!

Men då är kanske inte min tanke om att gummit kan påverkas av varmt/kallt helt fångat ur luften?

Om det skulle vara något i avgassystemet som ligger och tar emot - hur skulle detta kunna påverkas av värme/kyla?

Det är alltså nu tydligt - efter felsökning i helgen att detta bara uppstår när bilen är varm.
V60 och V90 har ju samma bottenplatta så de borde väl se hyfsat lika ut undertill.
Kanske du kan få några bra uppslag genom at titta på foton på underredet som finns på S/V90 här (rost-tråden om SPA plattformsbilar som S/V90):

viewtopic.php?f=79&t=129146

viewtopic.php?f=79&t=129146&start=30
(det inlägget är mitt inlägg)
hullan skrev: tor 10 mar 2022, 11:40 Övre motorfäste högersida (passegerarsida) bytt idag och nu är ljudet borta.
Var det gummit i övre motorfäste som var orsaken?
Skönt det löste sig. Sånt som kan hända med alla bilar, nu hade du oturen med just din bil just nu.
Bara hålla tummarna du slipper nåt mer verkstadsbesök för nåt på länge. Man skaffar ju i regel ny eller nästan ny bil för att slippa strul och verkstadsbesök. I alla fall gör jag det. Har väl funkat hyfsat med de Volvobilar jag haft som varit nya, dock den senaste V90 MY22 early var det en del mjukvarustrul med men nu är det bra.
bem skrev: tor 10 mar 2022, 11:48
hullan skrev: tor 10 mar 2022, 11:40 Övre motorfäste högersida (passegerarsida) bytt idag och nu är ljudet borta.
Var det gummit i övre motorfäste som var orsaken?
Skönt det löste sig. Sånt som kan hända med alla bilar, nu hade du oturen med just din bil just nu.
Bara hålla tummarna du slipper nåt mer verkstadsbesök för nåt på länge. Man skaffar ju i regel ny eller nästan ny bil för att slippa strul och verkstadsbesök. I alla fall gör jag det. Har väl funkat hyfsat med de Volvobilar jag haft som varit nya, dock den senaste V90 MY22 early var det en del mjukvarustrul med men nu är det bra.
Ja tydligen var gummit lite vekt i originalfästet. Det intressanta är att kalla morgnar när bilen stått över natten kunde jag inte återskapa ljudet - det kom bara när bilen var varmkörd.

Jo har varit en del med min V60 MY19 som jag köpte som en selekt-bil och hade bara gått 3800 mil

Motorlampa i december - felkod på ureasystemet
Läckage packbox drivaxel
motorfästet
Fel på givare till fotgängarskydd

Jag är glad att jag har selekt garanti - så det har inte kostat mig en krona. Men jäkla bökande att lämna den på verkstad hela tiden - ffa när man har två småbarn med dagislämningar och allt vad det innebär.

Kommer idag få ny tid för byte av packboxen och då blir det 5e verkstadsbesöket sedan jag köpte bilen i oktober.
Faux V90 - cross country

Generellt sett kan markfrigången variera en […]

Plocka isär främre stol v70n

Tjena! Jag skulle vilja plocka isär för[…]

Laal bakgrund belysningar ska dimma ner in DIM/LS[…]

B230F går fett

Tack så mycket men jag fick ju inte nå[…]