Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hullan
Lämnade min V60 2019 på vanlig service idag. 4500 mil.

Teknikern hade skrivit ”något oljeläckage motor, kan ej se var”

Teknikern hade gått för dagen men hans kollega lovade att han skulle ringa mig i morgon.

Detta gjorde mig såklart orolig…

Vad tror ni? Bara lite spill från senaste påfyllning eller något allvarligare?

Killen som lämnade bilen till mig sa något om att de nya motorerna har väldigt tunn olja så det är inte omöjligt att det kladdats lite.

Kändes som sagt inte så kul på en så ny bil. Diffust oljeläckage är ju det sista man vill ha som fel
Användarvisningsbild
av bem
Är väl bara torka rent och sen åka lite och inspektera om det är nån olja som visar sig? Och hålla koll på ”oljestickan” (gissningsvis elektronisk, Bilstatus) för motorn.
av hullan
Japp. Vet inte än vart han såg läckaget. Inte säkert jag kan torka det själv utan den måste kanske upp på lyft…

Lite oroande när teknikern inte har en aning… jag tänker att kända källor till läckage på SPA-bilar borde han ju känna till?
av hullan
Uppdatering - pratat med teknikern idag.

Han hade noterat lite olja undertill när han tog bort hasplåten. Detta var på växellådssidan och satt som jag förstod honom på övergången motor låda. Det var väldigt lite och han tvättade bort det igår. Han vill ha in den igen för kontroll den 25/2

Han sa att det varit problem med lite olja upptill på de tidigare generationerna SPA - alltså kring ventilkåpa/kamaxelskydd. han hade kollat där uppe men kunde inte se något.

Vad tror ni?
av hullan
Ser nu även från ovansidan att det ser lite geggigt ut ovan på växellådan. Bilden är tagen rakt ner bakom luftburken
21F72A47-2DD6-4814-8727-A8620FEBB2BF.jpeg
21F72A47-2DD6-4814-8727-A8620FEBB2BF.jpeg (3.06 MiB) Visad 2863 gånger
av hullan
En bild till - vad heter den prylen som jag ringat in? Kan den vara källan till läckan?
E58CC1B9-A8E4-4922-B62A-88E87F6E501E.jpeg
E58CC1B9-A8E4-4922-B62A-88E87F6E501E.jpeg (668.89 KiB) Visad 2843 gånger
av hullan
Okej jag för lite dagbok med mig själv här men kanske någon kan ha nytta av det i framtiden?

Skickade ovan bilder till min tekniker och han svarade att det är avluftningen till växellådan och att det ibland kan komma ut lite olja där. Det är fullt normalt enligt honom.

Den oljeläcka han hittat var inte synlig ovanifrån.

Låter detta vettigt och korrekt?

Ingen annan som haft problem med diffusa oljeläckage på en SPA-Volvo med Dieselmotor?
av jaronsso
Enda tipset jag kan ge dig är ju ändå att lita på och lyssna på din tekniker, för han verkar ju ta det precis så seriöst man önskar alla gör?

25/2 får du väl se hur det ser ut.
Hade det varit en uppenbar läcka hade han ju aldrig gjort den typ av undersökning.
av hullan
Japp absolut - jag känner att han verkar ta det på allvar så inga problem där. Han sade tydligt att en så ny Volvo ska inte läcka olja,

Men under tiden tycker jag det hade varit intressant att höra om någon mer med en modernare disel/SPA haft liknande problem.
Faux V90 - cross country

Generellt sett kan markfrigången variera en […]

Plocka isär främre stol v70n

Tjena! Jag skulle vilja plocka isär för[…]

Laal bakgrund belysningar ska dimma ner in DIM/LS[…]

B230F går fett

Tack så mycket men jag fick ju inte nå[…]