Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 2fast4u
Hej!

Är sugen på en XC60 T8 och söker info som jag ej får svar på via nätet. Det är som så att jag inte hade kunnat ladda den hemma utan endast på ett ställe där man kör laddstolpe med 7/3 Schuko 230V 16A.

Använder man då Schuko kontakten man får med bilen? Är det tillförlitligt att ladda på det viset i längden? Får man maximal hastighet 3,6KWh?

Om jag förstått rätt så brukar man anse att Schuko är till för ”nödladdning”, men stämmer det även på laddstolpar som använder den tekniken?
av Lockis
2fast4u skrev: ons 02 feb 2022, 20:09 Hej!

Är sugen på en XC60 T8 och söker info som jag ej får svar på via nätet. Det är som så att jag inte hade kunnat ladda den hemma utan endast på ett ställe där man kör laddstolpe med 7/3 Schuko 230V 16A.

Använder man då Schuko kontakten man får med bilen? Är det tillförlitligt att ladda på det viset i längden? Får man maximal hastighet 3,6KWh?

Om jag förstått rätt så brukar man anse att Schuko är till för ”nödladdning”, men stämmer det även på laddstolpar som använder den tekniken?
Max 3.6-3.7 kWh per fas. Så ja du kan få det på schuko. Ingen fara att ladda med det iheller. Så länge elinstallationen är fräsch. Är det en publik stolpe så får man anta att så är fallet.
Användarvisningsbild
av bem
Med ny Volvo laddhybrid får man (åtminstone MY22) två laddkablar:
1. Schuko-kontakt, mode 2.
Max 10 amp, 1-fas, 7 meter.
Volvo artnr. 32257799

2. Typ-2 kontakt, mode 3.
Max 16 amp, 1-fas, 7 meter.
Volvo artnr. 32257777

Volvo har även en 3:e typ av laddkabel som väl är den du behöver:
IEC 60309 1P-16A blå kontakt, Mode 2.
Volvo artnr. 32257800

Jag har laddkabel 1 och 2 ovan. Har laddat med Schukokabel 1 ovan en del.
Det är det innan laddkabeln man får se upp med så det är säkert om man använder en bra och säker laddkabel som väl Volvos kablar skall vara.

Volvos laddkablar har några plus som:
Kontrollboxen på kabeln spänningssätter inte kabeln innan den är korrekt ansluten och bilen är redo att ta emot ström.
Kabelns kontrollbox har en inbyggd jordfelsbrytare. Vid jordfel stängs strömmen av.
av Tobbe740
Kan man på hybriderna manuellt ställa in om man t.ex. inte vill använda mer än 6 ampere, cirka 1380 W även om ”proppen” är på fler ampere för att undvika att huvudsäkringen går?
av Primus
Jag laddade min V60 D6 med Shucko-sladden/uttag här hemma. De säger ju att det inte är bra då man har för mycket ström(spänning?) k kablar och kontakt under för lång tid. Om jag inte kommer ihåg fel så kunde man i D6 ställa in hur mycket man ville ladda. Jag hade 6 amp. Finns en liten, liten risk att jag mins fel och att detta är hur jag tänkte att jag ville göra.
Användarvisningsbild
av bem
Har inte hört talas om att det på en Volvo laddhybrid går begränsa strömstyrkan via bilens inställningar, men kanske går på nån modell eller gått förr.
Går inte på min Volvo laddhybrid i alla fall. I externa laddboxar kan det gå att ställa in strömstyrkan har jag sett, ofta via en app. Finns nog laddkablar man kan ställa in strömstyrkan på, har för mig jag sett såna.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av 2fast4u
bem skrev: ons 02 feb 2022, 22:40 Med ny Volvo laddhybrid får man (åtminstone MY22) två laddkablar:
Volvo artnr. 32257799

2. Typ-2 kontakt, mode 3.
Volvo artnr. 32257777

Volvo har även en 3:e typ av laddkabel som väl är den du behöver:
Volvo artnr. 32257800

Jag har laddkabel 1 och 2 ovan. Har laddat med Schukokabel 1 ovan en del.
Det är det innan laddkabeln man får se upp med så det är säkert om man använder en bra och säker laddkabel som väl Volvos kablar skall vara.

Volvos laddkablar har några plus som:
Kontrollboxen på kabeln spänningssätter inte kabeln innan den är korrekt ansluten och bilen är redo att ta emot ström.
Kabelns kontrollbox har en inbyggd jordfelsbrytare. Vid jordfel stängs strömmen av.
Tack för tipset! Angående den du tipsade om, då antar jag man får full hastighet. Men det står att den har blå kontakt. Passar det verkligen i en Schuko?
Användarvisningsbild
av bem
2fast4u skrev: tor 03 feb 2022, 09:50 ...
Tack för tipset! Angående den du tipsade om, då antar jag man får full hastighet. Men det står att den har blå kontakt. Passar det verkligen i en Schuko?
Om du har vanlig 230 volt jordad "hushållskontakt" du skall sticka in ena ändan av laddsladden i kan du använda den laddsladd som följer med en ny Volvo (MY22):
Volvo artnr. 32257799

Är kontakten du skall ta ström från med 3 hanar så den passar i laddsladdens IEC 60309 1P-16A blå kontakt så skall du ha t.ex. en sån här laddsladd:
Volvo artnr. 32257800

Du kan ju även välja att köpa en Schuko laddkabel som klarar 16 amp (och 10 amp, ställbart), t ex finns på Clas Ohlson, om den är bra har jag ingen aning om men de brukar testa sina produkter, i alla fall förr, så den kanske håller måttet):
https://www.clasohlson.com/se/Deltaco-l ... 3QQAvD_BwE
Faux V90 - cross country

Generellt sett kan markfrigången variera en […]

Plocka isär främre stol v70n

Tjena! Jag skulle vilja plocka isär för[…]

Laal bakgrund belysningar ska dimma ner in DIM/LS[…]

B230F går fett

Tack så mycket men jag fick ju inte nå[…]