Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
Hej,
Satt och lekte lite med Bygg din Volvo och såg att dubbelkopplingslådan verkar vara tillbaka i mildhybriderna av V60.
Till Core och Plus versionerna är det en 7 växlad dubbelkopplingslåda medan det i Ultimate är den 8 växlade geartroniclådan.
Jag trodde Volvo hade övergett dessa lådor. Powershift lådan i V70 var ju aldrig nån hit.

Nån som läst eller vet mer om detta beslut? Är det "samma" låda som tidigare PS lådor?
Användarvisningsbild
av V9097
Jag skulle tro att detta är ännu ett misstag, men vet inte säkert. Genom åren finns det mängder med missar i Volvos konfigurator.

Powershiftlådan som stammade från Ford kan vi nog glömma oavsett. Blir det en dubbelkopplingslåda är det antagligen samma som i XC40 laddhybrid.
Användarvisningsbild
av js1
Man får ju hoppas det är fel i konfiguratorn. Dubbelkopplingslådan (eller PS lådan) i V70 var en stor anledning till att jag bytte in min V70 mot en V60.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
XC40 Twin Engine
2020

Växellåda
Växellåda
Uppdaterad 2020-01-21
Växellådan är en del av bilens drivlina (kraftöverföring) mellan motor och drivhjul. Växellådans funktion är att ändra utväxling beroende på hastighet och kraftbehov.

Bilen har en sjuväxlad automatisk växellåda med dubbelkoppling, inbyggd elmotor för eldrift samt bromsenergiåtervinning. Antalet växlar innebär att motorns vridmoment och effektband kan utnyttjas effektivt.

Med både växelspak och rattpaddlar är det möjligt att växla upp eller ned manuellt. Förardisplayen visar valt växelläge.

Som exempel vet ej om det innebär övriga modeller
Användarvisningsbild
av js1
Ja, jag vet att den sitter i XC40 T2 (vill jag minnas).
Användarvisningsbild
av V9097
Ja där ser man. Lite förvånande dock att utrustningsnivån styr vilken växellåda man får....
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Kan inte se länken överst.
Är det verkligen möjligt att 7-stegade lådan som är utvecklad för CMA plattformen är på väg till 60-serien?
Användarvisningsbild
av js1
Fick denna mall av min säljare. Här verkar det mer vara styrt av motoralternativ. (Men det kanske hänger ihop med utrustningsnivån)

På Bygg din Volvo finns endast B3/B4 till Core med 7 växlad låda.
Till Plus kan man välja B5 men det står fortfarande 7 växlad låda.
Till Ultimate kan man välja B4 och då står det 8 växlad låda.

R Ö R I G T ! ! ! :-/

Skulle tro att det är motoralternativ som styr och att konfiguratorn inte stämmer helt 100.

EDIT:Slutför man konfiguratorn hela vägen till "Granska din order" blir det rätt växellåda. Det är motoralternativet som styr. Hur som helst kan vi konstatera att dubbelkopplingslådan är tillbaka i nån form.
Bilagor
41A7EB7A-E936-4E7B-BD09-E4CC07D2728C.png
41A7EB7A-E936-4E7B-BD09-E4CC07D2728C.png (13.1 KiB) Visad 1932 gånger
Faux V90 - cross country

Generellt sett kan markfrigången variera en […]

Plocka isär främre stol v70n

Tjena! Jag skulle vilja plocka isär för[…]

Laal bakgrund belysningar ska dimma ner in DIM/LS[…]

B230F går fett

Tack så mycket men jag fick ju inte nå[…]