- ons 29 dec 2021, 02:31
Du kan nog räkna med att av de ca. 79 km på ren el (enl. WLTP) kan du i praktiken köra ca. 80% i verklig körning 80-90 knyck, lite kortare ju kallare det är. Är min erfarenhet av min V90 T6 Recharge 2022 (80% regeln kallar jag det).
Det går smeta ut batterikapaciteten under dina 10-15 mils körning om du vill. I Googlekartan anger du delmålen och hemmet som sista delmål, det är en finess som kallas Smart energifördelning med Google maps:
Fördela elenergin så energieffektivt som möjligt för hela körsträckan med hjälp av Google Maps.
I körläge Hybrid drivs bilen av både elmotorn och förbränningsmotorn. Om ett resmål har valts i Google Maps, beräknar bilen ut hur elenergin ska fördelas på ett så energieffektivt sätt som möjligt över hela körsträckan. Med i beräkningen är exempelvis hastighetsbegränsningar, trafik och höjdskillnader.
Använda smart energifördelning
Välj resmål i Google Maps och kontrollera att nedan kriterier är uppfyllda:
Körläge Hybrid är valt.
Batterianvändning är satt till Auto i inställningarna för körning i Centerdisplayen.
Hur många mil du kan köra på Constant AWD körläge på en XC60 MY23 vet jag inte men det borde ju bli något längre en i Pure (ren el) körläge.
T6 bensinmotorn är rätt törstig på bensin, det är tyvärr så men försöker du köra ekonomiskt svider det inte så. I min egen vardagskörning kör jag huvuddelen på el, och det är ju fortfarande billigt med el i kr per mil jämfört med bensin.
Du hittar ingen laddhybrid av annat fabrikat som du kan köra 15 mil på ren el. Kanske några som klarar ca. 10 mil på sommaren när det är varmt.
Således ren elbil du får kika på om du vill köra alla dina mil varje dag på ren el.
Själv väntar jag några år innan jag ev. skaffar ren elbil. Troligen ingen Volvo i så fall för de har alldeles för dåligt utbud av rena elbilar ännu.
Som jag ser det kan en XC60 Recharge MY23 passa din körning, bara du är medveten om förutsättningarna vad bilen klarar leverera med sitt batteri. Du får ju det nya större batteriet på 18,8 kWh, nya kraftigare elmotorn på 145 hk och enpedalkörning.
Jag har kört min V90 T6 Recharge Inscription 2022 i 4 månader nu. Jag har Hakka 10 dubbdäck på min nu på vintern, funkar bra, speciellt nu när det är slirigt vinterväglag, som idag. Körde på Constant AWD idag, funkade bra.
/Bo
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.