Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hullan
#1475954
Främre lyftpunkt på en V60 2019 som bara gått 4000

Är det verkligen rost jag skymtar vid det inre hålet?
9599B4D1-4D7B-46AE-B13F-026866771893.jpeg
9599B4D1-4D7B-46AE-B13F-026866771893.jpeg (2.76 MiB) Visad 1573 gånger
Användarvisningsbild
av bem
#1475958
Inte vad jag kallar rost. Möjligen lite lite antydan till begynnande ytrost. Men det är inte mycket till rostskydd numera på Volvobilar det ser man. Skadar väl inte lägga på lite rostskydd runt hålet vid lyftpunkten, det är väl lätt det skavs bort där. Helst bör det nog vara samma rostskyddsmedel som Volvo la på från fabrik, men kanske inte lätt lista viket medel de använt.
/Bo
av hullan
#1475960
Hmm ja har svårt att avgöra och vill inte pilla för mycket på det. Det verkar ju vara någon form av dräneringshål också då det ofta är blött där. Om det är lyftning av bilen som nött där så är det isf volvoverkstaden själva som gjort för jag placerar min stora jackpad på den yttre punkten/yttre hålet
Användarvisningsbild
av Ted68
#1476001
Jag gissar på att bilen fixeras där vid tillverkning, så antingen slits rostskyddet bort där eller så blir det inte skyddat alls. Jag ringde om det och då kollade han på några helt nya bilar som inte hade levererats till kund än, och då var det likadant på alla.

Ska se om jag klarar att ladda upp några bilder. Formatet .heic verkar inte fungera här
Senast redigerad av 1 Ted68, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Ted68
#1476009
Bilderna 1 till 3 är på vänster sida.

Bild 1, då var bilen helt ny.
Billd 2, slipade rent.
Bild 3, lite tectyl på

Bild 4 är på högersidan
Bilagor
1.Så här såg det ut vid leverans (1).jpg
1.Så här såg det ut vid leverans (1).jpg (1.34 MiB) Visad 1454 gånger
3.Ren från rost (1).jpg
3.Ren från rost (1).jpg (1.69 MiB) Visad 1454 gånger
4.På med tectyl.jpg
4.På med tectyl.jpg (1.97 MiB) Visad 1454 gånger
På högersidan såg det ut så här.jpg
På högersidan såg det ut så här.jpg (2.08 MiB) Visad 1454 gånger
av hullan
#1476021
Ted68 skrev: fre 26 nov 2021, 21:46 Jag gissar på att bilen fixeras där vid tillverkning, så antingen slits rostskyddet bort där eller så blir det inte skyddat alls. Jag ringde om det och då kollade han på några helt nya bilar som inte hade levererats till kund än, och då var det likadant på alla.

Ska se om jag klarar att ladda upp några bilder. Formatet .heic verkar inte fungera här
Wow Ted68 - vilken tur att du sprang på min tråd - du löste ju totalt mysteriet! Det var verkligen intressant

Skönt ibland att få bekräftat att man inte ser i syne eller är överpetig.

Vad är din för årsmodell? När upptäckte du det?

Du slipade alltså ner det - med papper? Och sedan på med tectyl?

Berätta gärna mer! Jag fixar det gärna snarast än att det ska bli ett problem
av Fixter
#1476025
hullan skrev:
Ted68 skrev: fre 26 nov 2021, 21:46 Jag gissar på att bilen fixeras där vid tillverkning, så antingen slits rostskyddet bort där eller så blir det inte skyddat alls. Jag ringde om det och då kollade han på några helt nya bilar som inte hade levererats till kund än, och då var det likadant på alla.

Hur snabbt ser du att det skulle bli ett reellt problem för dig som bilägare? 3-5-7 år ? Är seriöst intresserad då jag själv har en likadan bil nämligen

Ska se om jag klarar att ladda upp några bilder. Formatet .heic verkar inte fungera här
Wow Ted68 - vilken tur att du sprang på min tråd - du löste ju totalt mysteriet! Det var verkligen intressant

Skönt ibland att få bekräftat att man inte ser i syne eller är överpetig.

Vad är din för årsmodell? När upptäckte du det?

Du slipade alltså ner det - med papper? Och sedan på med tectyl?

Berätta gärna mer! Jag fixar det gärna snarast än att det ska bli ett problem
Användarvisningsbild
av Ted68
#1476047
Hej hullan.
Min bil är en V60 årsmodell 2020.
Jag upptäckte det när jag skulle montera på stänkskydden och då var bilen helt ny.

Jag körde lite med en dremmel och en liten roterande stålborste först. Vet inte om det behövdes, men kanske gjorde lite nytta.
Sendan slipade noga med slippapper för hand och på med tectyl.

Är det samma på båda sidorna på din bil hullan?
Bilagor
2.Lite slipning.jpg
2.Lite slipning.jpg (618.26 KiB) Visad 1327 gånger
av hullan
#1476059
Hej!

Samma här - upptäckte det nu i helgen då jag bytte hjul och monterade stänkskydd fram. Jag har mest noterat det på passagerarsidan men ska kolla en gång till.

Är det längesedan du gjorde detta? Dvs har det stått sig? Eller det är nyligen?

Och vad sa återförsäljaren? Bara en axelryckning? Jag menar blir det ett ordentligt rostangrepp av detta i framtiden vill man gärna att Volvo har blivit engagerade på något vis.

Men är köpt hos Volvo med Selektiv-garanti
Användarvisningsbild
av Ted68
#1476061
Hej.
Jag gick ut och kollade under och det ser bra ut. Var två år sen jag gjorde detta.
Ringde om det och det var bara att åka in med bilen så skulle dom fixa det.

Men jag tänkte att jag är nog mer noggrann själv och slapp åka in med bilen.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]