Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan,

jag är en alldeles ny ägare av en bättre begagnad XC60 T8 Inscription som jag köpte för en vecka sedan och nu försöker ännu lära mig hur bilen fungerar. Bilen togs i bruk första gången under mitten av 2018 och passerade igår 6000 mil.
Jag läst igenom de flesta trådar som rör körläget pure, men kan inte riktigt hitta svaret på min fråga.
Så jag vill dubbelkolla med er först att jag har förstått körläget pure korrekt innan jag kontaktar Bilia för att be dem kontrollera felet på min bil.

För det är väl så att om man startar bilen och ändrar körläge från hybrid till pure, så skall väl bilen automatiskt ändra till eldrift och köra på detta så länge tills att batteriet tar slut?

För i mitt fall så kickar inte eldriften in direkt, utan jag kan köra ca 5-8 km innan eldriften kickar in och sen så kommer den och går under tiden jag kör. Och så skall det väl inte vara??
Senast redigerad av 1 JAX75, redigerad totalt 0 gånger.
JAX75 skrev: mån 22 nov 2021, 12:00 Hejsan,

jag är en alldeles ny ägare av en bättre begagnad XC60 T8 som jag köpte för en vecka sedan och nu försöker ännu lära mig hur bilen fungerar. Bilen togs i bruk första gången under mitten av 2018 och passerade igår 6000 mil.
Jag läst igenom de flesta trådar som rör körläget pure, men kan inte riktigt hitta svaret på min fråga.
Så jag vill dubbelkolla med er först att jag har förstått körläget pure korrekt innan jag kontaktar Bilia för att be dem kontrollera felet på min bil.

För det är väl så att om man startar bilen och ändrar körläge från hybrid till pure, så skall väl bilen automatiskt ändra till eldrift och köra på detta så länge tills att batteriet tar slut?

För i mitt fall så kickar inte eldriften in direkt, utan jag kan köra ca 5-8 km innan eldriften kickar in och sen så kommer den och går under tiden jag kör. Och så skall det väl inte vara??
Har bensinmotorn väl startat så kommer den behöva vara igång en stund för avgasrening osv. Men, om du startar bilen och lägger i pure direkt innan du börjar köra så ska inte bensinmotorn gå igång.
Lockis skrev: mån 22 nov 2021, 12:33
JAX75 skrev: mån 22 nov 2021, 12:00
Har bensinmotorn väl startat så kommer den behöva vara igång en stund för avgasrening osv. Men, om du startar bilen och lägger i pure direkt innan du börjar köra så ska inte bensinmotorn gå igång.
ok, så du menar att jag skall starta bilen och ändra över till pureläget med en gång innan bilen har börjat med att rulla.
Qualia skrev: mån 22 nov 2021, 14:01 Du kan ju skifta mellan hybrid och puré under körning så länge den går på EL. Bara scrolla med hjulen och skifta…
ja, det har jag förstått att man kan göra. Dock undrar jag i så fall hur lång tid skall det gå från att man ändrar från hybrid till pure tills att man ser på instrumentpanelen att mätaren ändras och den går på el istället för bensin?
För jag upplever att denna bil som jag precis har köpt, inte kanske riktigt går som den skall när jag försöker köra med eldrift i tex pure. För det känns som det kan ta upp till några minuter (flera km) innan mätaren ändras och jag kör på el, samt att eldriften kommer och går men jag kör i läget pure. Och då är jag definitivt inte tung på gasen utan håller mig i mitten utav räckvidden för eldrift.
@JAX75, Du har en ganska tydlig mätare för när bensin kommer kicka in.
Kör man över viss hastighet så kommer den också kicka in. Det kom dock en uppdatering i slutet av 2020 som gjorde att bilen godkände lite mer gas innan bensinmotorn hoppade in om man hade pure läget ilagt.

Och ja, slå över till Pure direkt. För att minimera risken för att bensinmotorn går igång.

På din årsmodell bör bränslevärmare varit standard, så motorn ska inte gå igång för att värma kupen.
Lockis skrev: mån 22 nov 2021, 15:05 @JAX75, Du har en ganska tydlig mätare för när bensin kommer kicka in.
Kör man över viss hastighet så kommer den också kicka in. Det kom dock en uppdatering i slutet av 2020 som gjorde att bilen godkände lite mer gas innan bensinmotorn hoppade in om man hade pure läget ilagt.

Och ja, slå över till Pure direkt. För att minimera risken för att bensinmotorn går igång.

På din årsmodell bör bränslevärmare varit standard, så motorn ska inte gå igång för att värma kupen.
Ok, tack för ditt svar. Då låter det som min bil inte riktigt är som den skall. För den slår definitivt inte över till eldrift med en gång när jag kör i hybrid och ändrar till pure.
Bilen skall dock in på onsdag för att kolla parkeringesklimatet eftersom jag varken kan starta den via VOC eller inne via kontrollpanelen i bilen. Så jag skall be dem även att kolla på detta om de får fram någon felkod gällande eldriften.
JAX75,
Min V90 T6 Recharge 2022 funkar som så att om jag lägger i Pure körläge direkt när jag skall köra iväg så kör den på el hela tiden tills batteriet är nere på 0 km räckvidd. Tror inte det har nån betydelse jag växlar till Pure under bilens gång, du kan växla körläge medan du kör. Jag har Google Android Automotive infotainment men du har Sensus infotainment så jag vet inte hur det funkar där.
Nu när det är kallt drar bensinvärmaren igång vid behov under körning så tänk på det också, men det är bara den lilla värmaren, inte hela motorn som startar för det.

I nyare årgångar av XC60 kan man använda en funktion "Smart energifördelning med hjälp av navigering" (men jag vet inte om den funktionen finns i XC60 Twin Engine 2018):
I körläge Hybrid när bilen drivs av både elmotorn och förbränningsmotorn, om ett resmål har valts i kartan, beräknar bilen ut hur elenergin ska fördelas på ett så energieffektivt sätt som möjligt över hela körsträckan. Med i beräkningen är exempelvis hastighetsbegränsningar, trafik och höjdskillnader
Exempelvis kan man om man skall köra en längre sträcka än batteriet kommer räcka ange i bilens karta en startpunkt (t.ex. hemmet) och målpunkten så kommer bilen i Hybridläget fördela batteriets kapacitet så det räcker hela sträcken med bensinmotorn igång där så behövs. Pendlar man till jobbet kan man ange hemmet som startpunkt, jobbet som delmål och hemmet igen som slutmål. Då kan du få batteriets kapacitet att fördela sig över hela sträcken.

Läs på om Körlägen i manualen så du förstår de olika körlägena och dess förutsättningar:
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... g/korlagen

Manualens innehållsförteckning:
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... ne/2017w46

Tips:
Ta hem Volvo Manual appen och lägg till XC60 Twing Engine (=T8) 2018 så har du handboken elektroniskt tillgänglig alltid.

Tips 2 (om du inte vet det än):
Du kan förkonditionera (värma, eller kyla) bilen när du har laddsladden ansluten till elnätet, kan antingen direktstartas eller via timer från molbilappen Volvo Cars appen eller inifrån bilens Klimatinställning (troligen flera sidor så du får bläddra mellan sidorna tills du hittar Starta direkt eller via Timers).
Din bil har även en bensinvärmare (monterad innanför högra hjulhus) så när du inte kan ha laddsladden ansluten till elnätet kan du starta den lilla bensinvärmaren på samma sätt med appen eller inifrån bilens klimatinställningar. Väldigt flexibelt.
Sen kanske du vet att appen inte alltid funkar (nästan alltid att det är i Volvos ände det strular, sällan i bilen eller appen), men den funkar väl hyfsat i alla fall för det mesta. Men bli inte förvånad om den strular nån gång. Ha för vana att hålla appen uppdaterad.
Vet inte om din bil stödjer fjärrstart av motorn men nyare Volvo stödjer det, man kan starta motorn via Volvo Cars appen för att t.ex. värma bilen den vägen (min bil stödjer det, V90 T6 recharge 2022). Man kan starta bilen i så fall via appens Fläksymbol, Starta, svara Ja om du vill starta motorn (välj en tid 1-15 min). Man kan starta bilen två gånger via appen, nästa gång måsta du starta med "nyckeln" (start-stop vredet inne i bilen).
Ta hem Volvo Cars appen om du inte har den redan (du behöver bilens VIN nr om du inte har din bil kopplad till Volvo On call, numera Volvo Cars appen) och ett Volvo ID.

Lycka till med bilen!
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
bem skrev: mån 22 nov 2021, 15:15 JAX75,
Min V90 T6 Recharge 2022 funkar som så att om jag lägger i Pure körläge direkt när jag skall köra iväg så kör den på el hela tiden tills batteriet är nere på 0 km räckvidd. Tror inte det har nån betydelse jag växlar till Pure under bilens gång, du kan växla körläge medan du kör. Jag har Google Android Automotive infotainment men du har Sensus infotainment så jag vet inte hur det funkar där.
Nu när det är kallt drar bensinvärmaren igång vid behov under körning så tänk på det också, men det är bara den lilla värmaren, inte hela motorn som startar för det.

I nyare årgångar av XC60 kan man använda en funktion "Smart energifördelning med hjälp av navigering" (men jag vet inte om den funktionen finns i XC60 Twin Engine 2018):
I körläge Hybrid när bilen drivs av både elmotorn och förbränningsmotorn, om ett resmål har valts i kartan, beräknar bilen ut hur elenergin ska fördelas på ett så energieffektivt sätt som möjligt över hela körsträckan. Med i beräkningen är exempelvis hastighetsbegränsningar, trafik och höjdskillnader
Exempelvis kan man om man skall köra en längre sträcka än batteriet kommer räcka ange i bilens karta en startpunkt (t.ex. hemmet) och målpunkten så kommer bilen i Hybridläget fördela batteriets kapacitet så det räcker hela sträcken med bensinmotorn igång där så behövs. Pendlar man till jobbet kan man ange hemmet som startpunkt, jobbet som delmål och hemmet igen som slutmål. Då kan du få batteriets kapacitet att fördela sig över hela sträcken.

Läs på om Körlägen i manualen så du förstår de olika körlägena och dess förutsättningar:
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... g/korlagen

Manualens innehållsförteckning:
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... ne/2017w46

Tips:
Ta hem Volvo Manual appen och lägg till XC60 Twing Engine (=T8) 2018 så har du handboken elektroniskt tillgänglig alltid.

Tips 2 (om du inte vet det än):
Du kan förkonditionera (värma, eller kyla) bilen när du har laddsladden ansluten till elnätet, kan antingen direktstartas eller via timer från molbilappen Volvo Cars appen eller inifrån bilens Klimatinställning (troligen flera sidor så du får bläddra mellan sidorna tills du hittar Starta direkt eller via Timers).
Din bil har även en bensinvärmare (monterad innanför högra hjulhus) så när du inte kan ha laddsladden ansluten till elnätet kan du starta den lilla bensinvärmaren på samma sätt med appen eller inifrån bilens klimatinställningar. Väldigt flexibelt.
Sen kanske du vet att appen inte alltid funkar (nästan alltid att det är i Volvos ände det strular, sällen i bilen eller appen), men den funkar väl hyfsat i alla fall för det mesta. Men bli inte förvånad om den strular nån gång. Ha för vana att hålla appen uppdaterad.
Vet inte om din bil stödjer fjärrstart av motorn men nyare Volvo stödjer det, man kan starta motorn via Volvo Cars appen för att t.ex. värma bilen den vägen (min bil stödjer det, V90 T6 recharge 2022). Man kan starta bilen i så fall via appens Fläksymbol, Starta, svara Ja om du vill starta motorn (välj en tid 1-15 min). Man kan starta bilen två gånger via appen, nästa gång måsta du starta med "nyckeln" (start-stop vredet inne i bilen).
Ta hem Volvo Cars appen om du inte har den redan (du behöver bilens VIN nr om du inte har din bil kopplad till Volvo On call, numera Volvo Cars appen) och ett Volvo ID.

Lycka till med bilen!
/Bo
Hej Bo,

tack för ditt svar på mina funderingar, jag har laddat ner manualen och läst om körlägen samt har även appen VOC .

Det är väl just efter att jag har läst manualen som jag har fattat misstankar om att eldriften inte är som den skall på min bil. Och därför ifrågasätter om det skall vara så här eller inte .
Tar jag tex och kollar dagens körjournal så har jag kört 30,2 km idag (vilket även stämmer med google maps) vilket är från hemmet till jobbet och tillbaka hemigen. Jag hade lagt in dessa destinationer i bilens navigeringssystem, så att den som du nämner skall kunna räkna ut beräkningen utav elen beroende på resevägen. Min batterimätare började dagen på 37 km i minus 6 grader och nu när jag kommer hem från jobbet så har jag fortfarande 21 km kvar till tomt batteri. Och har då inte laddat batteiret med någon inställning förtuom det som sker när man bromsar för andra trafikanter och vägkorsningar.

På vägen till jobbet imorse så ändrade jag körläge till pure från hybrid efter att ha kört ca 200 m och det slog inte om med en gång från bensindrift till el, som jag utgår att det borde förmodligen borde ha gjort. Utan eldriften kom och gick under färden till jobbet.
När jag skulle hem från jobbet var jag verkligen nogrann och ändrade direkt till pure efter att ha startat bilen och jag föll ur eldriften eldriften även på hemvägen vid ett flertal tilläfllen, även och jag var mer i eldriften på vägen hem än vad jag var när jag åkte till jobbet.

Så det känns som om att Bilia's verkstad kommer att även få titta på detta problem, i samband med att de skall kolla varför mitt parkeringsklimat (förkonditionering) inte startar vare sig via appen eller via kontrollpanelen i bilen.

// JAX
JAX75,
Notera denna info i handboken om Körlägena:

Även i Pure-läget startar förbränningsmotorn
om energinivån i batteriet blir för låg
om hastigheten överstiger 125 km/h(78 mph)
om föraren begär mer drivkraft än eldrivningen kan ge vid system-/komponentbegränsningar, t.ex. låg yttertemperatur.

Min bil beter sig inte som du beskriver din bil i Pure (ren el) körläge.

/Bo
Faux V90 - cross country

Generellt sett kan markfrigången variera en […]

Plocka isär främre stol v70n

Tjena! Jag skulle vilja plocka isär för[…]

Laal bakgrund belysningar ska dimma ner in DIM/LS[…]

B230F går fett

Tack så mycket men jag fick ju inte nå[…]