Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1442000
Var ute på tur med bilen i helgen och plötsligt small det till i hela bilen som någon hade slängt ett gigantiskt stenblock på min bil. Jag höll på att göra i brallan och köra av vägen samtidigt. Körde in till vägkanten och insåg att inget hade hänt på bilen.

När jag skulle köra iväg igen så var ALLT ljud dött. Inte ens blinkersljudet fungerade. Körde av på nästa avfart. Stängde av bilen och startade den igen men allt var dött ljudmässigt. Parkerade bilen hemma och gick efter några timmar ned till garaget för att åka bort till Upplands Motor's "snabbservice" för kontroll. Men den här gången så verkade allt fungera igen.

"Smällen" var så hög att det gjorde ont i mina öron. Någon som varit med om något liknande förut?
#1442007
Nu är inte jag en audiofil på expertbasis men hållit på med hemmabio och HiFi i hela mitt vuxna liv och sådana smällar brukar oftast härleda från någon trasig eller felande elektronisk enhet, kanske från en kapasitator som håller på och ge sig där man får höga ljudsmällar som följd.

Sprak- och skrapljud kommer mer från glappkontakt utav någon form men det ger inte höga smällar. Nej jag sätter mina gissningar på att det är någon felaktig kapasitator som håller på att ge upp.

Skickat från min M2007J3SG via Tapatalk

#1442171
Hej,

"Small till"? Var det mer som en fysisk smäll eller mer som en knall?
Usel på mekaniken i bilar och ännu uslare på hur det elektriska fungerar.
Har dock ganska goda kunskaper inom elektronik och kan tänka mig två källor till en rejäl knall (likt ett pistolskott).
1. En kondensator som smällt (inte kapasitator :-) )
2. Överslag i någon del av bilen där det används hög spänning och lite ström.

Båda dessa kan ha skett ungefär var som helst i bilen och orsakat att automatsäkringar slagit ifrån till exempelvis i "stereoradion".

Alldeles oavsett så hade jag direkt lämnat in bilen för felsökning då flera "roliga" överraskningar kan följa som är ännu värre.

Kondensatorer som fungerat en tid brukar normalt inte smälla utan mer gå hål på och pysa ut sitt innehåll i en giftig rök. Smäller gör de däremot om de är polvända på fel håll och då smäller det direkt och hade så gjort redan i fabrik.
Var förresten skoj att göra på fysiklektionerna hos bordsgrannen när han tittade bort. Det som händer är att man hör ett svagt fräsande som inte varar längre än att man hinner undra "vad är..." och sen följer en högljudd knall. Man hinner inte dra strömmen.
Överslag i någon högspänningsdel kan leda till brand och det är, om man uttrycker det milt, tråkigt.

Jag hade lämnat in bilen till någon som vet, eller åtminstone kan ta något ansvar om något otrevligt händer inom närtid.

/Johannes
#1442183
Kul att du säger det
Dundermuppen skrev:Kondensatorer som fungerat en tid brukar normalt inte smälla utan mer gå hål på och pysa ut sitt innehåll i en giftig rök. Smäller gör de däremot om de är polvända på fel håll och då smäller det direkt och hade så gjort redan i fabrik.
Det var nog alla 14 högtalare som small samtidigt. Det lät SJUKT högt. Men eftersom allt ljud försvann under några timmar inklusive blinkersljud så misstänker jag att det var stereon. Men får väl lämna in den. Laddplattan fungerar ändå inte för iPhone 12 Pro så kanske någon mjukvara som spökar.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]