Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sorsj
Börjar planera att byta in vår XC90 D5 my 17. Eftersom vi inte längre behöver så stor bil går vi nog ner en storlek till XC 60; dessutom tänker vi gå över till laddhybrid.

Men AWD-systemet är ju en aning 'fusk'. Finns här någon som har erfarenhet: hur är det i praktiken att ha bakhjulsdrift i början när det finns ström i batteriet men sedan framhjulsdrift, och vad händer om man skulle behöva bakhjulsdriftstöd senare (när man kör på bara bensinmotorn)?
av Lövet
Den sparar alltid lite batteri för att kunna hjälpa till med bakhjulen. Exakt hur länge den strömmen räcker tror jag inte finns angivet. Är det 1 sekund AWD, 10s AWD, 100s AWD? Aldrig sett nåt svar. Intresserad själv, behöver bara batteri för att kunna komma upp för en brant backe till huset. Men jag vill inte fastna halvvägs för att batteriet är "slut".
Användarvisningsbild
av Derank
Stälde själv samma fråga här till ÅF ang chefens V60 laddhybrid och svaret var att det alltid finns ström kvar till AWDn........hur det kan fungera i praktiken förstår jag dok ej.

Han har dok inte märkt av att AWD skulle vara borta vid något tillfälle, däremot får man lätt tvära kast om man gasar till ur en rondell tex, av någon konstig anledning.
av Lövet
Derank skrev:Stälde själv samma fråga här till ÅF ang chefens V60 laddhybrid och svaret var att det alltid finns ström kvar till AWDn........hur det kan fungera i praktiken förstår jag dok ej.
Perpetuum Mobile i så fall. Eller så är det världens bästa generator som klarar att ladda i samma takt som det töms.
Användarvisningsbild
av Derank
Lövet skrev:Perpetuum Mobile
Precis, tänkte själv samma sak, Volvo har uppfunnit evighetsmaskinen utan att veta om det
Användarvisningsbild
av zandman
Körde 11 mil igår och startade med tom batteri och valde "constant AWD" som körläge och de funkar bra tycker jag. Så här står de i manualen:

Constant AWD
• Förbättra bilens väggrepp och framkomlighet med utökad fyrhjulsdrift.
Körläget låser bilen i fyrhjulsdrift. En anpassad fördelning mellan fram- och bakaxelmoment ger god framkomlighet, stabilitet och väggrepp t.ex. vid halt väglag, vid körning med ett
tyngre släp, eller vid bogsering. KörlägeConstant AWD är alltid tillgängligt oavsettladdstatus på hybridbatteriet. Både förbränningsmotor och elmotor är inkopplade för att kunna driva alla fyra hjulen, vilket medför en ökad bränsleförbrukning
av Lagerpe
Jag har haft liknande funderingar. Vad händer om man inte haft tillfälle att ladda upp batteriet på länge? Räcker den där återvinningsfunktionen (eller vad den nu kallas - systemet som sägs ta vara på energin vid nedbromsningar och sånt...) för att hålla batteriet fulladdat om man har kört på motorväg i hundratals mil?
Också intressant att läsa Deranks kommentar tidigare om tvära kast. Det låter som om fyrhjulsdriften som åstadkoms med det här hybrid-systemet är ganska primitivt, jämfört med AWD på tidigare XC60:an...
Batteriet laddas inte bara med återvinning, utan kan också laddas av motorn. En del av effekten går då till detta, vilket kommer uppfattas som att motorn blir ”slöare”. Gissningsvis kan man den vägen hålla batteriet tillräckligt laddat för att få en fungerande konstant 4-hjulsdrift.
Antagligen kommer väl bilen försöka hålla batteriladdningen vid en viss % för att kunna fungera. Hade varit intressant att veta om ”den är slöare” gäller generellt (för att kunna balansera driften) eller bara vis laddning upp till en viss %. Som den ingenjör jag är får jag väl försöka testa när min bil kommit :-)
Hjälp att hitta delnummer

Pröva först att få lös rö[…]

Nån returfjäder som är torr? &Arin[…]

Jag brukar annars rekommendera SKF vattenpump, och[…]

Och var(hur) räknas angivna liter? Skulle var[…]