Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Molind
Jag har en V60 T5 MY20 och nu när det har blivt så kallt så går 3 av dörrarna inte att öppna utifrån bara inifrån.
Och det blir ju en del klättrande när försöker komma in i bilen.

Någon som har varit med om liknande? Och vad var det för åtgärd?
av jaronsso
Molind skrev: tor 04 feb 2021, 06:48 Jag har en V60 T5 MY20 och nu när det har blivt så kallt så går 3 av dörrarna inte att öppna utifrån bara inifrån.

Hjälper dig inte i problemet.
Men min gjorde så en gång tidigt i vintras. Tror dock det hade med en tvätt jag gjorde någon dag innan.
Efter den gången har den tuffat på hela i vintern i alla möjliga minusgrader och kalla nätter utan problem med dörrarna.

Har också en MY20.

På nåt vis har du ju fukt runt listerna. Inget du tänkt på förmodar jag dock?
Testa att ställa bilen inomhus någonstans och torka av listerna noggrant.
av Molind
jaronsso skrev: tor 04 feb 2021, 08:39
Molind skrev: tor 04 feb 2021, 06:48 Jag har en V60 T5 MY20 och nu när det har blivt så kallt så går 3 av dörrarna inte att öppna utifrån bara inifrån.

Men min gjorde så en gång tidigt i vintras. Tror dock det hade med en tvätt jag gjorde någon dag innan.
Efter den gången har den tuffat på hela i vintern i alla möjliga minusgrader och kalla nätter utan problem med dörrarna.

Har också en MY20.

Jag upplever att det är låsskistan som ställer till det för mig. För när jag öppnar en dörr från insidan så öppnas den som vanligt och känns inte som fastfrusen.
av jaronsso
Molind skrev: tor 04 feb 2021, 09:20
jaronsso skrev: tor 04 feb 2021, 08:39

Har också en MY20.

Jag upplever att det är låsskistan som ställer till det för mig. För när jag öppnar en dörr från insidan så öppnas den som vanligt och känns inte som fastfrusen.
Aha - OK.
Klart det kan bero på annat än frusna lister. My bad.

Men kolla V90-forumet.
Där har jag sett en rätt lång tråd om frusna dörrar och krånglande låskistor.
av motorhuven
Samma här och känslan är att elektroniken inte funkar för på insidan går det utan problem och med en mekanisk känsla. Jag har två dörrar som dör utvändigt när det är kallt.
Användarvisningsbild
av js1
Hur kallt har du?
av Pyrken
Hej!
Jag har samma problem på min xc60 bakdörrarna går inte att öppna nu när det är runt 10 minus. I mitt fall är det inte listerna utan måste vara nått i låskistan för öppnar jag dörren innefrån en gång så funkar dom att öppna men dom låser sig inte när man trycker på nyckelbrickan men den står som låst i Appen så det är lite lurigt !!
av Molind
I Göteborg har vi ca -8 grader. Får upp ett felmedelande om att barnlås strular isamband med att det inte går att öppna dörrarna
av PBateman
Molind skrev:I Göteborg har vi ca -8 grader. Får upp ett felmedelande om att barnlås strular isamband med att det inte går att öppna dörrarna
Jag har samma problem med min XC60

Okej, ja mekanikern lär väldigt säk[…]

Svarta till vänster ser ut som hål i ko[…]

B230F går fett

Okej, jag hade ingen avgasläckage men de kans[…]

Rycker vid kallstart V60 T4

Läst ut felkoder? Nu lyser för visso int[…]