Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fouladi
Hej!

Jag är ny på forumet och skulle behöva er hjälp litegrann.
Sambon och jag kikar på begagnatköp av XC60.

Provkörde B4 diesel samt B5 Bensin i helgen och föredrar bensinarns karaktär.
Vi kör inte många mil (1000 om året) mestadels stadskörning i Sthlm innerstad. Ej daglig pendling.

Vad skulle ni rekommendera?
Har ej garageplats i nuläget så hybriden blir svår, dels pga budget men också laddningsmässigt.

Krav:
360 kamera
AWD
Inscription eller R-design
Gärna lite Power.. D4 var OK men lite traktorfeeling :/

Budget Max 450tkr.
Max 5k mil

Skulle ni säga att man bör undvika diesel med kortkörningar (Sub 10km)? Vill inte åka på onödiga strul med partikelfilter, men vet ej hur vanligt det är..

Med vänlig hälsning,
Damon
Användarvisningsbild
av js1
Bensinbilar har numera också partikelfilter och man bör köra minst 20 minuter i 70+ km/h per full tank för att regenerera filtret (enligt manualen)
av Fouladi
js1 skrev:Bensinbilar har numera också partikelfilter och man bör köra minst 20 minuter i 70+ km/h per full tank för att regenerera filtret (enligt manualen)
Bra att veta.. Motorvägskörning 20min+ blir det per full tank helt klart, men inte varje körning.
av Fouladi
@HeavyMetal, T6 hade varit fint.. men intressant att T6 hamnar en hundring högre upp i försäkring hos Volvia jämfört med T8 som ju har mer hästar. Märkligt kan jag tycka?
Samma modellår.
av Wirke
Fouladi skrev: tis 29 dec 2020, 12:28 Skulle ni säga att man bör undvika diesel med kortkörningar (Sub 10km)? Vill inte åka på onödiga strul med partikelfilter, men vet ej hur vanligt det är..
Bensin är heller ingen garanti mot strul med partikelfilter kan jag meddela. Min T5a går mestadels längre sträckor men nu har den varit till fjälls ett tag i temeperaturer runt -15 till -20. Det räckte, efter 5 kortkörningar om 3 km, delvis med motorvärme tändes Check Engine och felkoden indikerar partikelfiltret.
Startar ej

Det handlar inte om att bromspedalen blir stum eft[…]

Idag var tanken att byta olja i bilen vilket i[…]

Bilen har obd uttag men med med ett konstigt obd u[…]

Vaccumslangar till 940

Som tidigare svarat så går det utm&aum[…]