Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nihon
Hej,

Har den sista tiden noterat att batteristaplen inte riktigt hänger med längre när jag använder bilen.

Visar fulladdat batteri ganska länge, måste köra nästan 3-5km innan den ens börjar ticka nedåt.
Sen fortsätter det likadant, batteristaplen visar betydligt mer laddning än vad som visas i ren siffertext.

Det här har skett dom sista veckorna, tidigare har mao stapel och siffertext korrelerat betydligt bättre.

Är det någon annan som upplevt samma sak?
av TomasGBG
Känner igen det från min V90. Tycker den visar antingen fullt eller tomt (lite överdrivet). Det var betydligt bättre när bilen var ny. Nu är den 34månader.
Användarvisningsbild
av bem
Att visa en "batteristapel" (med kvarvarande kapacitet, Amperetimmar) korrekt nästan i realtid tror jag är mycket svårt. Nån el-expert här kan säkert bekräfta. De flesta mäter nog på batterispänningen och omvandlar sen till en stapel eller siffervärden gissar jag, vad kvarvarande kapaciteten är (ungefär). Jag har några sådana batterimätare till mina radiostyrda flygplan och mäter kvarvarande batterikapacitet med (på Lithium Polymer, LiPo, batterier) och de är väl sisådär i precisionen att visa kvarvarande kapacitet. Jämför även batterimätare i båtar som kan visa kvarvarande kapacitet (och batterispänning), brukar nog inte vara så jätteprecisa heller? Kanske finns andra mer precisa mätmetoder än det jag kommit i kontakt med. Kanske Volvo kan fixa till så det funkar bättre i Era Volvobilar med uppdatering av bilens mjukvara i framtiden, hoppas kan Ni ju alltid.
/Bo
av Nihon
bem skrev:Att visa en "batteristapel" (med kvarvarande kapacitet, Amperetimmar) korrekt nästan i realtid tror jag är mycket svårt. Nån el-expert här kan säkert bekräfta. De flesta mäter nog på batterispänningen och omvandlar sen till en stapel eller siffervärden gissar jag, vad kvarvarande kapaciteten är (ungefär). Jag har några sådana batterimätare till mina radiostyrda flygplan och mäter kvarvarande batterikapacitet med (på Lithium Polymer, LiPo, batterier) och de är väl sisådär i precisionen att visa kvarvarande kapacitet. Jämför även batterimätare i båtar som kan visa kvarvarande kapacitet (och batterispänning), brukar nog inte vara så jätteprecisa heller? Kanske finns andra mer precisa mätmetoder än det jag kommit i kontakt med. Kanske Volvo kan fixa till så det funkar bättre i Era Volvobilar med uppdatering av bilens mjukvara i framtiden, hoppas kan Ni ju alltid.
/Bo
Känns dock lite märkligt att det fungerade i början. Sen är det väl bara två olika presentationer av samma data?
Det bilen visar i siffror verkar stämma ganska bra, men den grafiska presentationen korrelerar inte.
av Nihon
TomasGBG skrev: tis 08 dec 2020, 11:02 Känner igen det från min V90. Tycker den visar antingen fullt eller tomt (lite överdrivet). Det var betydligt bättre när bilen var ny. Nu är den 34månader.
Då är det iaf motiverat med ett samtal till verkstaden när fler upplevt problemet :)
av TomasGBG
Nihon skrev: ons 09 dec 2020, 09:07
TomasGBG skrev: tis 08 dec 2020, 11:02 Känner igen det från min V90. Tycker den visar antingen fullt eller tomt (lite överdrivet). Det var betydligt bättre när bilen var ny. Nu är den 34månader.
Då är det iaf motiverat med ett samtal till verkstaden när fler upplevt problemet :)
Nja, är det bara spänningen som indikeras mha batteristapeln så håller jag med om att metoden har sina klara brister som eventuellt ökar med batteriets ålder/användning. Jag trodde kanske att Volvon hade lite mer sofistikerad metod att tala om laddningsgrad eftersom den också mäter(?) förbrukad och genererad energi (se VOC).
av Klabbe65
Nihon skrev: tis 08 dec 2020, 08:18 Hej,

Har den sista tiden noterat att batteristaplen inte riktigt hänger med längre när jag använder bilen.

Visar fulladdat batteri ganska länge, måste köra nästan 3-5km innan den ens börjar ticka nedåt.
Sen fortsätter det likadant, batteristaplen visar betydligt mer laddning än vad som visas i ren siffertext.

Det här har skett dom sista veckorna, tidigare har mao stapel och siffertext korrelerat betydligt bättre.

Är det någon annan som upplevt samma sak?
Från början så fungerade stapeln bra men efter sista uppdateringen så fungerar den sämre, är kvar på fullt längre och sedan börjar den på att röra sig lite långsamt men helt plötsligt så går det mycket snabbare att tappa på stapeln, känns som att det blev sämre visning efter uppdateringen.
Användarvisningsbild
av bem
Kan man dra nån annan slutsats än att det är mjukvaran i bilen som fått sig en "törn" just med den där jädra batteristapeln genom den senaste mjukvaran du fått in i bilen? Ha, ha, de frågar ju aldrig om man vill ha en ny mjukvara, den åker ju bara in och aldrig får man veta vilka förbättringar eller buggfixar (eller buggar) bilen fått sig till livs. Föreställ dig att de frågar när du lämnar in bilen på service hos Volvohandlar'n: "Önskar min herre en uppdatering av bilens mjukvara?" Den innehåller de här förbättringarna och buggfixarna..., och den och den buggen (batteristapeln funkar inte riktigt längre) som tyvärr slunkit in i denna version". Du svarar efter ha funderat på om där jädra batteristapeln är så viktig: "Nej, jag vill hellre ha en fungerande batteristapel kvar". Mekanikern svarar då: "Er önskan är vår lag, vi behåller den befintliga mjukvaruversionen". När servicen är klar kommer du och hämtar bilen, och kör glad i hågen hem med en fullt fungerande batteristapel. Ja så kunde det gått till i verkligheten men så blev det inte. Nu får du väl hoppas på Volvo i nästa mjukvaruversion har rättat tillbaka buggen till en obugg.
Till datorer har de oftast s.k. "release notes" när man uppdaterar "firmware" men till bilens "dator" tycks det inte anses nödvändigt att man får reda på några release notes... lite konstig värld, bilvärlden, ändå, i alla fall Volvovärlden som är den enda bilvärld jag har kontakt med.
/Bo
Klabbe65 skrev: fre 11 dec 2020, 16:19
Från början så fungerade stapeln bra men efter sista uppdateringen så fungerar den sämre, är kvar på fullt längre och sedan börjar den på att röra sig lite långsamt men helt plötsligt så går det mycket snabbare att tappa på stapeln, känns som att det blev sämre visning efter uppdateringen.
av Vardelos
Jag tycker mig se att den visar antal km kvar beroende på hur många man kör.

Spelar ingen roll om jag fullgasar 6km i Pure eller om jag snålkör, den kommer dra av 6km från räckvidden.
av lv455
Jag har samma fenomen men efter att ha haft bilen i snart 2 år kan jag konstatera att stapeln är "trögare" ju kallare det är.

Hemma i byns gds-hall får man numera skriv[…]

Startar ej

Hur gammalt är batteriet?? Är det sedan […]

Bilen har obd uttag men med med ett konstigt obd u[…]

Vaccumslangar till 940

Som tidigare svarat så går det utm&aum[…]