Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steve555
Hej,

Har en V60 CC som varnat för låg batterinivå. Det började före sommaren (inte jättelångt efter senaste service). Det har hänt efter service med tidigare Volvo-bilar också, så gjorde ingen stor affär av det. Pga av Corona så har vi dock kört bilen mindre än vanligt - och då endast kortare sträckor (sällan över 1h). Då vi vid dessa tillfällen ofta haft dörrar/bagagelucka öppen (dvs lampor på) kan det ha dragit ur batteriet en del... Varningen försvann under sommaren men återkom i början på hösten.
Bor på västkusten och säga att vi har hft det kallt är att ta i...
Laddade därför batteriet med min CTEK 12V-laddare i sep/oktober. Då försvann varningen om låg batterispänning men bara några veckor innan det var dags igen (och då hade vi inte använt bilen alls mycket).

Bilen ska snart in på ett återkallningsärende (bilbälte). Frågade därför vad Bilia skulle ha för att felsöka batteriet och ev. byta - ca 2500 kr blev svaret. Då byter jag hellre batteriet själv känner jag...

Vid två tillfällen har motorfläkten också rusat efter att vi stängt av bilen. Senast i veckan då vi kört 2-3 km och runt 10 grader ute. Förstår inte alls varför den behövde dra igång där och då. Mitt i sommaren om det är 30 grader hade varit en annan sak...
Om detta är relaterat eller inte har jag ingen aning om. Inga problem med bilen i övrigt och relativt ny...

Däremot undrar jag vad ni tror - är batteriet kass och behöver bytas eller kan det helt enkelt vara så att det bara behöver stödladdas pga för lite körning?
Laddar jag fel? Satte det över polerna men läste i någon tråd här att man ev inte ska göra så? Inget som tas upp i manualen från CTEK (så här lyser min okunskap fram).

Om man ska byta batteri - förslag på var man köper det bäst? Orginal hos Bilia eller finns det likvärdiga alternativ? Inte ute efter budget - däremot prisvärt...

Bor på västkusten. Inte haft motorvärmare etc igång under denna period.

Stort tack på förhand!
Användarvisningsbild
av LazerHawke
kan vara BMS som fått ett ryck lyft av i 20 min så den återställer sig fick upp låg nivå batteri åkte in och dom kopplade ur batteriet för att återställa sensorn för batteriet
av Javerhammar
Om ni kör värmaren på automatik så hjälper den till att dra ur batteriet relativt fort.
Min frus bil körs ca 1,5mil per dag, med fyra starter (drygt 4km per tillfälle), med autostart på värmare måste batteriet (fem månader gammalt) stödladdas en gång per månad, utan värmare på automatik behövs det inte alls.
Den rusande fläkten kan vara antingen regeneration av partikelfiltret eller att ni kört hårt och bilen tycker att motorn behöver fortsätta kylas efter att den stängts av.
Bilias pris på batteri är faktiskt riktigt bra, kollade runt när vi köpte nytt, har för mig att Bilia var 100kr dyrare än Biltema vid det tillfället.

Saxat från V60CC manualen -
"
Tillskottsvärmaren hjälper till att värma kupén och motorn under körning.

Det är möjligt att ställa in om tillskottsvärmarens automatiska start ska vara aktiverad/deaktiverad.

Tryck på Inställningar i toppvyn i centerdisplayen.

Tryck på Klimat.

Välj Tillskottsvärmare för att aktivera/deaktivera automatisk start för tillskottsvärmaren.

OBS
Volvo rekommenderar att tillskottsvärmarens automatiska start stängs av vid korta körsträckor.
"
av Hemingway
Om det är en V60 CC av senaste generation så kan ju inte bilen vara så gammal? Om batteriet strular, är inte det någon som kan reklameras, hanteras på garantin?
av Steve555
Tack för er input!

Försökte kolla det där med manualen (hade inte sett det innan) upptäckte jag att jag gjort ett misstag. Det är en årsmodell 2018 och inte 2019... (Alltså fel forumsdel också?) Sorry för det.

Har en del att kolla vidare på iaf. BMS:en inte minst. Inställningen för tillskottsvärmning är inte densamma i vår modell men ska kolla om det finns något motsvarande val.
av Javerhammar
På er modell ligger det valet under menyknappen på blinkersspaken, kan nog även finnas i mittkonsollen men jag har aldrig kollat där :)

Tror också att det är den vita och brun[…]

Har batterierna varit fulladdade? Och vad har det […]

Vaccumslangar till 940

Har du koll på vad det är för dime[…]

D4 VEA dricker olja

Kommer köra https://oljedroppen.se/produkt/mo[…]