- tis 24 nov 2020, 19:49
#1414633
Hej,
Har en V60 CC som varnat för låg batterinivå. Det började före sommaren (inte jättelångt efter senaste service). Det har hänt efter service med tidigare Volvo-bilar också, så gjorde ingen stor affär av det. Pga av Corona så har vi dock kört bilen mindre än vanligt - och då endast kortare sträckor (sällan över 1h). Då vi vid dessa tillfällen ofta haft dörrar/bagagelucka öppen (dvs lampor på) kan det ha dragit ur batteriet en del... Varningen försvann under sommaren men återkom i början på hösten.
Bor på västkusten och säga att vi har hft det kallt är att ta i...
Laddade därför batteriet med min CTEK 12V-laddare i sep/oktober. Då försvann varningen om låg batterispänning men bara några veckor innan det var dags igen (och då hade vi inte använt bilen alls mycket).
Bilen ska snart in på ett återkallningsärende (bilbälte). Frågade därför vad Bilia skulle ha för att felsöka batteriet och ev. byta - ca 2500 kr blev svaret. Då byter jag hellre batteriet själv känner jag...
Vid två tillfällen har motorfläkten också rusat efter att vi stängt av bilen. Senast i veckan då vi kört 2-3 km och runt 10 grader ute. Förstår inte alls varför den behövde dra igång där och då. Mitt i sommaren om det är 30 grader hade varit en annan sak...
Om detta är relaterat eller inte har jag ingen aning om. Inga problem med bilen i övrigt och relativt ny...
Däremot undrar jag vad ni tror - är batteriet kass och behöver bytas eller kan det helt enkelt vara så att det bara behöver stödladdas pga för lite körning?
Laddar jag fel? Satte det över polerna men läste i någon tråd här att man ev inte ska göra så? Inget som tas upp i manualen från CTEK (så här lyser min okunskap fram).
Om man ska byta batteri - förslag på var man köper det bäst? Orginal hos Bilia eller finns det likvärdiga alternativ? Inte ute efter budget - däremot prisvärt...
Bor på västkusten. Inte haft motorvärmare etc igång under denna period.
Stort tack på förhand!
Har en V60 CC som varnat för låg batterinivå. Det började före sommaren (inte jättelångt efter senaste service). Det har hänt efter service med tidigare Volvo-bilar också, så gjorde ingen stor affär av det. Pga av Corona så har vi dock kört bilen mindre än vanligt - och då endast kortare sträckor (sällan över 1h). Då vi vid dessa tillfällen ofta haft dörrar/bagagelucka öppen (dvs lampor på) kan det ha dragit ur batteriet en del... Varningen försvann under sommaren men återkom i början på hösten.
Bor på västkusten och säga att vi har hft det kallt är att ta i...
Laddade därför batteriet med min CTEK 12V-laddare i sep/oktober. Då försvann varningen om låg batterispänning men bara några veckor innan det var dags igen (och då hade vi inte använt bilen alls mycket).
Bilen ska snart in på ett återkallningsärende (bilbälte). Frågade därför vad Bilia skulle ha för att felsöka batteriet och ev. byta - ca 2500 kr blev svaret. Då byter jag hellre batteriet själv känner jag...
Vid två tillfällen har motorfläkten också rusat efter att vi stängt av bilen. Senast i veckan då vi kört 2-3 km och runt 10 grader ute. Förstår inte alls varför den behövde dra igång där och då. Mitt i sommaren om det är 30 grader hade varit en annan sak...
Om detta är relaterat eller inte har jag ingen aning om. Inga problem med bilen i övrigt och relativt ny...
Däremot undrar jag vad ni tror - är batteriet kass och behöver bytas eller kan det helt enkelt vara så att det bara behöver stödladdas pga för lite körning?
Laddar jag fel? Satte det över polerna men läste i någon tråd här att man ev inte ska göra så? Inget som tas upp i manualen från CTEK (så här lyser min okunskap fram).
Om man ska byta batteri - förslag på var man köper det bäst? Orginal hos Bilia eller finns det likvärdiga alternativ? Inte ute efter budget - däremot prisvärt...
Bor på västkusten. Inte haft motorvärmare etc igång under denna period.
Stort tack på förhand!