Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvobrasse
Hej! Jag har en fråga ang. kallstarter av bilen. Blir inte riktigt klok av vad som gäller här. Hur pass illa är det att man kallstarter en bil låt oss säga under +12 och på vintern?

Vissa säger att det inte spelar någon som helst roll medans andra säger att det är direkt skadligt för motorn.
av Hemingway
Pratar vi om en fabriksny bil som du inte ska äga mer än säg 5 år och 15 000 mil. Då spelar det knappt någon roll om den kallstartas varje gång förutom den lite högre bränsleförbrukningen ur teknisk synvinkel.

Pratar vi om en fabriksny bil som du ska äga 20 år och köra 100 000 mil, då kan det vara värt att undvika för att minska risken för haveri av olika slag då motorvärmaren sannolikt är billigare än det möjliga haveriet.

Övriga bilar där emellan kan man kategorisera som att "det beror på".

Klart det är bra att undvika kallstarter, men är det så bra att man bör avstå en tur om man inte har kommit ihåg att köra motorvärmaren? Är det värt att installera en motorvärmare om bilen man köpt saknar det? Betraktar man det ekonomiskt, komfortmässigt (dvs varm bil är trevligt) eller känslomässigt (motorn ska skyddas som en familjemedlem)

Det finns inget enkelt svar.
av Lövet
Dagens oljor är väldigt lättflytande även i låga temperaturer. Stor skillnad mot hur det var för 20 år sen. Byter man olja OFTA så klarar sig motorn väldigt, väldigt länge. Det blir nåt annat som ställer bilen på skroten så att säga.
av jaronsso
12 grader?
Det innefattar ju i praktiken hela landet, under väldigt många olika årstider.
Det innefattar till och med en stor del av hela Europa.

Det säljs ju bilar i hundratusentals varje år i Sverige och har så alltid gjort, och miljontals över Europa, och hade det varit ett problem hade det varit omtalat och "vedertaget". Bilar körs ju alla möjliga sträckor, korta som långa, och startas i tid och otid precis hela tiden, i alla möjliga temperaturer - och håller år ut och år in.
En bil kanske inte mår bra av att kallstartas varje dag och köras extremt korta sträckor precis varje dag, året om - men det är långt många fler saker än bara motorn som mår dåligt av det.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Klart att kallstarter förbrukar en stor del av motorns livslängd. Kanske inte så mycket pga låg temperatur (syntetoljor håller sig lättflytande även i extremkyla) utan mer för att oljefilmen har runnit undan på alla lagerytor och oljepumpen går som bekant inte förrän vevaxeln roterar. Och varje uppvärmnings/avsvalningscykel stressar alla metalldelar i motorn.
Motorerna på entreprenadmaskiner som går mer eller mindre dygnet runt brukar hålla väldigt många timmar trots tuff drift vilket tyder på att det inte är timmarna i sig som sliter..

Jag såg en film på youtube, som jag tyvärr inte hittar igen, med en motorstart på ett WW2 stridsflygplan. Kan ha varit någon Focke-wulf, minns inte. Iallafall, innan motorstart så körde man en elektrisk oljepump under något tiotal sekunder för "pre-oiling" dvs pumpa ut olja till alla lager i motorn innan startmotorn gick igång. Letade lite på nätet och visst finns motsvarande pre-oiler system att köpa för bilar, någon tillsats man sätter bakom oljefiltret plus elektrisk oljepump. Tja, skulle det göra nytta..? Vet inte. Lär inte passa till Volvos "cartridge" oljefilter iaf :P https://www.youtube.com/watch?v=-o-jOtKeBzU
Användarvisningsbild
av frasse4
Hehe jag minns en vän som sa att varva motorn till 6000 rpm en gång motsvarade slitage av normalt körande i 1000 mil. Tänker att alla mina motorer gått många hundra tusen mil då...
av Lövet
frasse4 skrev:Hehe jag minns en vän som sa att varva motorn till 6000 rpm en gång motsvarade slitage av normalt körande i 1000 mil. Tänker att alla mina motorer gått många hundra tusen mil då...
Fullständigt struntprat. En varm motor slits extremt lite av att utnyttjas hårt när den är varm.
av Malmstroem
Om det gäller en ny motor i gott skick så håller jag med dig om att den tål att varvas och att utnyttja effekten.

När det gäller en sliten motor som redan börjat rassla skulle i alla fall jag vara lite försiktigare att dra till rödstrecket varje gång. Belastningen på delarna i motorn är rätt mycket högre vid 6000 varv än vid 2000 varv, vilket en ny motor enkelt hanterar -- men har det redan börjat bli glapp här och där så är det inte jättenyttigt...
av Lövet
Malmstroem skrev:När det gäller en sliten motor som redan börjat rassla skulle i alla fall jag vara lite försiktigare att dra till rödstrecket varje gång. Belastningen på delarna i motorn är rätt mycket högre vid 6000 varv än vid 2000 varv, vilket en ny motor enkelt hanterar -- men har det redan börjat bli glapp här och där så är det inte jättenyttigt...
Så är det ju. Men när stötte du på en "sliten" motor sist? Jag är helt seriös, det sista som går sönder på moderna bilar är ju motorn. Till och med min mammas gamla Ford Mondeo som var så rostig att det drog om fötterna gick som ett skott utan ett enda missljus någonstans från motorn ;-)
Ford hobby husbil chassinummer

Om ett fordonsidentifieringsnummer stansas in p&a[…]

Hej, väcker liv i denna tråd igen. Vart[…]

Normalt ska den visa ungefär 0,5V med kall m[…]

Tror också att det är den vita och brun[…]