Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lpsaro
#1407490
Förstår inte grejen med bensinvärmaren v60 T8. Kört nu sedan det blev kallt ca 9 mil endast på el i stan ca 8 km åt gången, till och från jobbet. Bensinförbrukningen ligger på 3,4 liter/100mil!!! Det stinker bensin varje gång jag kliver ur bilen. Har stor lust att stänga av tillskottsvärmaren och köra i täckjacka och mössa, rattvärmaren funkar ju så lovikavantarna kan jag skippa...hur som helst, känns inte premium alls.
En annan sak är att varje gång bensinmotorn går igång (från kall) så går den orent och ligger på max förbrukning under ett par minuter. Låter också som en diesel och är orkeslös. Någon mer som upplevt ovanstående?
av Baselord
#1407501
Exakt samma när jag hade min T8. Normalt beteende båda 2.

Tråkigt att den inte kan värma kupén på el, tror den gör det i andra regioner men inte här i norden.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
av StefanN
#1407523
Min bil är ju i princip tvärtom, jag kan inte köra bensinvärmaren när jag kör, den stängs av direkt när man åker. Elvärme/kyla går att köra oavsett parkering eller körning men jag får ca 6km kortare på vintern om värmen är på jämfört med avstängd som en liten jämförelse.
av lpsaro
#1407538
Parkeringsklimat/värmaren stängs av direkt när du startar det stämmer. Men vill du ha värme i bilen när du kör på el måste tillsatsvärme vara ikryssat i menyn under klimat i sensus. Det är dock samma bensinslukande extravärmare som släpper ut orenade avgaser.
Pellejönsen: den kostar definitivt som en premiumbil i alla fall ;-)
av tunnis
#1407764
Sjukt kass lösning av Volvo att inte ha elvärme.
Miljötänket blir ju noll när tillsatsvärmaren går hela vinterhalvåret helt utan rening.
Användarvisningsbild
av NorskT8
#1407786
tunnis skrev:Sjukt kass lösning av Volvo att inte ha elvärme.
Miljötänket blir ju noll när tillsatsvärmaren går hela vinterhalvåret helt utan rening.
Elvarme ville medført betydelig kortere elektrisk kjørelengde, og bensinmotoren måtte gått. Dette ville medført mer forurensning enn hva tilleggsvarmeren gjør.

Men det burde vært mulig å forvarme elektrisk når bilen er tilkoblet strømnettet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
av DavidBlomqvist
#1408006
lpsaro skrev:Förstår inte grejen med bensinvärmaren v60 T8. Kört nu sedan det blev kallt ca 9 mil endast på el i stan ca 8 km åt gången, till och från jobbet. Bensinförbrukningen ligger på 3,4 liter/100mil!!! Det stinker bensin varje gång jag kliver ur bilen. Har stor lust att stänga av tillskottsvärmaren och köra i täckjacka och mössa, rattvärmaren funkar ju så lovikavantarna kan jag skippa...hur som helst, känns inte premium alls.
En annan sak är att varje gång bensinmotorn går igång (från kall) så går den orent och ligger på max förbrukning under ett par minuter. Låter också som en diesel och är orkeslös. Någon mer som upplevt ovanstående?
Om du förkonitionerar bilen och bara kör 8km så är ju tillskottsvärme helt onödigt, det hinner på sin höjd bli svalt i bilen på den tiden det tar att köra 8km :)
av SemiImbecille
#1408099
DavidBlomqvist skrev:
lpsaro skrev:Förstår inte grejen med bensinvärmaren v60 T8. Kört nu sedan det blev kallt ca 9 mil endast på el i stan ca 8 km åt gången, till och från jobbet. Bensinförbrukningen ligger på 3,4 liter/100mil!!! Det stinker bensin varje gång jag kliver ur bilen. Har stor lust att stänga av tillskottsvärmaren och köra i täckjacka och mössa, rattvärmaren funkar ju så lovikavantarna kan jag skippa...hur som helst, känns inte premium alls.
En annan sak är att varje gång bensinmotorn går igång (från kall) så går den orent och ligger på max förbrukning under ett par minuter. Låter också som en diesel och är orkeslös. Någon mer som upplevt ovanstående?
Om du förkonitionerar bilen och bara kör 8km så är ju tillskottsvärme helt onödigt, det hinner på sin höjd bli svalt i bilen på den tiden det tar att köra 8km :)
Min tolkning av förkondititioneringen är att man kan slå på rattvärme/sätesvärme med el från laddkabeln men värmen skapas fortfarande av bensinvärmaren även att bilen är inkopplad, den står ju och låter och brummar.
En gissning är att man värmer upp batteri samt coupé m.m. med detta och på så sätt skapar lite längre räckvidd. Största boven för kort räckvidd är ett kallt batteri.

Eller jag kanske har missförstått?

Någon som testat förkonditionering utan tillskottsvärme?
Högtrycktvätt

Kan jag använda den istället för h&[…]

Ja, det är en elektrohydraulisk. Med expansio[…]

Det jag skulle rekommendera är att du tar d[…]

Problem med radio.

Det går troligen att reparera din gamla spel[…]