Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DeaL
Kikade och skrev här för lite mer än 1 år sedan då jag var på jakt efter bil. Tyvärr blev det ett annat märke och nu när jag kört den ett år kan jag ibland ångra mig.
Volvo är en drömbil för mig, älskade V70 vi hade och tycker V60 ser väldigt snygg ut. Men hur mycket kostar en V60 er egentligen? Jag menar med finansiering, försäkring, däck, skatt men inte drivmedel för det blir ju väldigt individuellt. Och hur finansierar ni era bilar? Har inte möjlighet till leasing via jobb och inte lån på hus. Vill väldigt gärna ha en Volvo igen men vet inte om det blir alldeles för mycket pengar. Kör väldigt lite men tänker att det är en bil man kan behålla i några år. Så känns det just nu inte med våran nuvarande bil tyvärr. Men att köpa ny för 1 år sedan och byta nu igen är väl väldigt idiotiskt....
tacksam för vägledning.
av Primus
Svårt att svara på dina frågor. Det fina ju bra möjlighetret på volvos hemsida att räkna på olika finansieringslösningar. Har du kollat där? Och om du köpte en ny bil för 1 år sedan och nu funderar på att byta är du troligen på väg mot en mycket kostsam affär.
av DeaL
Jo så är det ju. Får ju kolla vad jag kan få i inbyte för min men har den gått ner alldeles för mycket så är det ju inte någon idé. Men köpte inte så dyr bil och har inte lagt ner några som helst pengar på den så kan ju iaf vara värt att prova. Jo finansieringsalternativ kan man ju hitta men tänkte vad det var vanligt allt folk använde och vad försäkring/service och sånt kostar. Jag behöver ju inte köpa en helt ny men 1-2 år gamla V60 är ju typ lika dyra känns det som.
av Lövet
www.bilkalkyl.be

En bil kostar för övrigt precis lika mycket oavsett hur den finansieras. Det är värdeminskningen som kostar, inte avbetalningarna. Tänk på det så att du inte blir bortdribblad av nån bilförsäljare. Ett geni sa en gång till mig när jag tyckte bilen var för dyr "jamen, det är ju bara att lägga upp avbetalningen på ett år till" :bored:
av DeaL
Tack för länk. Ska kika lite där.
Jo visst är det så att värdeminskningen är den stora kostnaden. Och den är kostnaden vet man bara när man säljer bilen. Vad man betalar i månaden är det ju bara att styra genom antal år och sen veta vilken effektiv ränta man betalar. Men vad jag ville veta och fick reda på lite mer idag är att försäkringen är mer än 100kr dyrare i månaden och skatten är mer än 1000kr dyrare per år samt att servicen är dyrare på Volvon. De är små kostnader jämfört med värdeminskningen men ändå dom pengarna man ska betala varje månad också.
av Snelhest
DeaL skrev: lör 19 sep 2020, 21:35 Men hur mycket kostar en V60 er egentligen? Jag menar med finansiering, försäkring, däck, skatt men inte drivmedel för det blir ju väldigt individuellt. Och hur finansierar ni era bilar? Har inte möjlighet till leasing via jobb och inte lån på hus. Vill väldigt gärna ha en Volvo igen men vet inte om det blir alldeles för mycket pengar. Kör väldigt lite men tänker att det är en bil man kan behålla i några år. Så känns det just nu inte med våran nuvarande bil tyvärr. Men att köpa ny för 1 år sedan och byta nu igen är väl väldigt idiotiskt....
tacksam för vägledning.
Mitt råd är att köpa en billigare bil.
Är finansiering, försäkring, däck och skatt så oklara för dig så att det väger mellan köp eller inte köp, är det bäst att låta bli köpet och sikta på något som är och känns helt safe.
av Malmstroem
För mig är en ny bil någonting som i princip helt och hållet går på "nöjeskontot". Det går nästan alltid att hitta en mindre begagnad bil som är betydligt billigare än vad en ny bil kommer att vara.

Det blir därmed en väldigt personlig diskussion på vad som är vettigt att betala. Har du pengarna och vill byta -- skaffa dig då en V60. Det är betydligt roligare att betala för någonting man vill ha istället för att betala för någonting man inte är nöjd med.

Om du finner det svårt att motivera den ökade kostnaden för en ny V60 skulle jag rekommendera att du låter bli. Nybilslukten tar snart slut, men den högre månadsbetalning består länge.
av DeaL
Jo. Vad gäller månadskostnad så hamnar jag inte på då mycket mer i månaden men då ska jag också betala på bilen i 3 år längre tid. Men får ju då en 1 år nyare bil givetvis. När vi hade V70 på privatleasing så är det med hästlängd den bil som vi varit nöjdast med. Och då var den varken billigast eller mest utrustad. Men bra på allt annat. Och mil nuvarande har krånglat lite och så har jag blivit dåligt bemött när jag ska göra ett garantiärende. Och det gör att man tröttnat ännu mer och tycker det är tråkigt att betala på bilen. Men det är ju klart att det kan bli surt att ha högre månadskostnad om typ 4-5 år när bilen inte är särskilt ny längre. Vad gäller begagnad så hittar jag ingen som är 1-2 år gammal som är lika billig. Rätta mig om jag har fel eller bara inte hittat någon.
av fragge
Det är mycket svårt att guida dig i denna frågan, nästan alla kostnader är relativa till din situation. Försäkringskostnaden varierar beroende på din ålder och boendesituation. Finansieringen kommer att variera beroende på hur mycket finansiella "muskler" du har. Ju mer sparade pengar du har och ju högre lön du har kommer att ge dig bättre villkor hos banken.
Om du kör på Volvos finansiering utan förhandling kommer du troligen betala för mycket. Finansiera aldrig på längre tid än att restvärdet motsvarar marknadsvärdet på bilen
Du måste nog tyvärr göra jobbet själv, jämför vilka villkor du kan få av din bank och vilka Volvo finans kan erbjuda. Ta inte för givet att alla villkor är skrivna i sten, allt går att pruta på (så länge du inte lever på nollan).
av DeaL
fragge skrev: ons 23 sep 2020, 15:20 Det är mycket svårt att guida dig i denna frågan, nästan alla kostnader är relativa till din situation. Försäkringskostnaden varierar beroende på din ålder och boendesituation. Finansieringen kommer att variera beroende på hur mycket finansiella "muskler" du har. Ju mer sparade pengar du har och ju högre lön du har kommer att ge dig bättre villkor hos banken.
Om du kör på Volvos finansiering utan förhandling kommer du troligen betala för mycket. Finansiera aldrig på längre tid än att restvärdet motsvarar marknadsvärdet på bilen
Du måste nog tyvärr göra jobbet själv, jämför vilka villkor du kan få av din bank och vilka Volvo finans kan erbjuda. Ta inte för givet att alla villkor är skrivna i sten, allt går att pruta på (så länge du inte lever på nollan).
Det var precis något sånt här jag behövde höra. Förstår att i stort sett alla kostnaderna är väldigt unika och beroende på vilken bil man väljer osv. Men att finansieringen skulle vara förhandlingsbar hade jag inte en aning om. Upplägget jag pratade med säljaren om i söndags så blev det att jag betalade av hela bilen på 6 år. Och med en månadskostnad som är överkomlig för min del. Visste inte heller att banken gick att påverka med finansieringen. Men är det inte smartast att välja All inclusive eller vad det nu kallas där försäkring och serviceavtal hamnar på samma faktura? Åtminstone så blev serviceavtal billigare så om priserna på offerten stämmer. Men det är därför jag frågar här. Vad ska man betala för serviceavtal? Även om det skiljer från bil till bil och olika avtal och kampanjer så är det intressant att jämföra. Mitt är baserat på 1500 mil/år.
Ford hobby husbil chassinummer

Om ett fordonsidentifieringsnummer stansas in p&a[…]

Hej, väcker liv i denna tråd igen. Vart[…]

Normalt ska den visa ungefär 0,5V med kall m[…]

Tror också att det är den vita och brun[…]