Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag beställde bilen, en XC60, v28, i kontraktet står det leverans v40-41. I appen har det hela tiden stått v41. Nu funderar vi på om man vågar planera v44 baserat på att vi har den nya bilen? Hur ofta blir det flera veckors försening på leveransen så här på upploppet?
Jag skulle verkligen behöva hjälp med denna fråga.. :-) Antar dock att den är svår att svara på. Om jag istället frågar, när era bilar gick från Byggd eller på På väg - hur långt tog det innan ni fick hämta ut den?
Det är nästan omöjligt att svara på.
Vissa har bilen hemma i garaget när den slår om till På väg.
Allt kan gå bra hela vägen, men om bilen skadas under transporten står man där, något ingen kan förutse.
Säkrast är nog att höra med säljaren, hur trenden för leveranserna ser ut till just din handlare. De har ju dessutom kontakter med fabriken om något oväntat uppstår.

Jag skulle inte bokat något i resväg som inte går att avboka. :-)
Prata med din säljare, och se vad de har att säga. Du kanske kan få en lånebil om din bil inte är klar i tid.

COVID19 har gjort att jag i alla fall inte skulle vara helt säker. Numera har väl de flesta företag fått igång produktionen, men det kan fortfarande vara störningar.

Om du få ett någorlunda positivt besked från säljaren hade jag nog bokat resan. I absolut värsta fall får du väl hyra eller låna bil i en vecka.
fjohan82 skrev:Det är nästan omöjligt att svara på.
Vissa har bilen hemma i garaget när den slår om till På väg.
Allt kan gå bra hela vägen, men om bilen skadas under transporten står man där, något ingen kan förutse.
Säkrast är nog att höra med säljaren, hur trenden för leveranserna ser ut till just din handlare. De har ju dessutom kontakter med fabriken om något oväntat uppstår.

Jag skulle inte bokat något i resväg som inte går att avboka. :-)
Malmstroem skrev:Prata med din säljare, och se vad de har att säga. Du kanske kan få en lånebil om din bil inte är klar i tid.

COVID19 har gjort att jag i alla fall inte skulle vara helt säker. Numera har väl de flesta företag fått igång produktionen, men det kan fortfarande vara störningar.

Om du få ett någorlunda positivt besked från säljaren hade jag nog bokat resan. I absolut värsta fall får du väl hyra eller låna bil i en vecka.
Det är väl där man kanske hamnar, att ringa säljaren. Och att inte boka något som inte går att boka av. Vi har iofs "bara" tänkt ta bilen och köra ned till Frankrike och sedan hem igen. En stop and go i Champagne. Handla lite bubblor och "köra in bilen". Inga bokningar, bara köra och stanna där man känner för det. Håller parallellt på att kolla resereglerna i Fra.
Det är ju lika svårt att svara på som att svara på vilket väder det ska bli V44.

Förutsatt allt går som det är tänkt och planerat, från alla håll och kanter, kommer du få din bil i god tid till din resa.
Men allt kan ju hända som med precis allt annat här i världen. Finns ju inga garantier.
Frågar du 100 personer här kommer du få 100 olika svar på hur "appen" fungerat i verkligheten. Min fungerade bra. Fick bilen någon halv vecka innan lev enligt appen.
Men det kunde ju lika gärna varit tre veckor senare om det var så att en underleverantörs underleverantör fått produktionsproblem eller att karosserifabriken sprängts pga handhavandefel.

Försök boka en lånebil som nämnt om du vill vara helt säker på att komma iväg med annat fordon än det du har nu.
jaronsso skrev: tis 08 sep 2020, 07:52 Det är ju lika svårt att svara på som att svara på vilket väder det ska bli V44.

Förutsatt allt går som det är tänkt och planerat, från alla håll och kanter, kommer du få din bil i god tid till din resa.
Men allt kan ju hända som med precis allt annat här i världen. Finns ju inga garantier.
Frågar du 100 personer här kommer du få 100 olika svar på hur "appen" fungerat i verkligheten. Min fungerade bra. Fick bilen någon halv vecka innan lev enligt appen.
Men det kunde ju lika gärna varit tre veckor senare om det var så att en underleverantörs underleverantör fått produktionsproblem eller att karosserifabriken sprängts pga handhavandefel.

Försök boka en lånebil som nämnt om du vill vara helt säker på att komma iväg med annat fordon än det du har nu.
Jag är smärtsamt medveten om att det är en omöjlig fråga att svara på. Men ändå försöker jag samla på mig så mycket information det går. Det två tidigare Volvo jag haft har levererats bra. Den ena på veckan appen sa(även om den hoppade över tillverkad och gick direkt till PÅ väg) och den andre lite tidigare. Men min Passat drabbades dels av en transportskada och dels av ett tillverkningsfel(tanklocket var skevt) vilket gjorde att den blev stående i nästan två veckor extra innan leverans. Det märkliga var att tanklocket var det som drog ut på tiden, de hade svårt att få fram ett nytt. Det var 9 månaders leveranstid på Passaten så jag var ju inte jätteglad just då.. :bored:

Min iver bakom denna beror nog på Coronaåret som har gjort att så mycket har blivit ändrat vad gäller resor och beteende. Skulle verkligen vilja komma i väg på en liten resa med familjen.

Idag har vi ingen bil alls för detta ändamål. Enda bilen just nu är en SAAB 9-3 Cab.. 8-) . Bra till mycket, men inte till en Europaresa i oktober/november.. :-) . Hyra en bil känns dessutom för dyrt, det förtar lite av känslan med resan när kostnaden sticker iväg. Så alternativet är att ställa in. Och vi har nu bestämt här hemma att vi gör just så. Kommer bilen åker vi, kommer den inte åker vi inte.
Bra att beslutet är fattat.

Du hyr en bil för 3000 - 4000 för en vecka, beroende lite grann på vad din kravnivå är. Du får också färre mil på din "nybil". Om du lägger 400 mil på att åka fram och tillbaka till Frankrike i en hyrbil så har du en kostnadsbesparing på 2000 eller så (räknat på 5 kr rörlig kostnad per mil, och 400 mil. Du kan välja vad för rörlig kostnad du har och hur långt du kommer att köra) jämfört med din nya XC60. Problemet med hyrbil är att det är pengar som ska ut nu. Om du kör egen bil blir det andrahandsvärde, försäkring och service som kostar -- och det märks senare.

Jag förstår tjusningen med egen bil, men hyrbil är inte alltid så mycket dyrare om du räknar på alla kostnader.

Nu kan det vara så att du har en förmånsbil där du inte behöver betala för "övermil" och då blir ekvationen annorlunda. När jag haft förmånsbil har jag inte behövt betala för övermil, vilket gör bil till ett billigt transportmedel för mig -- men det har kostat min arbetsgivare mer.
Klart intressant. Det är en privatbil men leasing så jag är inte så orolig för milen. Men i sak har du ju rätt i att man lätt glömmer bort en del kostnader som ligger "dolda" i sin egen bil men som syns direkt i en hyrbil. Ska faktiskt kolla lite närmare på vad det kostar. Min bild är att det är dyrare än 3-4000 om man vill ha en normalstor, typ XC60 eller i alla fall en V60 eller motsvarande.
Jag förstår suget på resan men är det inte lite modigt att räkna med resa rent generellt i dessa tider? Känns ju inte som det kommer vara möjligt att åka någonstans på väldigt länge, även om man just inte bryter mot någon lag. Själv åker jag inte ens till Danmark med egen båt just för att slippa risken med smitta eller riskera att bli sjuk i annat land. Men det är jag det.

Har batterierna varit fulladdade? Och vad har det […]

Vaccumslangar till 940

Har du koll på vad det är för dime[…]

Både den vita och bruna går väl n[…]

D4 VEA dricker olja

Kommer köra https://oljedroppen.se/produkt/mo[…]