Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kejo008
Står inför ett problem som många gör i dag. Kommer att byta ut min nuvarande XC60 till en likadan årsmodell 2021 XC60 B5.
Kör i dag ca 1500-2000 per år. Vad skulle ni satsa på ? Vill gärna ha input i denna fråga. Någon som kan bidra med förbrukning från sin egen XC60 B5.

Tack på förhand.

// Kent
av Vardelos
Vad kostar dieselmotorn i skatt vs bensinarn?
Är ju en brytgräns och 1500 mil/år är ju inte långt så jag misstänker att bensinarn blir billigare för dig nu när dieselbilar skattas så hårt.

Sen tror jag att andrahandsvärdet blir bättre på bensin för om 3 år ratar man nog dieselbilen ännu mer.

Själv har jag alltid kört diesel för jag ligger på 5-6000 mil/år och vem vill tanka var 50e mil? Elände.
Men nu var jag tvungen att köpa hybrid (recharge) så blir spännande när jag får den, som tur är så är det 70L tank.

Vad jag hört så drar B5 i princip samma som när den inte var mildhybrid, speciellt om man mest gör långresor.
Kör man bara korta sträckor i stan så borde den rimligtvis inte heller bli laddad så då borde en riktig hybrid vara bättre.
Senast redigerad av 1 Vardelos, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
Med så låg körsträcka kan jag inte se att diesel blir annat än i bästa fall lika dyrt. Knappast värt den hårdare gången.
Användarvisningsbild
av Koldstart
Ekonomiskt är det inte så stor skillnad om du ska ha bilen i mer än 3 år.

Diesel är billigare per. km och motorn är väldigt solid. Men om det behöver repareras är det definitivt dyrare att reparera diesel än bensinmotorer.

Om du väljer hybridversioner är inte heller stadsmiljözoner ett problem, oavsett om du väljer D eller B.

Jag skulle istället titta på körstil. Om du gillar massivt vridmoment från bottom, välj diesel. Om du är mer intresserad av tyst stads-körning, välj bensin.

Själv valde jag diesel eftersom jag körde mer än 10 mil/dag. Men i Danmark är diesel också cirka 2 SEK. billigare per. liter jämfört med bensin.

Skulle jag välja i dag (mindre körbehov) skulle jag nog ha betalat lite mer och valt en T6. God jagt på rätt lösning för dig. :-)
Användarvisningsbild
av fjohan82
Prisskillnaden på B5 och T6 TE/T8 TE går väl knappast att köra in vid privatköp?
Antar att det blir många år och många korta resor som krävs för det, samt att kunna ladda hemma är ett måste...
av Primus
Jag valde B5 bensin på den XC60 jag beställt. Mest för att jag ogillar ljudet från dieseln, men även den mer sofistikerade gången på bensin var viktigt för mig. Sedan tycker inte jag, att det där med dieselns vridmoment på låga varv stämmer riktigt. Som jag upplever det, är en diesel svagare än bensin på riktigt låga varv. På mellanvarv är dieseln starkare.
av valln
Jag köpte bil nyss och valde bensin (T5), men jag har V60CC. Som tur var har bilen 71 liter tank.

Jag hoppas att inte ryktet stämmer som jag har läst här att Volvo ska sluta med dieselmotor nästa år, då blir det inte trevligt att ha valt bensin...
av Primus
valln skrev: sön 30 aug 2020, 15:13
Jag hoppas att inte ryktet stämmer som jag har läst här att Volvo ska sluta med dieselmotor nästa år, då blir det inte trevligt att ha valt bensin...
Det där förstår jag inte. Vad tänker du på?
av valln
Att om Volvo fortsätter att sälja dieselmotorer framgent kommer diesel förmodligen att vara populära för den som köper ny bil. Många
tjänstebilsförare kör långt.
Bensinmotorer kommer således att vara betydligt mindre av och kanske bli lättare att sälja begagnad. Ex Volvo S80 T5 säljs nästan direkt de annonseras, medan det finns mängder av diesel-s80:i.
Om Volvo stoppar försäljningen av dieselmotorer kommer det bara finnas bensin och hybrider.

Koppla ur högtalarna a bak så.slippet d[…]

Inte tänkt på de på v70n med i al[…]

Bygga ”busbil”

Ja du lär ju få bra mkt mindre häs[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Om ett fordonsidentifieringsnummer stansas in p&a[…]