Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvoamatören
Jag tycker att ISOFIX-fästena i baksätena på svärfars XC60, 2020 års modell, är klart sämre än de är i min XC90, MY17. I min XC90 sitter bilbarnstolarna fast i sidled och går inte att rubba, i svärfars XC60 löper de på skenorna i sidled. De sitter fast i djupled, så jag antar att det är säkert, men det är ju ganska obehagligt för barnen när stolarna åker fram och tillbaka i sidled. Och kanske också osäkrare?

Någon med liknande erfarenheter? Ska det vara så? Varför är det så mycket bättre i min XC90?
av fkullberg
Så blir det ju bara om man inte spänner stolen, ofta spänner du med en bygel eller dylikt mot ryggstödet så att Stolen sätts i spänn. På våra besafe så spänner man med en distans så att stolen pressas ifrån ryggstödet.
av fkullberg
volvoamatören skrev: lör 18 jul 2020, 11:02 Nä, finns inget sådant på Maxi Cosi Rodifix och funkar som sagt utmärkt på Xc90.
Ja, du har lite äldre barn. Vet om jag inte spänner våra stolar så går de också väldigt mycket i sidled. Vet inte om det är något för att det ska passa till fler stolar. Men förstår vad du menar nu
av Mikaels80
Vi har en framåtvänd bilbarnstol i vår bil som sitter fast med isofix och den går inte att flytta i sidled. Däremot går det att vicka på den en del och det var samma i vår tidigare bil (XC90 MY19). Bilstolen är volvo original, en britax römer.
av Primus
Nu vill jag inte bidra till någon onödig oro. Men jag har fått lära mig att om man vill (last)säkra något ska föremålet inte kunna röra sig det minsta. Dels finns det en risk rent generellt att lastsäkringsanordingen sakta bryts upp. Stag, rep etc. tenderar till att påverkas vid rörelse vilket leder till att 5 mm rörelse blir 6 mm etc. Här skulle jag väl tro att risken är minimal för en barnstol.

Det andra problemet är att om en massa(barnstol) sätts i rörelse kan kraften(energin) i massan bli så stor att det krävs mer för att säkra massan än om den är helt säkrad. Nu får man ju utgå från att Volvo har räknat på detta och att det därmed är lugnt. Men, jag skulle nog kolla med Volvo OCH någon till som kan detta för att få riktig fakta på bordet. NTF är de jag spontant kommer att tänka på.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Har du verkligen monterat alla delar till din stol?

Är det ett babyskydd?

Det ska sitta en platta vid barnets fotända på basen, som trycker mot bilsätets rygg. Detta förhindrar att stolen kan lyfta, eftersom isofix annars fungerar som gångjärn.

Det ska också finnas ett stödben I basen framkant och som går ner i golvet där vuxna skulle haft sina fötter, som gör att det blir spänn på plattan in i ryggstödet.
Bilagor
Screenshot_20200718-212619.jpg
Screenshot_20200718-212619.jpg (50.42 KiB) Visad 1863 gånger
Användarvisningsbild
av volvoamatören
Mikaels80 skrev: lör 18 jul 2020, 11:31 Vi har en framåtvänd bilbarnstol i vår bil som sitter fast med isofix och den går inte att flytta i sidled. Däremot går det att vicka på den en del och det var samma i vår tidigare bil (XC90 MY19). Bilstolen är volvo original, en britax römer.
Intressant. Verkar sättas fast på samma sätt som Rodifix. Ska nog filma hur det ser ut, och lägga upp här.
Användarvisningsbild
av volvoamatören
Ilduce77 skrev: lör 18 jul 2020, 21:24 Har du verkligen monterat alla delar till din stol?

Är det ett babyskydd?

Det ska sitta en platta vid barnets fotända på basen, som trycker mot bilsätets rygg. Detta förhindrar att stolen kan lyfta, eftersom isofix annars fungerar som gångjärn.

Det ska också finnas ett stödben I basen framkant och som går ner i golvet där vuxna skulle haft sina fötter, som gör att det blir spänn på plattan in i ryggstödet.
Läs tråden. Det är en sådan här stol:

https://storage.doreldigital.io/maxicos ... l_2016.pdf
Ford hobby husbil chassinummer

Om ett fordonsidentifieringsnummer stansas in p&a[…]

Hej, väcker liv i denna tråd igen. Vart[…]

Normalt ska den visa ungefär 0,5V med kall m[…]

Tror också att det är den vita och brun[…]