Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Spid3r
#1390608
Laddar bilen (V60, T6 TE, 2020) mestadels från ett 230V (10A) uttag i vår flerbilsgarage.
Fick en fråga från fastighetsägaren om det går att begränsa laddningen i bilen, går det?
Jag vill minnas att det gick att göra det via äldre kontrollboxar på kabeln som fanns tidigare (tex 6A).
Hittar inte det någonstans i bilens inställning. Gissar att bilen drar maximalt från en 10A, 230V uttag.
Han är väl rädd att strömmen inte räcker till i garaget (till belysning etc).
Användarvisningsbild
av coachen
#1390614
Du har rätt, går inte att begränsa i bilen och inte heller på medföljande kabel. På den gamla gick det. Finns andra som du kan ställa ner
av Rådlös
#1390618
Generellt sett är det batteriet som tar det som det behöver. Ett tomt batteri behöver "massor av ström". På vissa laddare kan man ju ställa in om man t.ex laddar en motorcykel eller gräsklippartraktor. Deras batterier behöver inte alltid så mycket ström.
Det finns en tumregel som säger hur mycket ström man får ladda ett batteri med: 1/3 av batteriets kapacitet (Ah). Exempel: Ett 60 Ah batteri får laddas med max 20 Ampere. Eller ett 90 Ah får laddas med max 30 Ampere.
Men neråt finns ingen gräns. Där finns det i stället andra faktorer som påverkar, men det är överkurs här.
I ett garage torde det vara säkringen i vägguttaget som sätter gränsen om man vill se det så. 10 Ampere är dom flesta vägguttag på i dag. Men det kan förekomma äldre med bara 6 Ampere. Men laddaren kan ju vara sparsamt konstruerad också. Det finns laddare som ger max 2 Ampere ut. Men det vanliga är nog 5 Ampere eller lite mer. Utströmmen på laddaren och prislappen på densamma följer varandra.
Även om du laddar ett nästan tomt batteri med 2 Ampere, så fungerar det. Det tar bara mycket längre tid jämfört med t.ex en 8 Amperes laddare.

Ett tillägg: Fastighetsägaren i ditt garage borde läsa på lite allmän ellära. Man kopplar aldrig vägguttag och belysningar på samma krets. Visserligen i samma utrymme men dom är åtskilda (om det är riktigt gjort?) Tänk dig själv att 20 bilägare kopplar in sina bilar med motorvärmare och batteriladdare eller något annat. Så kommer det någon som släcker ljuset när vederbörande går ut ur garaget. Vad säger dom 20 bilägarna då?

Då var problemet löst mha en https://[…]

@Zuckuss , Man brukar kunna bända rätt[…]

Läser man på Volvos hemsida så &a[…]

Snyggt,Grattis! Skickat från min V90-18