Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Osram
Hej.
Finns det något trix för att sätta den normala farthållaren som förvald. Varje gång jag startar bilen är den adaptiva farthållaren tillbaka, den driver mig till vansinne.
Jaha, då har jag kört i tre år i villfarelsen att det bara fanns adaptiv farthållare. I början var jag oerhört irriterad på funktionen då den enligt mitt tycke sänker hastigheten alltför abrupt och allt för tidigt när man kommer ikapp långsammare bilar. Idag har jag lärt mig hantera det med att möta med gaspedalen och minska avståndet till bilen framför tills det är läge att köra om.
Alltid kul att lära sig något nytt från forumet och världens minst lästa bok men jag kommer inte att gå tillbaka till vanlig farthållare utan kommer att fortsätta med den adaptiva pga den högre säkerhetsnivån och bekvämlighet som den har.
Jaså går inte det på Volvo. På min BMW går det genom att hålla inne ett tag någon av knapparna som reglerar avståndet till bilen framför. Vid återgång till adaptiv funktion trycker man bara kort på någon av dessa knappar.

Vänligen Näckrosen
fkullberg skrev: sön 21 jun 2020, 08:42 Tyvärr inte, men en fråga. Varför vill man inte ha en adaptiva? Vanlig farthållare är ju osmidigt och lite 940 ltt ;-)
Jag förstår vitsen med den på en landsväg. På en motorväg där de flesta sätter den på 120 är det för stort hastighetsspann ner till alla lastbilsekipage. Det som stör mig mest är att funktionen finns i bilen, men jag kan inte ha den som förvald. Glömmer jag att ändra när jag startar, får jag antingen pilla i menyerna under färd, eller köra utan farthållare.

Detta är varken trafiksäkert eller miljövänligt, något Volvo säger sig prioritera.
Osram skrev:
fkullberg skrev: sön 21 jun 2020, 08:42 Tyvärr inte, men en fråga. Varför vill man inte ha en adaptiva? Vanlig farthållare är ju osmidigt och lite 940 ltt ;-)
Jag förstår vitsen med den på en landsväg. På en motorväg där de flesta sätter den på 120 är det för stort hastighetsspann ner till alla lastbilsekipage. Det som stör mig mest är att funktionen finns i bilen, men jag kan inte ha den som förvald. Glömmer jag att ändra när jag startar, får jag antingen pilla i menyerna under färd, eller köra utan farthållare.

Detta är varken trafiksäkert eller miljövänligt, något Volvo säger sig prioritera.
Pilla i menyerna? är väl bara ett eller tvä tryckningar på vänster rattknappar
Osram skrev:Nej, däri ligger ju problemet. Jag kan bara välja den förvalda farthållaren med vänsterknappen. Hade man kunnat stega mellan adaptiv och vanlig hade det varit helt ok.
Ta som vana aktivera farthållaren i mittdisplayen sen funkar den som du vill

Du har rätt den är inte till choken. Den[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Oftast ramben, kolla i hjulhus alternativt i h&oum[…]

Bygga vevhusventilation?

Är packningen till locket gammal och har b&ou[…]

Halvljuset (alltså inte auto-läget)[…]