Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Nybliven ägare till en V60 CC och har några funderingar hur man kan nyttja centerdisplayen
på vid navigering mha mobiltelefonen. Var till den lokala volvohandlaren med mina funderingar men
blev hänvisad till att köpa ett CarPlay abonnemang för mycket pengar. Jag försöker med mina
funderingar här:

- Är det möjligt att visa navigering från mobilen på centerdisplayen ?
Isf hur gör man det ?

- Finns det nån annan funktion som man får om man köper ett CarPlay abonnemang som inte kan hanteras via
koppling till mobilen (behövs det köpas nån ytterligare programvara för att få det att fungera? ) ?

//Mvh
Thorbjörn
Mig veterligen är det bara Volvos Nav som kan visas i mellan varvräknaren och hastighetsmätaren. Men i centerdisplayen så funkar tex CarPlay alldeles utmärkt. Tex Waze eller Google Maps. Men det krävs såklart att bilen fixar CarPlay (eller Android Auto)
Apple CarPlay och/eller Android Auto kräver väl inget särskilt abonnemang? Har inte jag i alla fall och jag använder både Android Auto och Volvo Sensus Navigation. Men bilen behöver ha funktionen "Smartphone Integration" installerad vilket de nyaste bilarna har som standard. Beror på vilken årsmodell du har om du måste köpa till och installera den funktionen. Jag vet inte exakt när det blev standard. Men det är Volvo Sensus Navigation eller Smartphone Integration med CarPlay/Android Auto som behövs för att få navigation i bilen.
CarPlay är inget abonnemang.

CarPlay för Apple eller Android Auto ingår i Volvos Smarphone Interation. Det kostar en del att installera, om din bil inte redan har det. Jag betalade för det när jag köpte min bil. Mig veterligt är det enda sättet att kunna se din smartphone på Volvos skärm -- och det bara på displayen mitt på instrumentbrädan, inte på den framför föraren.

Mer information om Smartphone integration hittar du här:
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 15715/2020

Nedan ett exempel på vad det kan kosta. Beroende på vad du har för bil kan det också ingå en del hårdvarukomponenter:
https://www.bilia.se/biltillbehor/tekni ... _31659192/

Som jag förstått det ingår numera Smartphone integration som standard. Jag fick betala separat för det när jag köpte min bil, en 2017 XC90, men eftersom den förhandling togs vid inköp av bilen var det inte speciellt dyrt för mig.

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Svart skinn. Vit läder blev blått av je[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]