Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andake84
Har satt på boxen en Thule dynamic Large och Volvos orginal wingbar räcke på min V60. Men vid provkörning så tyckte jag mig tycka att ljudet från vindbruset var väldigt högt inne. Redan vid 80-90 km/h så börjar det bli högt brus.
Hur upplever ni andra det som har kört med takbox på era bilar?

Hade en Passat 2017 innan och tyckte inte vindbruset va så högt som i Volvon. Men dock så går V60 betydligt tystare till vardags än vad Passaten gjorde. Dock så hade jag Thule Wingbar edge till Passaten.
Har v60cc och upplever precis samma som du beskriver ovan. Har samma bågar men en annan box (packline sport). Plockade av boxen men lät bågarna sitta kvar. Då börjar det vissla vid 110 ca.

Inget panoramatak.
Dum fråga kanske men är dem monterade på rätt plats? Alltså där tillverkaren rekommenderar dem att sitta, finns tydliga bilder i instruktionsboken och om dem hamnar på fel position kan det bli en riktigt tråkig turbulens.

Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk

Volvordesign89 skrev: tor 06 feb 2020, 11:07 Dum fråga kanske men är dem monterade på rätt plats? Alltså där tillverkaren rekommenderar dem att sitta, finns tydliga bilder i instruktionsboken och om dem hamnar på fel position kan det bli en riktigt tråkig turbulens.

Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk
Hmm, det är nog snarare jag som kommer framstå som lite dum. Fick hjälp att slänga på den vid köp och tänkte att de hade koll. Har heller aldrig reflekterat över att den kan sitta ”fel” s a s. Så tack för input, får kika på detta inför skidresan.
Nej har inget panoramatak. Men nu efter ha kört bilen lite så måste det ha varit inbillning. Idag så tyckte jag att den inte va lika mycket. Eller så har man vant sig. Men det jag tyckte var bättre nu än mot Passaten är att ljudet är lika högt i 110km/h som 140km/h. Så klar fördel till V60 där. Passaten va olidlig i 140km/h med boxen på.

Ska dock flytta räckena 5cm längre bak. Kanske kan ljudet bli ännu mindre. Värt att testa och se(höra).
Det kan variera rätt mycket på 5 centimeter hit eller dit. Tyvärr är det rätt jobbigt att flyta runt boxen och åka ut och prova. Och om man har lika dåligt minne som jag, så kommer man aldrig ihåg var boxen bör sitta... :-(
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]