Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Inköparen
är det rätt forum, hoppas jag?

Är på gång att köpa in 7 st V60 till nya yngre säljare. Enda förmånen är att de kan välja mellan D3 motorn och D4 motorn och vilken standardfärg på bilen. Men inte AWD eftersom det knappast behövs på dessa södra breddgrader, dyrare inköp och högre bränsleförbrukning. Ingen har direkt frågat efter det heller. Ingen har nämnt något om automat eller manuell. Men jag misstänker att flera vill ha automat.

Så jag har provat V60 med manuell och automat i en månads tid. Skillnaden i bränsleförbrukning enligt Volvo är 0,45 dl mer/mil för automat WLTP mätning. Men i verkligheten är skillnaden 1,5 dl mer för automat har jag märkt när jag kört bilarna med D3 motor. D4 motorn i manuell förbrukade precis lika mycket som D3 motorn. Har inte kört D4 automat.
D3 Manuell: Blandad körning: 0,48-0,52 l/mil
D3 Automat: Blandad körning: 0,66- 0,75 l/mil
D4 Manuell: Blandad körning: 0,49-0,54 l/mil
Automat kostar 19.000 kr mer i inköp också. Jag upplevde D3 automat som lite ryckig.

Säljaren ger mig bättre inbytespris efter 3 år på manuella bilar eftersom det kommer att bli brist på dem. Och han har många 2:a handsköpare som väntar på manuella bilar.

Vill därför bara köpa in manuella bilar. Viktigt också att alla får samma bilar så det inte blir avundsjuka, förutom D3 och D4 valet.

Skall beställa och ta in valen från de anställda innan jul. Det jag frågar här om manuell jfrt med automat. Jag har nästan bara kört manuell i 20 år och tycker det är bra. Har haft bil med automat också och det går bra också, märker inte större skillnad. Lite sämre kontroll med automat kanske.

Vill ha lite hjälp med att lägga fram det hela, om det skulle uppstå diskussioner. Hur ser det här ut? Jag bollade lite med säljaren som gav mig några tips.

Manuell:
  • Bättre kontroll
    Roligare att köra
    Säkrare omkörningar eftersom du väljer själv vilken växel.
    Högre prestanda. Enligt specen från Volvo är det samma. Men jag märkte att det var högre prestanda.
    Jämnare gång, mindre ryckighet
    Kör längre på en tank
    Mer aktiv körning och man håller sig piggare vid långkörningar.
    Säkrare att köra på vintern, de få gånger det är halt här. Och säkrare på grusväg, finns många här.
Senast redigerad av 1 Inköparen, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
...
Inköparen skrev:7st V60
Varför ska inte säljarna får välja manuell/aut själva? Jag skulle bli GALEN om jag tvingades på en viss bil av chefen. Jag menar, du lär ju inte få bättre rabatt bara för att du bestämmer sånt själv. Själva ordern kan du ju lägga samtidigt när säljarna får påverka specen. Eller missuppfattar jag något?

Mera personligt skulle jag inte ta i en manuell bil med tång på andrahandsmarknaden och jag tror inte det kommer vara någon vidare efterfrågan på manuella heller om 3 år oavsett vad den lokala säljaren påstår. Det finns en anledning till att i princip all nyförsäljning av bilar 7pbb-> är automat numera.
av DmA
Hur mycket kommer dina säljare köra med bilarna? Kommer det vara förmånsbil? alltså att dom får användas privat också? Jag hade inte heller tatt i tång med en manuell bil idag. kör ca 4000mil om året i tjänst och ca 1000 privat med min förmånsbil. Hade inte varit en glad anställd om min chef tvingade på mig en manuell.

Hämtade förövrigt ut en fullsmetad V60CC idag. Fick bestämma 100% själv. = Nöjd anställd!
av III
Märklig tanke. Jag åker manuell bil privat men skulle absolut inte vilja ha en manuell förmånsbil. Kör man mycket ska man såklart slippa växla. En ergonomisk och komfortfråga. Enklast är väl att alla åker och provkör både d3 och D4 manuell och automat och får information om bränsleförbrukning och sen får de välja själva.
av Lockis
Tror den där säljaren snackar skit.
2:a hands marknaden brukar sällan vara så kräsna. Dem är vana vid att köpa det som finns.
Just nu säljs en betydande del automat och det är också det som kommer finnas på marknaden framöver.

som @Lövet säger, låt säljarna välja mellan automat/manuell själv. Då får dem den bilen dem vill ha och då spelar det ju ingen roll om dem inte är likadana.
Ditt på förbrukning är dessutom inte tillförlitligt. Det finns för många variabler helt enkelt. Min D4 Automat ligger med snitt på 0.6 t.ex och min förra V60 D3 automat låg ofta runt 0.55 (blandad körning) och jag finner det väldigt osannolikt att en D3 Automat skulle dra 0.15 mer än min D4. Möjligtvis om man bara kör i stadstrafik men du skriver ju blandad körning.

Det märks dessutom att du är väldigt partisk mot manuell och därför hittar du inga nackdelar med det. Men som sagt, det är lättare att fråga dem som faktiskt ska köra bilen under 3 års tid vad dem föredrar så får du nöjdare medarbetare.

EDIT: Ta istället bort valet av motor och ge dem alternativet D3 Manuell eller D3 automat.
Beror väl på vem som betalar bränslet också.

Jag äger 4 bilar med både automat och manuell och tycker det är rätt tråkigt att automaterna ska dra så himla mycket mer :mad:

Jag hade valt D5 manuell ...
Användarvisningsbild
av leiwi
Tror att din säljare yrar lite , varför köper bilskolorna in fler och fler automat bilar till eleverna ?
Jag är helt övertygad om inom en snar framtid kommer manuella lådor att vara helt passe.
Så hans yrande om att du skall få bättre inbytespris om du väljer manuell låda är ju bara trams . och inget han har en aning om i dagsläget och heller inget han behöver stå för ens om en månad efter din leverans.
Lövet skrev: fre 29 nov 2019, 14:22 ...
Inköparen skrev:7st V60
Varför ska inte säljarna får välja manuell/aut själva? Jag skulle bli GALEN om jag tvingades på en viss bil av chefen. Jag menar, du lär ju inte få bättre rabatt bara för att du bestämmer sånt själv. Själva ordern kan du ju lägga samtidigt när säljarna får påverka specen. Eller missuppfattar jag något?

Mera personligt skulle jag inte ta i en manuell bil med tång på andrahandsmarknaden och jag tror inte det kommer vara någon vidare efterfrågan på manuella heller om 3 år oavsett vad den lokala säljaren påstår. Det finns en anledning till att i princip all nyförsäljning av bilar 7pbb-> är automat numera.
oj vad många svar så snabbt. Tack! skall försöka svara på alla.
De flesta företag bestämmer vilka bilar för de anställda och vi är inget undantag. Det har med avtal, rabatter och administration att göra och budget, budgetuppföljning. Olika fabrikat tex innebär mer administration och kostar mer. Bilen är ett arbetsverktyg i första hand, inte en privat sport eller entusiastangelägenhet. Se det så istället. Vissa mindre företag har det friare, speciellt om de inte ägs av någon koncern.
DmA skrev: fre 29 nov 2019, 14:31 Hur mycket kommer dina säljare köra med bilarna? Kommer det vara förmånsbil? alltså att dom får användas privat också? Jag hade inte heller tatt i tång med en manuell bil idag. kör ca 4000mil om året i tjänst och ca 1000 privat med min förmånsbil. Hade inte varit en glad anställd om min chef tvingade på mig en manuell.

Hämtade förövrigt ut en fullsmetad V60CC idag. Fick bestämma 100% själv. = Nöjd anställd!
Säljarna är i yngre 20 års åldern och de kan välja om bilen blir en förmånsbil eller en företagsbil. Kör cirka 3000 mil i tjänsten om året. Fördelen för dom om de väljer företagsbil är att den kostar dom 0 kr, nackdelen är att de får bara använda bilen privat högst 100 mil om året och vid högst 10 tillfällen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

VOC låter hälsa att det är dags at[…]

Internet I bilen

Ursäkta min ovetskap men är det standar[…]

På de som jag konstaterat ha läkande ve[…]

Fungerar temperaturmätaren som den ska? Om mo[…]