Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
Car skrev: lör 23 nov 2019, 10:25 Finns det minsta risk att min beställda V60 D4 kommer att brinna upp?

https://www.dn.se/ekonomi/dieselbilen-s ... inner-den/
Tror det är större risk att du får en meteorit i huvudet...
Dessutom håller Volvo på att ta fram en åtgärd för redan levererade bilar, hur det är med nyproduceringen vet jag dock inte.
Man kan inte gå runt och oroas av att bilen kan börja brinna, det mesta kan under "rätt omständigheter" börja brinna.
av Lockis
Car skrev:Finns det minsta risk att min beställda V60 D4 kommer att brinna upp?

https://www.dn.se/ekonomi/dieselbilen-s ... inner-den/
Alltså, en risk finns det alltid. Men det spelar ingen roll vilken bil du kör :-o

Frågan man bör ställa sig istället är om man bör vara orolig, och det bör man inte :-)
av Car
Spelar det ingen roll vilken bil jag kör? Det är väl sant iofs. Men nu gällde det ju specifikt BMW, och även Volvo som ju återkallade EN HALV MILJON (!) bilar pga viss riskt för brand i dieselbilar, för V60:s del så återkallades modellåren 2013-2017. Men det jag inte fått klart för mig är om Volvo verkligen hittat grundfelet till bränderna? Med andra ord, finns det fortfarande en brandrisk för volvos dieselbilar i modellår senare?
Användarvisningsbild
av Verkmästarn
Spelar ingen roll vilken modell. Det är samma grundproblem. Sotuppbyggnad till följd av för kall EGR-reglering. Det är sotet som riskerar börja brinna. Alltså inte nåt direkt komponentfel.
Risken att ni blir drabbade av just brand är försvinnande liten, men media älskar sensationsjournalistik och skrämselpropaganda.
Alla bilar som är berörda kommer bli inkallade för åtgärd.

*edit* kan tillägga att det är den 4-cylindriga VEA-dieseln det berör.
Användarvisningsbild
av Cotag
Täcks väl av brandförsäkringen om det mot förmodan skulle hända. Bor man i storstadsregion så är väl risken att ens bil börjar brinna, av helt andra orsaker, antagligen mycket större.
Det har inte, enligt artikeln i Mest Motor, skett några personskador vid de bränder som inträffat, så antagligen är brandförloppet tillräckligt lågintensivt för att man ska hinna lämna/släcka bilen.

Att man sen inte lyckats fixa fram en lösning på problemet såhär långt efter lansering kan man såklart ha funderingar kring.
av Elektrikern84
Håller med, märkligt att inga bilar kallats in ännu. Lite som med vibrationerna i ratten på SPA bilarna. Tog en jäkla tid och var en jäkla hysch-hysch kring det.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Verkmästarn skrev: lör 23 nov 2019, 14:45 Spelar ingen roll vilken modell. Det är samma grundproblem. Sotuppbyggnad till följd av för kall EGR-reglering. Det är sotet som riskerar börja brinna. Alltså inte nåt direkt komponentfel.
Risken att ni blir drabbade av just brand är försvinnande liten, men media älskar sensationsjournalistik och skrämselpropaganda.
Alla bilar som är berörda kommer bli inkallade för åtgärd.

*edit* kan tillägga att det är den 4-cylindriga VEA-dieseln det berör.
Media gillar väl framförallt tillverkarnas snygga hantering av frågan. Fel händer alla men man kan sköta det mer eller mindre bra.
Användarvisningsbild
av Funk
Elektrikern84 skrev:Håller med, märkligt att inga bilar kallats in ännu. Lite som med vibrationerna i ratten på SPA bilarna. Tog en jäkla tid och var en jäkla hysch-hysch kring det.
Jag hade inne min V40 i veckan för åtgärd av detta, så det pågår...brevet kom för tre veckaor sedan ungefär. Man skickar nog ut breven i omgångar, för min fru som också har en bil som omfattas har inte fått brevet än.
Nyheten där Volvo citeras är från i somras, eller i alla fall uttalandet, så det är knappast aktuellt.

/Thomas
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]