- ons 20 nov 2019, 21:26
#1349397
Hej,
Efter lååång väntan så fick jag äntligen min T8. Med bilen får man ju en laddkabel för "vanlig" kontakt vilket fungerar utmärkt (låst till 10A)...men jag ligger lite väl på marginalen i huset som är uppsäkrat till 20A. Med andra ord får det inte bli för kallt ute innan en propp smäller av när jag laddar. Nu till förvirringen...
Har kontaktat ett antal elektriker samt två tillverkare av laddboxar och dom är eniga i följande:
1. Man får inte ladda en bil med vanlig stickpropp då uttagen inte klarar så hög ström kontinuerligt
-Varför levererar då Volvo med en sådan om brandrisken är så stor som alla säger?!
2. Laddboxar för hybridbilar 3,7 kW kör alltid på EN fas, så det är bara att säkra upp huset till 25A
-Okej...den höjda elnätsavgiften äter ju då upp hela grejjen med att ladda hemma för pendling. Bilen drar ju trots allt inte supermycket.
3. Det finns inga laddboxar/lösningar för att fördela lasten på tre faser för en Volvo
-Nejhepp…
Hur har ni andra gjort? Skall man be en elektriker försöka frigöra en fas så gått det bara går?
Som ni säkert förstår så är jag ingen elektriker ;)
/Andreas
Efter lååång väntan så fick jag äntligen min T8. Med bilen får man ju en laddkabel för "vanlig" kontakt vilket fungerar utmärkt (låst till 10A)...men jag ligger lite väl på marginalen i huset som är uppsäkrat till 20A. Med andra ord får det inte bli för kallt ute innan en propp smäller av när jag laddar. Nu till förvirringen...
Har kontaktat ett antal elektriker samt två tillverkare av laddboxar och dom är eniga i följande:
1. Man får inte ladda en bil med vanlig stickpropp då uttagen inte klarar så hög ström kontinuerligt
-Varför levererar då Volvo med en sådan om brandrisken är så stor som alla säger?!
2. Laddboxar för hybridbilar 3,7 kW kör alltid på EN fas, så det är bara att säkra upp huset till 25A
-Okej...den höjda elnätsavgiften äter ju då upp hela grejjen med att ladda hemma för pendling. Bilen drar ju trots allt inte supermycket.
3. Det finns inga laddboxar/lösningar för att fördela lasten på tre faser för en Volvo
-Nejhepp…
Hur har ni andra gjort? Skall man be en elektriker försöka frigöra en fas så gått det bara går?
Som ni säkert förstår så är jag ingen elektriker ;)
/Andreas