Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Pellix
Nu när temperaturen kryper nedåt så upplever jag att bilen laddar långsammare. Använder kabeln mer 230/schuko-kontakt. Är batteriet för kallt på nåt sätt?
Två morgnar förra veckan stod även räckvidden på 28 km med fulladdat batteri, jämfört med normala 35 km. Jag har inte kört annorlunda så det beror inte på det. Nån mer som upplevt detta?
Senast redigerad av 1 Pellix, redigerad totalt 0 gånger.
av Lockis
Effekten på ditt batteri förminskas under den kalla årstiden. Laddningen bör dock värma upp batteriet för att normal laddning ska kunna ges. Dock är räckvidden kortare när det är kallt ute.
Användarvisningsbild
av Pellix
Lockis skrev: sön 17 nov 2019, 16:29 Effekten på ditt batteri förminskas under den kalla årstiden. Laddningen bör dock värma upp batteriet för att normal laddning ska kunna ges. Dock är räckvidden kortare när det är kallt ute.
Jo men väldigt konstigt att den går från att ha varit exakt 35 km varje gång sedan i somras och plötsligt bli 28 km och sedan upp till 35 igen. Man kunde ju tänka sig någon gradvis försämring med temperaturen..?
av Klabbe65
Fick ett tips av min elektriker som monterade min laddbox, man ska styra laddningen så att batteriet laddas fullt precis innan man ska åka iväg, han tyckte att tar laddningen ca 4 timmar så ska man ställa in så att laddningen startar vid ca 3 tiden på natten om det är så att man tänkt åka hemifrån vid 7 tiden. Fördelen blir att batteriet är varmt när det är dags att åka, är det så att man startar laddningen vid tex. 19 tiden så hinner batteriet att bli kallt och då får man ut mindre km/mil när det är dags att åka iväg.
Elektrikern har en Tesla och han märker stor skillnad när han laddar för tidigt.
Klabbe65 skrev: tis 19 nov 2019, 07:53 Fick ett tips av min elektriker som monterade min laddbox, man ska styra laddningen så att batteriet laddas fullt precis innan man ska åka iväg, han tyckte att tar laddningen ca 4 timmar så ska man ställa in så att laddningen startar vid ca 3 tiden på natten om det är så att man tänkt åka hemifrån vid 7 tiden. Fördelen blir att batteriet är varmt när det är dags att åka, är det så att man startar laddningen vid tex. 19 tiden så hinner batteriet att bli kallt och då får man ut mindre km/mil när det är dags att åka iväg.
Elektrikern har en Tesla och han märker stor skillnad när han laddar för tidigt.
Smart! Hälsa och tacka din elektriker för tipset! :-)
Användarvisningsbild
av coachen
Verkmästarn skrev:
Klabbe65 skrev: tis 19 nov 2019, 07:53 Fick ett tips av min elektriker som monterade min laddbox, man ska styra laddningen så att batteriet laddas fullt precis innan man ska åka iväg, han tyckte att tar laddningen ca 4 timmar så ska man ställa in så att laddningen startar vid ca 3 tiden på natten om det är så att man tänkt åka hemifrån vid 7 tiden. Fördelen blir att batteriet är varmt när det är dags att åka, är det så att man startar laddningen vid tex. 19 tiden så hinner batteriet att bli kallt och då får man ut mindre km/mil när det är dags att åka iväg.
Kan man ställa in i bilen på en V60 T6/T8 -20 när laddningen ska vara klar?
av Klabbe65
coachen skrev: tis 19 nov 2019, 10:54
Verkmästarn skrev:
Kan man ställa in i bilen på en V60 T6/T8 -20 när laddningen ska vara klar?
Har inte fått min bil än men tittar man på Volvo On Call så ska det finns möjlighet att göra det, tror att det även går att göra från bilen.

Jag har bytt EGR-ventil och rengjort EGR-kylaren p[…]

Sensor innertemperatur Volvo s60 -05

Ska man vara korrekt så är inte det d&a[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

En Volvo laddhybrid är konstruerad för a[…]

Anslutningar motorblock B21

Ja. Mellan dina 2 och 4 i bild sitter värmepa[…]