Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cana90
Hej,

Jag har idag en xc60 T5 med 19” 235/55,
men jag är ute efter SOMMARDÄCK 255/40-21”

Då är min fråga är det någon skillnad i komforten mellan 19” - 21” eller ingen märkvärdig skillnad?
av Isidor
Skillnaden är stor, klart märkbar för vem som helst. Om man utgår från samma däckmodell och ändrar storleken enligt ovan, så ökar den vertikala styvheten med sådär 25-30% mellan tummen och pekfingret. Det är relativt enkelt att testa hur en sådan styvhetsökning känns, kör först med 2.2 bar lufttryck i de nuvarande däcken och öka sedan till 3.0 bar och du kommer att märka hur du studsar fram längs vägen.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Behöver man inte skärmbreddare till 21"...?
av Isidor
Definitivt. Många inser inte riktigt hur viktiga däcken är för rullkomforten (däribland mängder av motorjournalister som gärna klandrar chassiet när testbilen rullar på ultralågprofildäck). Däcken är den första anhalten för de vibrationer som vägens ojämnheter ger upphov till, vilket gör att de påverkar rullkomforten kraftigt för lite kortare/skarpare ojämnheter (t.ex broskarvar och potthål). Om man vill ha en visuell demonstration så kan man titta på hur mycket däcken deformeras när någon kör in i en skarp trottoarkant - det är just den deformationen som sparar förarens bakdel från en liten luftfärd.
av fragge
Du behöver ju såklart avgöra själv, men jag gick i tankarna på 21" när jag köpte min. De tankarna försvann ganska snart i samband med att jag fick provköra en demobil med 21", jag valde 19" då komforten var viktigare för mig än utseendet. Vill man vara fin får man lida pin som det heter :-)

Ja och tänk då när motorn startar […]

Vi som beställt EX90

Jag fick beskedet via telefon och jag har inte f&a[…]

Ökad komfort med 17”

Har dessa 17” på vinterdäcken o[…]

Det finns också statistik som visar att whip[…]