Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av LaserJet
Hej

Fler som upplever att räckvidden på batteriet minskar på T8?
Jag har nu tappat ca 1,5km på ca 1,5år - så istället för 40km pure så kommer jag ca 38-39km
Det känns även som om de första kilometrarna äts upp ganska kvickt, sedan lugnar den sig...

Hybridläget säger 33km istället för 35km som tidigare.

Fler som upplever samma sak, eller är något på svaj i batteripacken?
Användarvisningsbild
av Mabuse
Det är mindre än 4% skillnad. Det kan mycket väl bero på hur mycket luft du har i däcken, är det högtryck/lågtryck vid mät-tillfällena. Medvind/motvind? Säkert hundratals små faktorer som kan påverka och göra den skillnaden utan att det beror på att du tappat kapacitet på batteriet.

Vad har du använt för mätmetoder för att säkerställa att du själv inte påverkat mätresultatet?
När jag åker till och från jobbet, 11 mil ToR, kan det diffa 5% mellan tankningarna beroende på väder och gaslust även om jag använder farthållaren 95% av sträckan.
av MagnusGBG
Någon som vet om Volvo har kylning påmbatteripacket? Såg en intressant studie där Tesla exv tappar så sjukt mycket mindre batterikapacitet över tid än exv billigare asiatiska bilar, bara på grund av kylning av batteripacket.
MagnusGBG skrev: tis 10 sep 2019, 20:45 Någon som vet om Volvo har kylning påmbatteripacket? Såg en intressant studie där Tesla exv tappar så sjukt mycket mindre batterikapacitet över tid än exv billigare asiatiska bilar, bara på grund av kylning av batteripacket.
Är väl därför T8 inte har dimljus, för att intaget till batterikylningen?
av Dubbelpippi
Mabuse skrev:Det är mindre än 4% skillnad. Det kan mycket väl bero på hur mycket luft du har i däcken, är det högtryck/lågtryck vid mät-tillfällena. Medvind/motvind? Säkert hundratals små faktorer som kan påverka och göra den skillnaden utan att det beror på att du tappat kapacitet på batteriet.

Vad har du använt för mätmetoder för att säkerställa att du själv inte påverkat mätresultatet?
När jag åker till och från jobbet, 11 mil ToR, kan det diffa 5% mellan tankningarna beroende på väder och gaslust även om jag använder farthållaren 95% av sträckan.
Bra skrivet!

Jag kör själv en V60 D5 Twin Engine och känner att räckvidden varierar rätt frisk beroende på körstil.

Har en standardsträcka jag ofta åker och försöker hålla samma förutsättningar där så gott jag kan ( i studiesyfte :-) ), men förra veckan kom jag längre än någonsin tidigare (bilen är 3 år gammal), knappt 41 km och det i en snittfart på 100 km/h. Saker jag tror påverkade räckvidden den här gången var:

- Jag körde på ECO-klimat (eller det standardläge som klimatanläggningen hoppar in i när man kör i PURE-läget)
- Stereon gick på rätt låg volym.
- Det var runt 16-17 grader utomhus.
- Jag hade nyligen fyllt på och jämnat ut lufttrycket i alla däck.
- Jag behövde inte köra om eller sakta in så mycket utan kunde hålla hyfsat konstant fart hela vägen, bilen gick på farthållare största delen av tiden.

Som @Mabuse säger så är det hundratals faktorer som påverkar räckvidden och det är VÄLDIGT svårt att få exakt samma förutsättningar varje gång du är ute och kör - då får man mäta i ett labb med kontrollerad miljö.

Ett faktum är ju också att batteripacket blir sämre med tiden, men då pratar vi betydligt fler laddcykler än vad du förmodligen har kommit upp i på 1,5 år.
Användarvisningsbild
av LaserJet
Var kanske lite otydlig, siffrorna jag anger är efter bilen fulladdats och i själva ögonblicket när tändningen vrids om.
Sedan försvinner de första kilometrarna snabbare än tidigare också.

Det står t.ex aldrig 40km när bilen startas i Pure läge, här står nu 39km
Samma sak i Hybridläget, var alltid 35km tidigare vid start, nu är det 33km

Så sorry om jag var otydlig, ingen förbrukning när jag angav siffror
av fragge
Räckvidden baseras på energiåtgången på de tidigare resorna du gjort, därför kan den beräknade räckvidden förändras beroende på många parametrar så som Mabuse nämnde tidigare. Är det t.ex. kallt kommer den beräknade räckvidden att minska eftersom du haft en högre energiförbrukning de senaste resorna. Jag skulle inte bekymra mig över några procent hit och dit, kör och njut av bilen istället.
Användarvisningsbild
av Pellix
fragge skrev: tor 12 sep 2019, 08:46 Räckvidden baseras på energiåtgången på de tidigare resorna du gjort, därför kan den beräknade räckvidden förändras beroende på många parametrar så som Mabuse nämnde tidigare. Är det t.ex. kallt kommer den beräknade räckvidden att minska eftersom du haft en högre energiförbrukning de senaste resorna. Jag skulle inte bekymra mig över några procent hit och dit, kör och njut av bilen istället.
Har svårt att tro att det ändras beroende på hur man kört de tidigare resorna.
Oavsett hur jag kört, stadstrafik, långresa, dragit husvagn...det står ALLTID 35 km när jag startar med fullt batteri...
Min bil är 3 månader gammal så det har inte minskat ännu av ”ålder”...(vilket tråden egentligen handlar om).
av DavidBlomqvist
MagnusGBG skrev:Någon som vet om Volvo har kylning påmbatteripacket? Såg en intressant studie där Tesla exv tappar så sjukt mycket mindre batterikapacitet över tid än exv billigare asiatiska bilar, bara på grund av kylning av batteripacket.
En liten sanning med modifikation, den största degraderingen av batteriet sker i början för att sedan avta betänkligt. Att jämföra Tesla med de sämsta bilarna man kan hitta är snudd på löjligt då resultatet är en ren självklarhet och jag ser den studien som slöseri med tid :D Men att Tesla ligger i den absoluta framkanten vad gäller batteriteknik råder det ju inget tvivel om. :)

Bifogar bild från instruktionsboken.

Oljeläckage V70n 2001 2,4t

Hej på er! Första gången jag post[…]

Nu har bilen vart in på säkning med H&a[…]

Hann äntligen att montera tillbaka locket av […]