Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DrNashLenin
Jag Polestaroptimerade min V60CC D4 -19 direkt vid leverans och har väl kört ca 600 mil nu. Jag kan inte säga att jag är supernöjd med resultatet. Visst, jag känner av att bilen blir piggare och drar längre på växlarna men tycker att lågfartsegenskaperna blir lidande. Vill jag köra lugnt ut från en korsning eller i ett samhälle så varvar den ca 500 rpm högre än vid komfortläget och likadant så är motorbromsningen mycket större även under 50 km/h så det blir rent obekvämt att åka i den.

Vet någon om optimeringen anpassar sig över tid eller om det kommer uppdateringar? Fick 30 extra hästkrafter men oförändrat vridmoment och hade nog hellre haft tvärtom. Förbrukningen skulle dessutom vara oförändrad och det är den inte även vid "allt annat lika". Jag upplever bara att jag fått en bil som konstant varvar 500 rpm högre än vid vanliga läget och att den drar längre på växlarna (ofta över 3000 rpm.
av pumpnasare
Märkligt! Jag fick 10 extra Hk och 40 Nm extra på min V60 CC D4 19.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av LazerHawke
pumpnasare skrev:Märkligt! Jag fick 10 extra Hk och 40 Nm extra på min V60 CC D4 19.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
något som ej stämmer läste en annan som angett 260hk på sin T5 kollade man upp bilen va det 253hk? så vissa plussar på??
Användarvisningsbild
av Bullmark
Polestar-optimeringen av motorn är aktiv i alla körlägena, så du har tillgång till alla hästar även i comfortläget. Sen medför även optimeringen att tex gasrespons, växling osv har optimerats, och även att de olika körlägena fått en översyn. Har man AWD så har även den justerats till att ge mer kraft till bakhjulen när man pressar den lite.

Håller med om att dynamic-läget (som det heter på min V90 T6) känns lite skumt att köra med lådan i automatläge eftersom den låter varvtalen gå så sjukt högt innan den växlar upp, även om man kör mer försiktigt. Däremot är det ett underbart läge när man kör manuell växling!

Jag märkte rätt stor skillnad på alla tre körlägena efter optimeringen av min bil. Inte så mkt på effekten då polestar bara gav 14 eller om det var 16hk på min, men däremot tydligt bättre vridmoment från låga varv, växlingen, start/stopp funktionen, mer kraft till bakhjulen när man pressar den (tydligt mer ’bakhjulsdrivet’ i karaktären). Mycket nöjd, det enda man undrar över är varför inte Polestar är standard...
av DrNashLenin
@bullmark, mycket bra info, tack för det. Håller med om att den är underbar i manuell. Upplever du att den lite för lätt växlar ner till 1:an-2:an när man bromsar inlite vid en utfart med lämna företräde och sen egentligen bara vill fortsätta köra. Min växlar ner lite för mycket för min smak , 3an eller 4an hade varit ett bättre val och gett mjukare körning.

Trevligt, finns det nya armaturer att köpa tr[…]

Det är ju ändå en ganska sansad […]

Felande låskista, vanligt problem på d[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Jag har köpt nytt spackel och gjorde om det f[…]