Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Undrar om Volvo bara skickar med schuko laddsladd fortfarande? Någon som fått en T8 nyligen?
En annan fråga går den i så fall att ställa ner? Verkara vara mycket snack kring att det är farligt ladda 16A hemma även om säkring tål det. Ska ha gått med tidigare sladdar.
Vågar Volvo verkligen intw ta detta på allvar, om huset brinner ner vid anv av deras sladd så kommer jag nog hålla de ansvariga.
MagnusGBG skrev:Undrar om Volvo bara skickar med schuko laddsladd fortfarande? Någon som fått en T8 nyligen?
En annan fråga går den i så fall att ställa ner? Verkara vara mycket snack kring att det är farligt ladda 16A hemma även om säkring tål det. Ska ha gått med tidigare sladdar.
Vågar Volvo verkligen intw ta detta på allvar, om huset brinner ner vid anv av deras sladd så kommer jag nog hålla de ansvariga.

Ja schucko only.
Nej går ej att ställa ner styrkan på dosan.
Bränderna är ju enbart pga dåligt tilltagen elanläggning alternativt att man använt skarvsladd. Hur skall du kunna hålla dom ansvariga ifall det är elen i ditt hus som är underdimensionerat ?
Min elektriker vägrade sätta extra uttag för att jag skulle ladda med Shuko. Satte in en laddare istället. Står även i manualen att den laddare som medföljer är för tillfällig laddning. Enligt elektriker funkar det men inte konstant och låta den vara i dygnet runt som ”hemma-laddare”.

Laddaren som medföljer tål bara 10amp.
Finns hur många trådar som helst om detta på nätet. Har man fräscha prylar så är det inget problem. Är temperaturvakt och brytare som slår av i kabeln om något skulle hända om jag inte minns fel. Det är betydligt större risk att något allvarligt ska hända när du rattar bilen ute i trafiken.
Erlen skrev:Min elektriker vägrade sätta extra uttag för att jag skulle ladda med Shuko. Satte in en laddare istället. Står även i manualen att den laddare som medföljer är för tillfällig laddning. Enligt elektriker funkar det men inte konstant och låta den vara i dygnet runt som ”hemma-laddare”.

Laddaren som medföljer tål bara 10amp.
Var står det i manualen? Tycker jag har läst manualen för sladden och manualen för bilen och hittar inget om det.

Skickat från min G8341 via Tapatalk

Så är det. Såg nu att där de skrev kring tillfällig laddning var på elsäkerhetsverket så jag blandade tyvärr ihop det.

”Schukoladdning, alltså laddning i vanligt uttag, ska bara användas som en tillfällig lösning när man inte har tillgång till något bättre, exempelvis vid sommarstugan eller när man är på besök där särskild laddpunkt saknas. Men ställ ned strömmen till 8-10 Ampere och ha uppsikt över laddningen.”
de shoukoladdare som följer med använder max 10A, den borde gå att ställa ner annat verkar ju väldigt b i sådana fall. Vill du ladda 16A hemma så är det bäst att skaffa en laddbox som en elektriker installerar. Såg att Volvo har kampanj på laddkablar nu och 1900kr för en 4,5m är inte farligt :)
Att Volvo ska skicka med en laddsladd till en hybrid kan man såklart tycka. Men om de inte skickar med vinterdäck gratis i ett land med 6 månader vinterföre så varför skulle de skicka med laddsladd?

Installera en laddbox istället för att göra detta till en stor grej! Vänta in Junimånad tills det kommer nytt info om laddstöd och passa på då!
Vilken mjukvara har ni?

Min var otroligt trög och seg i början, […]

Blev ett mellanbyte av olja och filter idag. Man v[…]

Det hörs endast om huven är stängd[…]

Ett nytt batteri borde ju inte laddar ur p&ari[…]