Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har nu snart haft min bil i en vecka, och en av saker jag hade stora förhoppningar kring var ljudet ifrån Harman Kardon stereon som jag valde till. Men jag måste säga att jag är besviken... halvdant ljud och ett tag trodde jag att subbasen var paj för jag hörde ingen djupbas alls... :(
Så därför var jag väldigt förvånad första gången jag växlade över ifrån P3 i FM-radion till P3 i TuneIn appen... helt galet stor skillnad...
Klart och detaljerat ljud samt att helt plötsligt så fanns basen som jag letat efter....

Någon mer som har samma erfarenhet?
ThomasT skrev:Jag har nu snart haft min bil i en vecka, och en av saker jag hade stora förhoppningar kring var ljudet ifrån Harman Kardon stereon som jag valde till. Men jag måste säga att jag är besviken... halvdant ljud och ett tag trodde jag att subbasen var paj för jag hörde ingen djupbas alls... :(
Så därför var jag väldigt förvånad första gången jag växlade över ifrån P3 i FM-radion till P3 i TuneIn appen... helt galet stor skillnad...
Klart och detaljerat ljud samt att helt plötsligt så fanns basen som jag letat efter....

Ja fm är just fm. Dåligt ! I V90 mer B&W ljud är fm radion också kass. Därav kör jag tunein och Spotify på extreme i båda bilarna. STOR SKILLNAD :) (har HK i V60)
stevvee skrev:
ThomasT skrev:Jag har nu snart haft min bil i en vecka, och en av saker jag hade stora förhoppningar kring var ljudet ifrån Harman Kardon stereon som jag valde till. Men jag måste säga att jag är besviken... halvdant ljud och ett tag trodde jag att subbasen var paj för jag hörde ingen djupbas alls... :(

Ja fm är just fm. Dåligt ! I V90 mer B&W ljud är fm radion också kass. Därav kör jag tunein och Spotify på extreme i båda bilarna. STOR SKILLNAD :) (har HK i V60)
Jag kan köpa att det inte riktigt är lika klart ljud i FM-radion men det borde inte vara några problem med frekvensomfånget.... basen borde vara där även när man lyssnar på FMradio...
Jag upplever precis detsamma. I min förra bil, en BMW som också var utrustad med Harman Kardon, var ljudet riktigt bra på FM-radio så jag blev väldigt besviken på ljudet i Volvon.
Tråkigt att man ska behöva köra digitalradio för att få ut den ljudkvalitet som stereon uppenbarligen är kapabel att leverera.
FM sänder inte ut tillräckligt bra signaler för förstärkaren så du kan inte nyttja systemet på samma vis som med den digital signalen.
BMW har ju generellt haft extremt dåligt ljud under alla år så dom har väll jobbat mycket med det.
Tyvärr är det inte mycket att göra åt FM kvaliteten, i Sverige tvingas man från myndigheters håll sända i vad som kallas mpx Power 0dBr mot i exempelvis Frankrike där de flesta stationer ligger kring mpx 7-9. Resultatet blir att som radiooperatör kan man inte trycka igenom hur mycket ”energi” som helst utan att överskrida 0dBr, med fattigare bas som följd alternativt ännu lägre ”volym/loudness” men då måste man skruva volymen till max för att ens kunna poppa på lite. För Volvos del svinenkelt att lösa, en ljudbild för FM som tar hänsyn till 0 dBr och en för streaming etc. SR har något mer bas än kommersiella stationer pga mer talat innehåll därför att mpx Power mäts över 20min och deras snitt blir då 0 dBr vilket i sig är galet.
Senast redigerad av 1 RickardK, redigerad totalt 0 gånger.
Atomat

huvudbromscylinder kass?

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Upptäckte en kväll att ett handtag inte […]

12 voltsuttag krånglar

Är det oberoende av vad du stoppar in i det, […]

Service Subaru XV

Var igår på verkstaden med våran[…]