Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrRob
Börjar med att säga att jag älskar B-läget, sjukt smidigt att slippa flytta foten till bromsen + att få lite extra kräm i batteriet.

Kollade den senaste veckan i körjournalen (tack för tipset!) för att se om B-läge+Pure ger någon extra kräm till batteriet.
Kör mestadels vanlig pendling till jobbet (15 km), 30-50-70 väg ganska plant med 5-6 stopp för trafikljus/korsningar.
Kör V60 T8.

Vid endast eldrift:
Batteriförbrukning 22,4 kWh
Batteriregenerering 4,3 kWh
Bensinförbrukning 0 liter
Total körsträcka 84 km
= påfyllt med 19% av totala elförbrukningen

Vid blandat eldrift och bensinförbrukning:
Batteriförbrukning 37,2 kWh
Batteriregenerering 14,3 kWh
Bensinförbrukning 6 liter
Total körsträcka 182 km
= påfyllt med 40% av totala elförbrukningen

Jag tycker det känns bra att batteriet fylls på med runt 20% vid ren eldrift, eller har jag tänkt fel :) Har ni liknande siffror?
Finns det någon nackdel med B-läget t.ex. att man bromsar mer än vanligt och därför kräver mer batterikraft?
av lv455
Jag gillar också B-läget, dock av anledningar du själv skriver så använder jag det mest när jag kör hybrid/bensin. När jag kör Pure på el lönar det sig för mig oftast att rulla så mycket som möjligt.
Men visst gör det susen för återvinningen, vid en av mina långkörningar (40 mil) i hybrid/B lyckades jag nästan återvinna 2 fulla batterier och lyckades få en helt OK förbrukning trots mycket omkörningar.
av CETT
B-läget är väl tänkt för extra generering i branta utförsbackar och där man annats behöver bromsa bilen. Att köra B på slät landsväg kan väl aldrig löna sig? Det känns ju hur mycket lättare bilen går på D mär man växlar från B. Även om återgenereringen skulle ha hög verkningsgrad är det ändå förluster som uppstår. Annars skulle vi ha en evighetsmaskin. :-D
av CarlJo
Jag använder B-läget aktivt, dvs växlar mellan D och B och tittar långt fram i trafiken för att kunna planera lite bättre. Tex om jag ser att det bromsar upp 4-5 bilar längre fram så lägger jag i B, annars rullar jag i D för att kunna få så mycket utrullning som möjligt. Om du ligger i B-läget så känns det som att du förbrukar mer el eftersom så fort du släpper gaspedalen så bromsar bilen och du måste accelerera igen.
Köra runt på B innebär väl att den vanliga färdbromsen "rostar ihop"?
Att undvika att bromsa kan inte vara bra för dessa...
Jag förstår nog inte heller tjusningen med B . Visst, man slipper bromsa men man måste ju å andra sidan gasa lite när man inte vill tokbromsa. Och som någon sa, torde väl inte vara någon skillnad i praktiken för förbrukningen då bromsningen manuellt är generatorn till en början (ner till de sista tre plupparnasom ser annorlunda ut? På d6an såg man återvinningen bättre)

Skickat från min G8341 via Tapatalk

Jag använder B-läget som om det vore en avgasbroms - i brantare nedförslut där jag annars skulle behöva trampa på bromsen.
Vad jag förstår har T8:an ett sk Sailing-läge - ett slags frihjulsläge som gör att man i små långa nedförslut rullar på utan energiförbrukning. Det förlorar man om man har B-läget ständigt ilagt.
Användarvisningsbild
av X3JA
Jag känner att jag själv kan planera körningen (och bromsningen) bättre än B-lägets ständiga bromsande. Dessutom ansätts väl inte de mekaniska bromsarna förrän man bromsar så pass hårt att man når de röda/orangea strecken i förardisplayen?
Bilagor
braje.png
braje.png (85.31 KiB) Visad 12109 gånger
Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]

..Jag tror lösningen blir att sätta di[…]