- tis 30 apr 2019, 10:49
Börjar med att säga att jag älskar B-läget, sjukt smidigt att slippa flytta foten till bromsen + att få lite extra kräm i batteriet.
Kollade den senaste veckan i körjournalen (tack för tipset!) för att se om B-läge+Pure ger någon extra kräm till batteriet.
Kör mestadels vanlig pendling till jobbet (15 km), 30-50-70 väg ganska plant med 5-6 stopp för trafikljus/korsningar.
Kör V60 T8.
Vid endast eldrift:
Batteriförbrukning 22,4 kWh
Batteriregenerering 4,3 kWh
Bensinförbrukning 0 liter
Total körsträcka 84 km
= påfyllt med 19% av totala elförbrukningen
Vid blandat eldrift och bensinförbrukning:
Batteriförbrukning 37,2 kWh
Batteriregenerering 14,3 kWh
Bensinförbrukning 6 liter
Total körsträcka 182 km
= påfyllt med 40% av totala elförbrukningen
Jag tycker det känns bra att batteriet fylls på med runt 20% vid ren eldrift, eller har jag tänkt fel :) Har ni liknande siffror?
Finns det någon nackdel med B-läget t.ex. att man bromsar mer än vanligt och därför kräver mer batterikraft?
Kollade den senaste veckan i körjournalen (tack för tipset!) för att se om B-läge+Pure ger någon extra kräm till batteriet.
Kör mestadels vanlig pendling till jobbet (15 km), 30-50-70 väg ganska plant med 5-6 stopp för trafikljus/korsningar.
Kör V60 T8.
Vid endast eldrift:
Batteriförbrukning 22,4 kWh
Batteriregenerering 4,3 kWh
Bensinförbrukning 0 liter
Total körsträcka 84 km
= påfyllt med 19% av totala elförbrukningen
Vid blandat eldrift och bensinförbrukning:
Batteriförbrukning 37,2 kWh
Batteriregenerering 14,3 kWh
Bensinförbrukning 6 liter
Total körsträcka 182 km
= påfyllt med 40% av totala elförbrukningen
Jag tycker det känns bra att batteriet fylls på med runt 20% vid ren eldrift, eller har jag tänkt fel :) Har ni liknande siffror?
Finns det någon nackdel med B-läget t.ex. att man bromsar mer än vanligt och därför kräver mer batterikraft?