Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag satt och googlade information om den nya S60’n och såg att T5 Är sekunden långsammare än vad konkurenterna (bmw/Audi) gör med deras modeller med ~250 hästar. Jag tänkte att de hade med tyngden att göra men de skiljde inte så mycket som jag trodde. Jag såg även att den gamla model av s60 T5 hade bättre prestanda än den nya. Har det med att de ändrade utväxlingen på de nya modellerna för att få ner co2 utsläppen?
0-100 var ju otroligt vikitigt tidigare. Nu är det väl kanske mer upplevelsen som betyder mer. 0-100 siffror kan ju påverkas mycket av var växlingar sker.

Själv vet jag inte 0-100 siffrorna på någon av mina bilar.
Volvo brukar generellt alltid vara "slöare" 0-100 än tyskarna. Men det är en intressant fråga. Bakhjulsdrift är svårt att rå på också har jag för mig.
LazerHawke skrev:Också reagerat på detta kollade polestar siffrorna där är ju lägre än den gamla 245hk med samma siffror med optimering trots samma siffror 253hk 400nm
Jag vet inte hur en bil med Polestar optimering beter sig jämt emot en bil utan. De kanske ändrar utväxlingen mycket?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fjonsson skrev:0-100 var ju otroligt vikitigt tidigare. Nu är det väl kanske mer upplevelsen som betyder mer. 0-100 siffror kan ju påverkas mycket av var växlingar sker.

Själv vet jag inte 0-100 siffrorna på någon av mina bilar.
Ja så är det nog, nej jag har inte den blekaste hur snabbt mina bilar är 0-100, den enda bilen jag har testat 0-100 var en gammal diesel Mercedes utan turbo.

Men jag tyckte det var intressant då konkurenterna har likvärdiga nummer för övrigt. Vad gör Volvo för ”fel” eller rätt? De kanske enbart har med växellådan att göra, både Audi och bmw har snabbare växlingstid, det kan vara där Volvo tappar.

W.A.P.E. skrev:Volvo brukar generellt alltid vara "slöare" 0-100 än tyskarna. Men det är en intressant fråga. Bakhjulsdrift är svårt att rå på också har jag för mig.
Ja och quattro är väl ännu bättre än bakhjulsdrivet om man ska ha grepp vid start. Men då borde T5 awd kunna gå snabbare, vilket den ej gör.

Audi har dubbelkopplingslåda och bmw har en väldigt snabb växlingstid också. De är kanske där det gör skillnad. Då borde Polestar optimering kunna göra stor skillnad på Volvon.

Det gick fint att få dit allt igen. S&Arin[…]

Min har varnar för samma sak (xc60 - 11) Samt[…]

V50 2,4 bensin, konstigt fel

Jag får se om jag orkar börja brå[…]

Tror Volvo har tagit bort möjligheten att sl&[…]