Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CETT
#1307289
Jag har märkt att min T8 inte laddar batteriet fullt om jag ansluter kabeln och har 75% eller mer kvar i batteriet. Säg att jag åker en liten sväng på 7-8 km med fullt batteri och sedan ställer bilen på laddning. Då laddas inte batteriet till 100%. Ska det vara så?
av stevvee
#1307296
CETT skrev:Jag har märkt att min T8 inte laddar batteriet fullt om jag ansluter kabeln och har 75% eller mer kvar i batteriet. Säg att jag åker en liten sväng på 7-8 km med fullt batteri och sedan ställer bilen på laddning. Då laddas inte batteriet till 100%. Ska det vara så?
Nej, jag kan åka 1 km för att sen kunna ladda fullt så det lär ju vara nå knas hos dig. Kopplar du in rätt osv?
av CETT
#1307297
Går det att koppla in på mer än ett sätt? Har en Volvo originalkabel som sitter kvar på garaget. Lossar aldrig i vägguttaget. Det funkar ju bra om batteriet är urdraget.
av MLundin
#1307328
Hämtade ut min v60 T8 i mitten av februari och har samma problem. Hur jag än gör vägrar bilen börja ladda batteriet efter kortare turer med ett sen tidigare fulladdat batteri.
I Appen kommer det upp laddning startad som sen direkt ändras till pausad.
Känns inte helt ok!?
av EssEll
#1307329
CETT skrev:Jag har märkt att min T8 inte laddar batteriet fullt om jag ansluter kabeln och har 75% eller mer kvar i batteriet. Säg att jag åker en liten sväng på 7-8 km med fullt batteri och sedan ställer bilen på laddning. Då laddas inte batteriet till 100%. Ska det vara så?
Ibland har jag samma problem. Igår kväll åkte jag till ICA och tillbaka och gjorde av med 2,2 kWh. När jag kom hem anslöt jag laddkabeln(Charge Amps Halo Wallbox) och laddningen började. Dock avslutades laddningen (enligt laddaren) efter 0.688 kWh. VoC appen sa att batteriet var fullt så jag misstänker att V60 meddelat laddaren att batteriet är fullt. När jag idag satte mig i bilen var mätaren för batteristatus full men antalet tillgängliga km var bara 30.
av stevvee
#1307343
CETT skrev:Går det att koppla in på mer än ett sätt? Har en Volvo originalkabel som sitter kvar på garaget. Lossar aldrig i vägguttaget. Det funkar ju bra om batteriet är urdraget.
Tänkte om du koppla bilen först innan väggen.
Kör ru box eller 220 kontakten ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av CETT
#1307383
Jag har Volvo originalkabel 16A med CEE-kontakt i matande ända. Den kopplar jag aldrig ur, bara i och ur med kontakten i bilen.
av Sebathler
#1311642
stevvee skrev: tis 26 mar 2019, 06:24
CETT skrev:Går det att koppla in på mer än ett sätt? Har en Volvo originalkabel som sitter kvar på garaget. Lossar aldrig i vägguttaget. Det funkar ju bra om batteriet är urdraget.
Tänkte om du koppla bilen först innan väggen.
Kör ru box eller 220 kontakten ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Så om man kopplat in bilen först innan väggen blir det något fel då som gör att det inte laddar som det ska?
Jag har också upptäckt att min bil inte laddar när man bara kör lite grann
av LåjBåj
#1433606
Har samma problem, väldigt ofta. Går ej igång med laddningen alls, säger Pausard. Eller stannar på ca 30 km, säger Fulladdat.
Extremt irriterande och fullständigt värdelöst om man kör sträckor som skall vara inom räckvidden 45km, och byggt hybridkalkylen på det.
Är det så enkelt som att Volvo helt enkelt inte kan det här ännu? Framför allt det här med programvara i bilar. Programvaran rent allmänt är ju rätt kass, tex röststyrning av navigator, keyless-systemet,....

Kan man läsa nånstans hur laddlogiken är tänkt att fungera, tex om man bara kört kortare sträckor, om man kan ”forcera” igång pausad laddning, ...etc?

Det där är ett knöligt jobb har lap[…]

Bugg i c-låset?

@Erik Å , På min gick det inte o l&a[…]

Samma här 🥵 Bilen är ett år. V90 T[…]

Har haft Nolkian Nordman som sommar och vinterd&[…]