Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er!
Länge sedan jag var på detta forumet.....

Har en XC60 D4 AWD 2019 med VOC. Var nyss utomlands i två veckor och ville sätta timer på dieselvärmaren via VOC när vi skulle åka hemåt... Men bilen var ju i viloläge. Hur "väcker" jag bilen så att jag kan sätta en timer i telefonappen??

Har även problem med bakluckan på bilen som öppnar sig varje gång jag tvättar bilen (!!) eller i rejäl nederbörd. Någon annan som har detta problemet? Bilen är såklart utrustad med elbaklucka samt foten-under-kofångaren sensor.
Jag har samma problem med bakluckan.
En V60 T8 som öppnar bakluckan när jag spolar av bilen vid tvätt. Alltid när jag spolar med högtrycken vid höger bakskärm.

Har inte råkat ut för något kraftigt regn ännu så vet inte om den kommer öppna sig då också..
När man kör dom i maskintvätt vet jag att det står att man ska låsa bilen, för att inte luckan ska öppnas...

När det gäller VOC finns det olika stadium på viloläget, vill minnas att i ett tar det längre tid för den att starta igång och går den till nästa krävs uppstart med nyckel.
Ett tips kan vara att köra värmaren en gång/vecka under en resa. Eller kanske en fjärrstart av motorn.
Wow så det är så det är alltså. Jag trodde det var fel på någon sensor eller något fel någonstans på vår XC60. Jävligt trist faktiskt.

Ok. Frågan om VOC kvarstår dock. Enligt instruktionsboken så ska bilen ha kontakt med VOC tjänsten en gång per timma dygn 5 till 22. Men efter att ha försökt alla möjliga grejor kl 16 så försökte vi igen kl 18 och det gick fortfarande inte. testade även senare under kvällen och misslyckades att få kontakt för att ställa timern.
Har bilen stått stilla i 2 veckor? Efter 5 dagar (tror jag det är) går bilen i viloläge för att spara batteri, och det går således inte att starta värmaren. Viloläget förvinner så fort man startat bilen med nyckel i närheten (det går därför inte att ställa bilen vid flygplatsen, åka bort en vecka och sedan sätta på värmaren när man landat igen för att sätta sig i en varm bil :( )
cstigson skrev: tis 05 mar 2019, 15:27 Har bilen stått stilla i 2 veckor? Efter 5 dagar (tror jag det är) går bilen i viloläge för att spara batteri, och det går således inte att starta värmaren. Viloläget förvinner så fort man startat bilen med nyckel i närheten (det går därför inte att ställa bilen vid flygplatsen, åka bort en vecka och sedan sätta på värmaren när man landat igen för att sätta sig i en varm bil :( )
???? Det har alltid fungerat för mej ,underligt?
Fel av mig, såhär står det i manualen (om VOC):
"Efter att fjärrnyckeln avlägsnats ur bilen är funktionerna tillgängliga kontinuerligt under 5 dygn och därefter en gång per timma under de kommande 17 dygnen. Efter totalt 22 dygn kommer systemet vara avstängt tills dess bilen startats."

Jag har aldrig fått det att funka efter de 5 dagarna iaf... =/
Hej!
Jag har själv lyckats två gånger ena gången på en XC60 2014 och andra gången på XC60 2019 (mellan dag 5 -22), har varit borta 16 dagar.
Det som lyckats är att sätta timern, men vid båda tillfällena har det krävts många och i härdiga försök att sätta timern via VOC. Helt plötsligt vid nästa försök visas att timern är satt. Det är ju möjligt att jag lyckats träffa den tid när bilen är uppkopplad. Det borde ju finnas något sätt att "lägga beställningen i kö" och att bilen tar den nästa gång den kopplar upp sig.
Hur eller hur är ju känslan fantastisk när man kommer till långtidsparkeringen och det står en ända bil som är frost fri!
B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]

Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]