Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BR911
Har haft min T8 i 150 mil nu. Nöjd med allt, bilen är dock törstig. Eller använder jag den fel. Hur kör ni den? Jag förstår elbiten och kommer ladda på jobbet och hemma och sedan köra i pureläge under veckorna. Har gjort 4 längre turer 25 mil och fått 0,8 i snitt🤔 då i hybridläge, även om man åker med fullt batteri så håller det ju inte så länge i hybridläge på motorväg, sedan får man ju iså fall ladda batteriet i ex antal mil med bensinmotorn och då går det soppa alltså. Använder B i nedförsbacke.... kör väldigt lugnt för att få 0,8. Powerläge motorväg är ju bara att fetglömma antar jag om man nu vill tanka mindre😬 men slår man ut allt i slutändan med veckokörning på el så blir det ju bättre antar jag. Denna bil kräver sin dagliga laddning.
Senast redigerad av 1 BR911, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av fjohan82
BR911 skrev: fre 01 mar 2019, 09:45 Har haft min T8 i 150 mil nu. Nöjd med allt, bilen är dock törstig. Eller använder jag den fel. Hur kör ni den? Jag förstår elbiten och kommer ladda på jobbet och hemma och sedan köra i pureläge under veckorna. Har gjort 4 längre turer 25 mil och fått 0,8 i snitt🤔 då i hybridläge, även om man åker med fullt batteri så håller det ju inte så länge i hybridläge på motorväg, sedan får man ju iså fall ladda batteriet i ex antal mil med bensinmotorn och då går det soppa alltså. Använder B i nedförsbacke.... kör väldigt lugnt för att få 0,8. Powerläge motorväg är ju bara att fetglömma antar jag om man nu vill tanka mindre😬 men slår man ut allt i slutändan med veckokörning på el så blir det ju bättre antar jag. Denna bil kräver sin dagliga laddning.
XC eller V?
av godlike100
Har själv en D5 TE idag och går snart till T8. Men av min erfarenhet så är ju "save" läget att glömma om man vill vara ekonomisk. Den stora vinsten är ju på de korta dagliga turerna och inte speciellt mycket på långfärd. Så som du skiver så går låg förbrukning väldigt mycket hand i hand med körprofil, själv har jag snittat 0.25l/mil över 8100 mil. Det går säkert att applicera på T8 också men jag räknar med att den kommer vara törstigare på ICE.
av stevvee
Har en V60 T8 150 mil och snittat 0,5 och slår jag ut all körsträcka blir det 0,35.

Antar att du själv ör väldigt passiv som förare och inte låser batterianvändningen osv ?

Har åkt flera långkörningar och har aldrig varit över 0,7 vid normalkörning.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av stevvee
BR911 skrev:Ska man låsa batteri vid långkörning eller vadå?, passiv hur menar du? Inte en chans att nå 0,5 vid långkörning för mig än...

Jag har som taktik att all körning som sker över 5 mil utan laddning så låser jag batteriförbrukningen när det går över 90 km/h. Sen släpper jag låset när hastigheten kryper under det för att då försöka nyttja allt till max.

Här är ett exempel från Stockholm innerstad till Knivsta (mycket motorväg)
IMG_5645.jpg
IMG_5645.jpg (28.19 KiB) Visad 13080 gånger

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av godlike100
Det var ju ingen riktig långkörning eller jätteimponerande. Låt säga du kommer 35km på ren el. Kommer allt som oftast 40+ med min V60 D5. Så har du ju 3 mil utan el. På den sträckan har du snittat en liter per mil. :P
av stevvee
godlike100 skrev: fre 01 mar 2019, 13:18 Det var ju ingen riktig långkörning eller jätteimponerande. Låt säga du kommer 35km på ren el. Kommer allt som oftast 40+ med min V60 D5. Så har du ju 3 mil utan el. På den sträckan har du snittat en liter per mil. :P
i dom hastigheterna är det ju inte direkt några 3 mil utan el på varken din eller min men men. jag kommer 40+ med T8 också men inte på motorväg. Nej ingen långkörning men sådana längre har jag också om det är så.
av sx3000
Har avverkar 100 mil, har ej nollat medelförbrukningen och den visar 4,3L/100km. Kommer ganska exakt 45km per laddning i hastigheter upp till 90kmh, det som dragit mest soppa är värmaren.. Tankade fullt när jag hämtade ut bilen och har drygt 1/4 av soppan kvar.
I Hybridläget snittar jag 0,7 på resan.

Börjar färden med förvärmt klimat i Pure, kan ej ladda på jobbet, dock står bilen i ett 17 gradigt garage, åker hem på pure.
Skulle jag ta en avstickare och elen tar slut, slår jag om till hybrid.
Jag har charge avaktiverat.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Startar ej

Har en Volvo v60 2017 D4,ibland när jag tryck[…]

Däremot så har jag ett par andra felk[…]

Menar du att när du losar klippset få[…]

Relä luftpump 850