Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PaleoProgrammer
Hejsan! Försöker förstå mig på hur skatten räknas ut på nya bilar, känns väldigt otydligt hur övergången till WLTP ska ske. Har hittat en förklaring här:
https://www.bilsvar.se/sv/ordlista/wltp/

-> Under 2020 börjar man använda WLTP.

Men gäller detta alla bilar eller bara nyregistrerade? Om jag köper en bil i år, får jag använda NEDC resten av bilens livslängd?

Någon som har koll? Länka gärna till källa!
Användarvisningsbild
av Derank
Ja, den bilen kommer att beräknas efter NEDC hela desslivslängd
av PaleoProgrammer
Betyder ju att det kommer bli ännu dyrare att köpa icke eldrivna bilar efter årskiftet 2020? Är det när bilen registreras som det här värdet kopplas till bilen?
Användarvisningsbild
av Derank
Svaret står ju i artikeln:

Under 2018 och 2019 behöver du ha koll på värdena från den gamla metoden, NEDC, för att kunna räkna ut vad skatten kommer att kosta dig eller vad bonusen kommer att bli. Från och med 2020 kommer fordonsskatten att baseras på WLTP-värden.
Användarvisningsbild
av Derank
För redan reggade bilar är det dagens räknesätt som gäller
av Lövet
Ingen skatt ändras på redan reggade bilar!
Under 2019 skattas bilen enligt NEDC korr men måste marknadsföras med WLTP värden.
Efter 2020 är det bara WLTP som gäller men jag läste nånstans att skatteparametrarna i bonus/malus skulle justeras nedåt vilket jag hoppas man inte "glömmer" för annars kommer varenda nybil kosta 10-15 tusen om året i skatt. Nån som vet om det är med i skattebeslutet?
Service Subaru XV

Vi körde några mil i helgen, och den fu[…]

Nej, men jag ville förtydliga om nu någ[…]

D4 VEA dricker olja

Hoppas du fortsätter att uppdatera oss n&aum[…]

Kontakten för släpvagnsbelysning

Jag är inne på dessa sedan tidigare, m[…]