Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PaleoProgrammer
Kan ni hjälpa mig resonera kring de viktigaste skillnaderna mellan xc60, v60 och v60 cc. Tycker samtliga är intressanta för oss: två ganska små barn och ca 1500, 2000 mil om året. Är prisskillnaden upp till en xc60 motiverad?
av Lövet
Nej det är främst känslomässiga argument som leder till xc60 köp. Man "vill" ha den helt enkelt. Pyttelitet bättre framkomlighet absolut men det är rätt få v60 ägare som kör slut på markfrigång så att säga.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Håller med Lövet, skatt och försäkringsökningen var det som det föll på att vi valde V60 denna gång samt att jag snöat in på att inte ha diesel men här väl ändrat mig där nu, men det finns ju inte direkt många XC60 bensinare direkt. Men det bästa får ändå vara att provköra och se.

V60cc är väl lite samma sak, den är och ser lite ballare ut men är det värt det, ja det är upp till dig.

Prisskillnaden i inköp är inte det viktigaste för oss då mellan Xc60 och V60, de håller värdet lika bra eller lite bättre då folk vill ha begagnade suvar.
av PaleoProgrammer
Men rent konkret, vad skiljer mellan modellerna? Bättre utrymmen i xc60 eller är det exakt lika? Säkerhet? Köregenskaper?
Användarvisningsbild
av TommyP86
Du säger små barn. Barnstol? Bakåtvänt? Nåt jag märkt är att det är väldigt mycket trevligare i xc60/xc90/stora suvar när man ska lasta in barn. Dörröppningen är större på höjden, man behöver inte böja sej ner med barnen för att sätta dom i stol etc

Värst är v60 egentligen, jag är 1,90 och ser inte ett skit av vad jag håller på med utan att gå ner på knä.
Extremt gubbigt gnäll, men så är det. V70 är marginellt bättre.
av Gorban
Kör V90 idag och det är dags för mig att byta bil i oktober. Det blir en V90 T8. Bättre utrymmen än XC60 både i framsätet, baksätet och bagaget. Men XC60 är jäkligt snygg. När jag ser en på vägen så vill jag ha den. V90 börjar kännas lite gammal. Om utrymmena räckte till så skulle jag välja en V60. Mycket lyckad design. Bagaget upplever jag som aningen större än XC60.

Annars är skillnaden mellan SUV kombi följande. En bil som XC60 sitter man högt i. Lätt att kliva in och man får överblick över trafiken och känner sig säker. Styrningen är lätt och fungerar bra i stan. Men en SUV har kort axelavstånd vilket i en bil som XC60 påverkar innerutrymmena negativt. Även köregenskaperna på landsväg blir sämre med högre luftmotstånd och inte samma lugna gång som en lång kombi med längre mellan axlarna.

Har inte kört V60 men den ligger närmare V90 än XC60. En kombi är lägre med längre axelavstånd vilket ger bättre väghållning i alla sammanhang utom möjligen vid terrängkörning. V90 har mer motstånd i styrningen än XC60. Påminner mer om en tysk bil som BMW 5-serie eller Audi A4. En V60 blir lättare att parkera än en XC60 på trånga utrymmen.

Jag har inget behov av terrängegenskaper. Kör mest motorväg och landsväg. En hel del autobahn varje år. Jag vill sitta så lågt som möjligt. Köra nära vägen och med en lugn gång i chassit. Bra då med en lång bil. Därför väljer jag V90. Men tycker samtidigt att XC60 är jäkligt snygg med vill-ha-faktor.
av Spookies
Beställde precis en ny XC60, men kunde lika gärna blivit v60cc. Var och kollade på båda modellerna. Var nog att en ny xc60 rymdes i min budget annars hade jag beställt v60cc och säkert varit lika glad för det då den också är jäkligt snygg!

Vidare är det nog så att det man vill ha hittar man anledningar till att man ska köpa. :)
Användarvisningsbild
av Micce1980
PaleoProgrammer skrev:Men rent konkret, vad skiljer mellan modellerna? Bättre utrymmen i xc60 eller är det exakt lika?
Storleksmässigt kan man börja med att kolla "blueprints", finns kanske mer detaljerade men hittade dessa lite snabbt

V60
2018_volvo_v60.jpg
2018_volvo_v60.jpg (110.73 KiB) Visad 16503 gånger

XC60
av Hertsh
Vi har varit spekulanter på V60 men bytte till XC60. Det var absolut inte känslor som avgjorde utan praktiska skillnader. V60 har djupare bagageutrymme men lägre. Totalt sett troligen ingen större skillnad.

Baksätet däremot är det mycket stor skillnad på. XC60's säte är högre så de över barnstorlek får stöd för låren. Dessutom har XC60 bättre utrymme under förarstolen. Barnen ser ut genom bakfonstret bättre också.

Till sist en delvis känslomässig skillnad. Min fru gillar att sitta högre i trafiken.
Service Subaru XV

Vi körde några mil i helgen, och den fu[…]

Nej, men jag ville förtydliga om nu någ[…]

D4 VEA dricker olja

Hoppas du fortsätter att uppdatera oss n&aum[…]

Kontakten för släpvagnsbelysning

Jag är inne på dessa sedan tidigare, m[…]