Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mf135
Mycket här handlar om problem, förväntningar på ej levererade bilar eller bilder på levererade från lyckliga ägare. Nog måste det väl vara så att dom flesta bara kör utan att tillhöra ovanstående grupper. Det hindrar dock inte att dom också har lite funderingar kring sin bil. Därför denna tråden.

Lite att börja med.

Backljuset är väldigt svagt. Funkar som varning för bakomvarande men inte för att ge bra bild i 360kameran eller direkt. Verkar som design gått före funktion.

P-bromsen sitter på rätt ställe nu (inte som i XC70 som hade Mercedeskomplex där). Men varför finns det inte en liten röd led i knappen precis som den gröna för holdknappen bredvid? Om man lägger i D med P-broms i och försöker köra så får man ingen varning. Borde vara lätt fixat i mjukvara.

Det var ett par punkter.
av stevvee
mf135 skrev:Mycket här handlar om problem, förväntningar på ej levererade bilar eller bilder på levererade från lyckliga ägare. Nog måste det väl vara så att dom flesta bara kör utan att tillhöra ovanstående grupper. Det hindrar dock inte att dom också har lite funderingar kring sin bil. Därför denna tråden.

Lite att börja med.

Backljuset är väldigt svagt. Funkar som varning för bakomvarande men inte för att ge bra bild i 360kameran eller direkt. Verkar som design gått före funktion.

P-bromsen sitter på rätt ställe nu (inte som i XC70 som hade Mercedeskomplex där). Men varför finns det inte en liten röd led i knappen precis som den gröna för holdknappen bredvid? Om man lägger i D med P-broms i och försöker köra så får man ingen varning. Borde vara lätt fixat i mjukvara.

Det var ett par punkter.

Har du inte led i dina Backljus? Jag tycker mina lyser rätt bra och är bländande för bakomvarande.

Nej det är ju för att om du har P-broms i och lägger i D eller R så kommer den automatiskt släppa när du skall köra iväg, är väll irriterande med en varning som inte behövs Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Glenn3
mf135 skrev:Mycket här handlar om problem, förväntningar på ej levererade bilar eller bilder på levererade från lyckliga ägare. Nog måste det väl vara så att dom flesta bara kör utan att tillhöra ovanstående grupper. Det hindrar dock inte att dom också har lite funderingar kring sin bil. Därför denna tråden.

Lite att börja med.

Det var ett par punkter.
Jag tycker backljusen lyser starkt men är för små så har tänkt sätta in extra backljus om det går. Har det på min nuvarande XC60 och får se om det går när jag får min V60 CC i april.
av Lockis
mf135 skrev: tis 19 feb 2019, 11:06

Det var ett par punkter.

Ta på dig bältet så släpper din P-broms :-)

Personligen så är jag mycket nöjd med min bil. Något som jag dock finner irriterande är att det är omöjligt att hålla backkameran ren så efter en körning mellan Helsingborg-Malmö är den oanvändbar. Har själv funderat på hur man kunde gjort det annorlunda men kan inte komma på något.

Kan också få bekymmer med att min bil tappar internet anslutningen om jag stänger av den för att tanka och sen hoppar in i bilen igen. Då jag använder TuneIn för radio så måste detta åtgärdas genom 1. stänga av bilen och vänta på att allt nollställs. 2. Bocka ur bilmodem och bocka i igen, detta tar väldigt lång tid. oftast upp emot 5 minuter för bilen att få anslutning igen efter att man bockat i rutan. Dock är metod 1 inget alternativ om jag redan rullat iväg.

Utöver detta så har jag inte haft några problem med min bil vad jag kan komma på just nu.
av mf135
Se där, jag hade fel, p-bromsen släpper men det tar tid. Varje gång jag hämtat posten och ska köra 100m uppför (utan bälte) så känns det som om motorn ska stanna innan jag släpper p-bromsen manuellt. Kanske kan mjukvaran hålla tillbaka e-gasen tills p-bromsautomatiken hunnit släppa så blir det lite mjukare.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Volkswagen har nog bästa lösningen på backkameraproblemet. Där sitter kameran bakom VW-emblemet, som vinklar ut när man lägger i backen..
av Robbo
Finns även Audimodeller (har prövat A7 och Q8) som har spolning av kameralinsen. Det blir bättre av spolningen men inte helt rent, det absolut bästa är såklart utfällbar som VW och även MB har på vissa modeller. Hoppas det kommer in i Volvos bilar, lär väl dröja till nästa omgång modeller dock.
Användarvisningsbild
av X3JA
Småsaker som är störande när det kommer till röststyrningen.

1. Om man har förinställt stol- och rattvärme i parkeringsklimat och sedan vill "höja" eller "sänka" sagda värmare med röstfunktionen så går dessa jämnt ner till 0.

2. Trots att AM-radio inte finns till T8 (som jag kör) så dyker AM-frekvenser upp i listan i förardisplayen som förslag när jag söker efter musik med hjälp av röststyrningen.
av Holloman
mf135 skrev:Se där, jag hade fel, p-bromsen släpper men det tar tid. Varje gång jag hämtat posten och ska köra 100m uppför (utan bälte) så känns det som om motorn ska stanna innan jag släpper p-bromsen manuellt. Kanske kan mjukvaran hålla tillbaka e-gasen tills p-bromsautomatiken hunnit släppa så blir det lite mjukare.
Har inte provat av misstag med min volvo, men i mina tidigare Audi så var just obältad förare triggern för att bromsen INTE släpper och jag kom inte iväg överhuvudtaget. Så länge jag är bältad så släpper bromsen direkt när jag trycker på gaspedalen. Om det är någon halvmessyr att man kommer iväg men knappt så känns det ju inte så lyckat.
Service Subaru XV

Vi körde några mil i helgen, och den fu[…]

Nej, men jag ville förtydliga om nu någ[…]

D4 VEA dricker olja

Hoppas du fortsätter att uppdatera oss n&aum[…]

Kontakten för släpvagnsbelysning

Jag är inne på dessa sedan tidigare, m[…]