Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av per76
Har en Xc60 - 16 D4 idag och är på gång att byta till en V60. Hur ser verkliga förbrukningen ut för dessa motorer? Borde ju skilja närmare 2dl/mil?Känns spontant som att D4 är mest ekonomiskt..... Kör ca 2000 mil per år 😊
Användarvisningsbild
av Perra83
En femhundring mer i soppapenagar i månaden med en T5 typ. Det avskräcker inte.
Jag jämför min D5 VEA med T5 och tycker inte att T5 är något som imponerar.
D4 mot T5 då är T5 det jag skulle välja.
Annars T6 :-)
av Maruash
Står också i valet om jag skall ta T5 eller D4 i en ny V60, hur upplevs ljudnivån i kupen med respektive motor?
Blir ljudnivån påtagligt lägre med en T5 eller är det ungefär samma?
Tänker 50km/h, 90km/h och vid 120km/h.
av WiktorK86
Har tyvärr ingen input i frågan.
Dock går jag i väntans tider på en T5a. Ska bli spännande att se hur den är motormässigt, beställde bilen utan att ha kunnat testa just T5.
Efter alla år med dieselbilar så kan det vara kul att bryta av med en bensin.

Dock har jag bara gott att säga om D4:an. Tycker att ljudnivån var behaglig och jämförbar med den C220 som jag har nu.
av stevvee
Maruash skrev:Står också i valet om jag skall ta T5 eller D4 i en ny V60, hur upplevs ljudnivån i kupen med respektive motor?
Blir ljudnivån påtagligt lägre med en T5 eller är det ungefär samma?
Tänker 50km/h, 90km/h och vid 120km/h.
Kan inte uttala mig om D4 i en V60 men jag blev faktiskt förvånad över att när jag kör min T8 märker jag inte när den går på elmotorn eller bensin. Så bensinmotorn är grymt tyst.
Tyckte V90 D5 var tyst men kan ändå höra den när jag kör (även om den ej irriterar)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av epostaren
Innan jag köpte T5:an provkörde jag två olika D4:or där den ena lät råare än den andra av någon anledning, men oavsett det, så kan jag inte påminna mig om att det var någon skillnad i ljudnivån mot min T5:a, förutom vid kraftiga accelerationer vid omkörning, där T5:an är mycket trevligare att lyssna på. Fortfarande kan jag komma på mig själv med att faktisk glömma att stänga av motorn när jag har parkerat eftersom den knappt hör på tomgång. Överlag känns T5:an smidigare på något sätt och det känns som om växellådan är smidigare på T5:an. Av någon anledning känns bromsarna kraftfullare på T5:an, men det kan ju vara inbillning. Totalt sett är T5:an en trevligare upplevelse än D4:an.
Användarvisningsbild
av fjohan82
epostaren skrev: tis 12 feb 2019, 22:19 Innan jag köpte T5:an provkörde jag två olika D4:or där den ena lät råare än den andra av någon anledning, men oavsett det, så kan jag inte påminna mig om att det var någon skillnad i ljudnivån mot min T5:a, förutom vid kraftiga accelerationer vid omkörning, där T5:an är mycket trevligare att lyssna på. Fortfarande kan jag komma på mig själv med att faktisk glömma att stänga av motorn när jag har parkerat eftersom den knappt hör på tomgång. Överlag känns T5:an smidigare på något sätt och det känns som om växellådan är smidigare på T5:an. Av någon anledning känns bromsarna kraftfullare på T5:an, men det kan ju vara inbillning. Totalt sett är T5:an en trevligare upplevelse än D4:an.
T5 har större bromsar än D4...
av Maruash
Fick provkört en T5 igår och körde D4 häromdagen.
Det jag kom fram till var att T5 absolut var tystare men detta är främst märkbart från 0-70km/h, efter det så tar allt annat ljud över i kupen oavsett.
Förväntade mig dock att 250hk T5 skulle kännas pigg i jämnförelse med 190hk D4 men detta var inte fallet, upplever att båda motorerna känns rätt slöa, så där känns det hugget som stucket vad man väljer.
Blir nog en D4 trots allt då förhoppningsvis den dricker 0,2l mindre per mil.
av WiktorK86
Maruash skrev:Fick provkört en T5 igår och körde D4 häromdagen.
Det jag kom fram till var att T5 absolut var tystare men detta är främst märkbart från 0-70km/h, efter det så tar allt annat ljud över i kupen oavsett.
Förväntade mig dock att 250hk T5 skulle kännas pigg i jämnförelse med 190hk D4 men detta var inte fallet, upplever att båda motorerna känns rätt slöa, så där känns det hugget som stucket vad man väljer.
Blir nog en D4 trots allt då förhoppningsvis den dricker 0,2l mindre per mil.
Intressant iakttagelse att både D4 och T5 kändes slöa. Vad har du för referens som du jämför mot?
av Maruash
Intressant iakttagelse att både D4 och T5 kändes slöa. Vad har du för referens som du jämför mot?[/quote]

Självklart är ju allt relativt, med ordet ”slöa” menar jag väl främst vad man förväntar sig av en 190hk diesel resp. En 250hk bensin.
Men t.ex Audi’s 190hk diesel som sitter i A4, Q3, Q5 tycker jag är bra mycket piggare än D4an.
Tycker även gamla 163hk 2,4D motorn som sitter i XC60 är bra mycket piggare än D4a.
Som referens mot 250hk T5 så har jag väl främst min 209hk motor på en Golf, visst den är en lättare bil men det är dag och natt på hur man upplever motorerna.
Men mycket av detta ligger nog främst i växellådorna, upplever att det är den som är lite långsam i respons, fokus hos Volvo är väl främst komforten :)

Har du ont om gas så kan du få ett vin[…]

Efter mycket felsökning, testkörningar m[…]

Service Subaru XV

Vi körde några mil i helgen, och den fu[…]

Nej, men jag ville förtydliga om nu någ[…]