Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av energia
Är det någon som råkat ut för att bilen måste lackeras vid nyleveras, innan jag som kund kan hämta ut den?

En kompis som jobbar på en märkesverkstad tycker att jag skall kräva kompensation. Han menar att en så pass dyr bil inte skall vara omlackerad vid leverans. Nu rör det sig dock bara om den stora dörrlisten (tobleronelisten) på ena framdörren. Bilen är en XC60 T8.

Den delen kommer ju aldrig att bli lika bra som lacken från fabriken.

Hur hade ni gjort?
Tyvärr anses "fackmannamässig omlackering" vara fullgod åtgärd så du har inget lagligt stöd att kräva någon kompensation. Så det är i så fall helt upp till handlarens goodwill. Är du en trevlig prick som handlat mycket tidigare är chansen större. Annars är den rätt låg.
energia skrev: lör 02 feb 2019, 14:37 Är det någon som råkat ut för att bilen måste lackeras vid nyleveras, innan jag som kund kan hämta ut den?

En kompis som jobbar på en märkesverkstad tycker att jag skall kräva kompensation. Han menar att en så pass dyr bil inte skall vara omlackerad vid leverans. Nu rör det sig dock bara om den stora dörrlisten (tobleronelisten) på ena framdörren. Bilen är en XC60 T8.

Den delen kommer ju aldrig att bli lika bra som lacken från fabriken.

Hur hade ni gjort?
Stå på dig helt enkelt. Kanske kan ge dig en lackskyddsbehandling eller något som kompensation? Tråkigt på en ny bil med omlackering :-(
Är det en dörrlist (bara) är den ändå inte lackad i fabriken, den lackas av en underleverantör
av dfa
Hittade 3 punkter vid leverans av min XC40 som behövde lackas om - viasde omedelbart för handlaren. Jag rullade iväg med bilen och bokade en tid i verkstaden ett par veckor senare och det blev kanon. Bad inte om kompensation.
Verkstäderna är bra på att lacka så det är inga problem, det som är tråkigt är väl att det blir en försening i leveransen. DET kanske du kan gnälla på och få något litet för (goodwill)
dfa skrev: mån 04 feb 2019, 16:18 Hittade 3 punkter vid leverans av min XC40 som behövde lackas om - viasde omedelbart för handlaren. Jag rullade iväg med bilen och bokade en tid i verkstaden ett par veckor senare och det blev kanon. Bad inte om kompensation.
Verkstäderna är bra på att lacka så det är inga problem, det som är tråkigt är väl att det blir en försening i leveransen. DET kanske du kan gnälla på och få något litet för (goodwill)
Upplever motsatsen om att verkstäderna skulle vara bra på att lackera. Har flera exempel som blivit riktigt dåligt. Kan ta ett exempel där en framspoiler fick lackas om 4 gånger innan en kollega blev nöjd. Färgskillnaderna alla gånger. Bilen var en brunmetallic ifall det spelar roll.
dfa skrev: mån 04 feb 2019, 16:20 Sedan kan man säga så här om Volvos ÅF nätverk. Dom har inte hängt med i kundernas förväntningar sedan produkterna blev mer "premium".
Instämmer, inga av deras handlare jag har varit hos levererar någon premium service direkt. Vissa av dom ex Bilia Segeltorp passar nog bättre till att sälja begagnade bilar i 20tkr klassen.
Nu har jag problem med att monteringen blev riktigt kass. Ändå har de gjort om det en gång. Typ listen sitter inte lika tajt som på övriga dörrar, det är typ 1 mm glipa på den list de plockat av och sen monterat igen.

Mätarhuset får sin signal via styrboxen[…]

Såg nu att 48.63 kPa bara är 7.053185 P[…]

Instrumentpanel volvo v70n 2003 byta?

Till en 03a passar bara panelen från 03 och […]

Vi som beställt nya XC60

Jodå, det syns att bilen har det från […]