Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosse78
Har beställt en XC60 T5 MOMENTUM SE och funderar på hur jag ska göra med vinterhjul. Helst hade man ju fått bilen levererad med vinterdäck och sedan köpt några 22" eftermarknadsfälgar som sommarhjul, men det går väl inte?

Om man beställer dom billigaste 18" vinterdäcken till bilen kan man ju få eftermarknands 22" för nästan samma pris
tex https://www.abswheels.se/falgar/ocean-w ... 174998&p=1

Funkar 22" som vinterdäck?

Hur tänker/har ni andra gjort?
Smaken är som baken, vissa tycker att man ska ha original-fälgar vissa kör på eftermarknad

Själv kör jag på Original S+V sedan fabrik, har dock inget emot eftermarknadsfälgar. Allt beror på priset och vad man själv tycker är snyggt. Om mina Originalfälgar hade förstört mycket hade jag absolut gått på t.ex. eftermarknadsfälgar som jag själv tycker är snygga men också lätt och rengöra vid tvättning av fälgarna.. vill ha så stora ytor/"rum" så man kan spraya/gnugga utan att behöva ta ner hela däcket för att sedan rengöra inifrån.

Har dock inga erfarenhet och köra så stora fälgar på vinter.
Användarvisningsbild
av Bosse78
Föredrar nog (vet ej varför) orginal och hade väl tänkt beställa det men känns ju dumt när man kan få 22" som är sjukt mkt snyggare för samma peng. Sen vore det lite wierd kanske om man kör på 18" sommardäck och 22" vinterdäck =D
av stevvee
Bosse78 skrev:Föredrar nog (vet ej varför) orginal och hade väl tänkt beställa det men känns ju dumt när man kan få 22" som är sjukt mkt snyggare för samma peng. Sen vore det lite wierd kanske om man kör på 18" sommardäck och 22" vinterdäck =D
Beror ju på hur man ser det som dumt. Kolla skillnaden i en originalfälg kontra pirat. Jag har åkt mycket dyrare eftermarknadsfälgar och ja hållbarheten är märkbart sämre men har man inte bilen länge så äre bara ta det som känns bäst.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Bosse78
stevvee skrev: lör 19 jan 2019, 23:05
Bosse78 skrev:Föredrar nog (vet ej varför) orginal och hade väl tänkt beställa det men känns ju dumt när man kan få 22" som är sjukt mkt snyggare för samma peng. Sen vore det lite wierd kanske om man kör på 18" sommardäck och 22" vinterdäck =D
Beror ju på hur man ser det som dumt. Kolla skillnaden i en originalfälg kontra pirat. Jag har åkt mycket dyrare eftermarknadsfälgar och ja hållbarheten är märkbart sämre men har man inte bilen länge så äre bara ta det som känns bäst.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har själv ingen erfarenhet av det men som jag fattar det ska märkes eftermärkesfälgar som dom jag länka nära i kvalite med OEM. Sen finns det billiga som e katastof med.
av dfa
Om du gillar originalfälgarna kan du ju byta bara däcken till vinter. Köp en uppsättning 18" vinterdäck vid sidan om och be handlaren skifta innan leverans. Somaardäcken kan du sälja på blocket.
Alternativet är att fixa en komplett uppsättning vinterhjul med andra fälgar.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Jag tillhör kategorin som tycker det känns bäst med originalfälgar.. Mest känslan och psykiskt antar jag.. 😁

Jag hade köpt bilen med de fälgar du vill ha på vinterdäcken, sedan bett dem lägga på vinterdäck istället. Det har löst sig i de fall jag känner till när man frågat snällt och inkluderat en flaska vin och fika.. 😀

Sen hade jag kollat blocket efter fälg och däck som dyker upp..

Finns tex en uppsättning nya 22 tums för 20.000 nu... Men 22 tum kräver väl skärmbreddare? Oklart dock om det är för att skydda bilen, eller om det är en lagfråga för att det måste vara skärm ett visst antal milliliter utanför däcken.

Annars brukar fina 20 tums med nästan nya däck ligga på ca 15.000 kr på blocket..

Har köpt 2 uppsättningar på blocket och varit nöjd..
av Dobermann73
Halloj.
De fick lägga vinterdäck på orginalfälgarna 18" vid leverans.
Sen köpte jag 21"original på blocket som rullat 200mil för 15000. Då 22" behöver skärmbreddare. Hjulen hamnar annars utanför skärmkanten.

Vid topplocksbyte/renovering så ingår […]

Xc90 T8 My22 vs My23

Jag gått från sensus i vår tidig[…]

Har du ont om gas så kan du få ett vin[…]

Service Subaru XV

Vi körde några mil i helgen, och den fu[…]