Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, har en XC60 R Design MY19 med klimatpaket m.m. I och med detta så är det eluppvärmda spolarmunstycken och vattnet kommer från torkarbladen. Såhär i vintertider är det ju rätt fint att ha ett par extra torkarblad hemma så man kan byta om det behövs. Dock kan jag inte hitta någonstans vilka blad man ska ha. Prövat att slå på modell hos bilia.se, brabil, mekonomen, sökt på volvos hemsida men väldigt lite info om detta.

Vad jag kan se så är det ju 3 stift till torkarbladet, två för el och en för vattnet. Så verkar ju inte direkt gå sätta dit vilka torkarblad som helst. Är det någon som vet om man köper dessa kompletta med värmare och munstycken, eller om man endast byter själva gummit och behåller själva hållaren.

Har alltid tidigare köpt på mig ett gäng bosch aerotwin blad från Tyskland så man har hemma, verkar dyrt om dessa måste köpas kompletta med värmare varje gång man behöver byta blad, dessutom om man bara kan ha ett märke på dem. Försökte googla på Aquablades, enda som kom upp var Valeo men väldigt lite info vart man kan köpa dem. Torkarblad till en Volvo borde ju inte var så svårt att få tag på i Sverige tycker man utan att behöva åka till ÅF.
Bilagor
IMG_0236.jpg
IMG_0236.jpg (234.92 KiB) Visad 7522 gånger
IMG_0235.jpg
IMG_0235.jpg (342.46 KiB) Visad 7522 gånger
Du flyttar väl över den "klumpen" med?

Ungefär som här vid 00:46

wipers.se verkar ha så att man byter enbart gummit, kanske är det så man ska eller kan göra med
christianstenberg skrev:Hej, har en XC60 R Design MY19 med klimatpaket m.m. I och med detta så är det eluppvärmda spolarmunstycken och vattnet kommer från torkarbladen. Såhär i vintertider är det ju rätt fint att ha ett par extra torkarblad hemma så man kan byta om det behövs. Dock kan jag inte hitta någonstans vilka blad man ska ha. Prövat att slå på modell hos bilia.se, brabil, mekonomen, sökt på volvos hemsida men väldigt lite info om detta.

Vad jag kan se så är det ju 3 stift till torkarbladet, två för el och en för vattnet. Så verkar ju inte direkt gå sätta dit vilka torkarblad som helst. Är det någon som vet om man köper dessa kompletta med värmare och munstycken, eller om man endast byter själva gummit och behåller själva hållaren.

Har alltid tidigare köpt på mig ett gäng bosch aerotwin blad från Tyskland så man har hemma, verkar dyrt om dessa måste köpas kompletta med värmare varje gång man behöver byta blad, dessutom om man bara kan ha ett märke på dem. Försökte googla på Aquablades, enda som kom upp var Valeo men väldigt lite info vart man kan köpa dem. Torkarblad till en Volvo borde ju inte var så svårt att få tag på i Sverige tycker man utan att behöva åka till ÅF.
Tjena!
Jag har samma fråga gällande min V60 MY19. Köpte blad från Valeo men de var utan både munstycken och el för värmen.
Det enda jag lyckats få tag i rimliga pengar är gummi från Bilia och bara byta det. Annars hittar jag inga tredjepartsdelar som passar med alla funktioner.

Mvh Martin
jaronsso skrev: fre 10 dec 2021, 23:43 Varför ska ni hålla på att byta en massa annat när det är gummit som är relevant?
Förutsatt ingenting i värmen etc. är trasigt. Bladen finns ju där bara för att hålla fast gummit egentligen, helt onödigt att köpa om man inte måste.
Köp gummi Volvo original hos handlare. Funkar bra.
Visst räcker det att byta gummit, vilket också är det jag gjort.
Men 410kr för gummi som har en produktionskostnad på max 5kr är ett sjukt överpris.
Det borde gå att få tag i gummi på metervara som passar, men jag har inte hittat något ännu.
Jag letade länge efter torkarblad till vår V60 MY20.

Det billigaste stället jag hittade dem i Danmark var Carpardoo:
https://www.carpardoo.dk/product/2380-1 ... pnr=130839
Finns Carpardoo i Sverige?

Tips: Jag har tidigare köpt torkarblad från Valeo och Bosch. Kvaliteten på Valeo-bladen var långt ifrån kvaliteten från Bosh.

När valet för Nya V60 torkarblad stod mellan SWF och Valeo föll valet på SWF. Inte för att jag känner till SWF-kvaliteten. Men jag känner Valeo-kvaliteten och tror knappast att SWF kan vara sämre!
Låt oss kalla det en kalkulerad sats baserad på konkret erfarenhet ;-) .

Jag har även ett gummipaket från Wipers.se (VO-ORG 6050G) och dessutom een torkarbladshyvel (billig kinapryl med rakblad).

Min plan är att byta torkarblad inför vinterresan till Alperna och sedan försöka planera de gamla torkarblad, när väl jag har dom inne på min arbetsbänk.

Om inte hyvel-metoden fungerar, så byter jag till gummit köpt från Wipers.se :-)

Okej, ja mekanikern lär väldigt säk[…]

Svarta till vänster ser ut som hål i ko[…]

B230F går fett

Okej, jag hade ingen avgasläckage men de kans[…]

Rycker vid kallstart V60 T4

Läst ut felkoder? Nu lyser för visso int[…]