Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kelanved
XC60T8MY20 skrev: ons 27 mar 2019, 18:21 Som så många andra så har min leveranstid skjutits fram några månader (XC60 T8).

Förklaringen är tydligen Donald Trump...
(Donald Trump's Kina-tull avgifter.)

Idag så tillverkas alla USA sålda XC60 i Kina och GBG tillverkar och förser Sverige och många andra länder med xc60.

Så för Kina/Volvo att komma undan dessa tullavgifter är att byta fabrik för olika marknader.

GBG kommer tillverka alla USA sålda XC60 bilar och Kina tillverkar för Europa..
(USA har egna Volvo fabriker, men de tillverkar inte XC60..)

Känns mkt klimatsmart det här... :-)
Fick samma besked jag med. Ofantligt irriterande. Det ska inte behöva bli mitt problem att Volvo vill undvika importtullar 😡 Undrar hur många som ångrar sig och avbryter beställningen pga detta..

Volvo kunde gott erbjuda någon form av kompensation för att man fullföljer affären trots att dom förlänger leveranstiden med fem-sex månader. Ett B & W system tex skulle vara lite plåster på såren..
av stevvee
Kelanved skrev:
XC60T8MY20 skrev: ons 27 mar 2019, 18:21 Som så många andra så har min leveranstid skjutits fram några månader (XC60 T8).

Idag så tillverkas alla USA sålda XC60 i Kina och GBG tillverkar och förser Sverige och många andra länder med xc60.

Så för Kina/Volvo att komma undan dessa tullavgifter är att byta fabrik för olika marknader.

Fick samma besked jag med. Ofantligt irriterande. Det ska inte behöva bli mitt problem att Volvo vill undvika importtullar Bild Undrar hur många som ångrar sig och avbryter beställningen pga detta..

Volvo kunde gott erbjuda någon form av kompensation för att man fullföljer affären trots att dom förlänger leveranstiden med fem-sex månader. Ett B & W system tex skulle vara lite plåster på såren..
Plåster på såren? Är väll bara avboka om du inte är nöjd och beställa från något annat märke. Dock kommer du märka att gräset är likadant på andra sidan med levtid.
av Tiimpan
ansjo skrev: ons 27 mar 2019, 23:29 Bild
Tiimpan skrev: ons 27 mar 2019, 19:56
ansjo skrev: tis 26 mar 2019, 19:22 Bilen blev byggd i fredags och idag är den på väg till min Volvohandlare, men ökade på till tre veckor till leverans :-(
Hur kan den göra det? Är väl bara ÅF som ska trixa lite snabbt nu? :-o
En del som ska monteras, backspeglar lackas, lackbehandling osv...hoppas på någon vecka mindre än sagt. Kollade till den idag iaf :-D
B20E0B8A-DFAE-4031-9F92-CD7BCBFE909C.jpeg
Fin fint :-) vad för lackskydd ska du ha? Lacka backspeglarna? :-o
av Kelanved
stevvee skrev: tor 28 mar 2019, 06:51
Kelanved skrev:

Fick samma besked jag med. Ofantligt irriterande. Det ska inte behöva bli mitt problem att Volvo vill undvika importtullar Bild Undrar hur många som ångrar sig och avbryter beställningen pga detta..

Plåster på såren? Är väll bara avboka om du inte är nöjd och beställa från något annat märke. Dock kommer du märka att gräset är likadant på andra sidan med levtid.
Du tycker det är rimligt att det tar 11-12 månader att få en bil från Volvo, när man ursprungligen blivit lovad 4-5 månaders leveranstid OCH Volvo gått ut stort med att dom utökat kapaciteten och därmed kapat leveranstider på sina laddhybrider? Jag har aldrig behövt vänta mer än 4 månader på en ny bil förut, och då fick jag en dragkrok för att jag fick vänta längre än dom tre månader som utlovades vid beställning. Det var iofs ingen Volvo..

Hade det funnits en motsvarande bil hos ett annat märke så hade jag avbokat. Nu gör det inte det, och jag sitter inte i sjön på samma sätt som en tjänstebilsförare hade gjort, så jag muttrar surt och behåller min beställning. Men det hade varit klädsamt av Volvo att a) Höra av sig från centralt håll via mail iaf och berätta vad som hänt och varför b) Be om ursäkt och göra någon kompensatorisk gest för att visa god vilja c) Kommunicera bättre till sina ÅF, så dom inte sitter och lovar saker som Volvo centralt sedan gör omöjliga att uppfylla.

Idag slog den om till 44 veckor till leverans - yay! /sarcasm.
av stevvee
Kelanved skrev: tor 28 mar 2019, 11:36
stevvee skrev: tor 28 mar 2019, 06:51
Kelanved skrev:

Du tycker det är rimligt att det tar 11-12 månader att få en bil från Volvo, när man ursprungligen blivit lovad 4-5 månaders leveranstid OCH Volvo gått ut stort med att dom utökat kapaciteten och därmed kapat leveranstider på sina laddhybrider? Jag har aldrig behövt vänta mer än 4 månader på en ny bil förut, och då fick jag en dragkrok för att jag fick vänta längre än dom tre månader som utlovades vid beställning. Det var iofs ingen Volvo..

Hade det funnits en motsvarande bil hos ett annat märke så hade jag avbokat. Nu gör det inte det, och jag sitter inte i sjön på samma sätt som en tjänstebilsförare hade gjort, så jag muttrar surt och behåller min beställning. Men det hade varit klädsamt av Volvo att a) Höra av sig från centralt håll via mail iaf och berätta vad som hänt och varför b) Be om ursäkt och göra någon kompensatorisk gest för att visa god vilja c) Kommunicera bättre till sina ÅF, så dom inte sitter och lovar saker som Volvo centralt sedan gör omöjliga att uppfylla.

Idag slog den om till 44 veckor till leverans - yay! /sarcasm.
Ja lite så det fungerar när man köper populära modeller, jag fick vänta på min V60 i massa månader och inga konstigheter med det (och då fick jag min snabbt) hade även beställt en V90 T8 en gång i tiden men när den blev bekräftad så var allt slut så jag skulle få vänta 10 månader, beställde då en BMW istället.
Att du har en säljare som lovar något som inte stämmer är ju varken ÅF eller Volvos fel utan säljarens fel. Så rimligtvis är det säljaren som skall bekosta dig något extra om det är så.
Att beställa ny bil är såhär och speciellt om man beställer en bil som har begränsad tillgång (hybrider) Kan tala om massvis med företag som har hybrider där man antingen fått avbeställa sin beställning eller att leverans har skjutits upp.
av ansjo
Tiimpan skrev: tor 28 mar 2019, 10:18
Tiimpan skrev: ons 27 mar 2019, 19:56

Hur kan den göra det? Är väl bara ÅF som ska trixa lite snabbt nu? :-o
En del som ska monteras, backspeglar lackas, lackbehandling osv...hoppas på någon vecka mindre än sagt. Kollade till den idag iaf :-D
Jag vet inte vad min ÅF har för modell, men jag gjorde det på min förra nya bil och det blev riktigt bra. Ska härda efteråt, så det sinkar tid med.
Ja, har beställt en R-design och vill ha svarta backspegelkåpor, just när jag gjorde min beställning fanns de att välja i byggdinvolvo, men gick inte att beställa. Så min ÅF lovade att fixa det ändå, och eftersom Volvo är så smidiga så finns dessa inte att byta till, utan då blir det billigare att lacka om dem. Lustigt eftersom svarta kåpor blir standard my20... :P
av kantarell
Nu har min XC60 R-Design D4 som jag beställde i oktober anlänt till Bilbolaget i Övik och leverans blir på torsdag nästa vecka 4/4. Alltså v14 mot beräknat v16 Jag kollade som hastigast när "påsen" var bortplockad och solen sken på den burstingblåa färgen. Känner mig mycket nöjd över färgvalet. Kommer att åka på vinterhjulen fram till i början av maj och dom fälgarna är ju inte direkt det snyggaste man sett men det är sånt man får stå ut med. Kommer att levereras helt utan beteckningar i aktern, inte ens VOLVO ovanför nummerskylten ska finnas kvar. Rent och snyggt !
Användarvisningsbild
av Pellix
Min XC60 T8 är orderlagd och ska byggas i Kina. Planerad leverans vecka 35 enligt minvolvo men infon är inte uppdaterad sedan den 8/3... med tanke på hur det verkar vara med leveransbeskeden för T8 så bara väntar jag att det ska flyttas... :-/
Hur ofta uppdateras datan på minvolvo?
av maverick79
Pellix skrev: tor 28 mar 2019, 20:12 Min XC60 T8 är orderlagd och ska byggas i Kina. Planerad leverans vecka 35 enligt minvolvo men infon är inte uppdaterad sedan den 8/3... med tanke på hur det verkar vara med leveransbeskeden för T8 så bara väntar jag att det ska flyttas... :-/
Hur ofta uppdateras datan på minvolvo?
Inte svar på din fråga men när beställde du bilen?
av Tiimpan
ansjo skrev: tor 28 mar 2019, 14:23
Tiimpan skrev: tor 28 mar 2019, 10:18
Jag vet inte vad min ÅF har för modell, men jag gjorde det på min förra nya bil och det blev riktigt bra. Ska härda efteråt, så det sinkar tid med.
Ja, har beställt en R-design och vill ha svarta backspegelkåpor, just när jag gjorde min beställning fanns de att välja i byggdinvolvo, men gick inte att beställa. Så min ÅF lovade att fixa det ändå, och eftersom Volvo är så smidiga så finns dessa inte att byta till, utan då blir det billigare att lacka om dem. Lustigt eftersom svarta kåpor blir standard my20... :P
Ja oj vad krångligt :-)
  • 1
  • 98
  • 99
  • 100
  • 101
  • 102
  • 234

Bra återkoppling!

D4 VEA dricker olja

Nya turbon kommer imorgon. Blir att lyfta ur motor[…]

Hej hjälper en kompis med en c30 . Han skicka[…]