Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bullmark
Så jäkla trist, lider med dig!
Konsumentrådgivarna låter som en bra ide, gärna nån ytterligare oberoende part också, tex nån annan verkstad är ÅF’s. Precis som john.h säger blir man ju orolig att nåt mycket väl kan ha skjutits snett när den slog i marken, med allsköns irriterande mindre fel ända upp till mer allvarliga (som lekman har jag såklart ingen aning, men även just därför blir man också orolig).

Hoppas allt löser sig på bästa sätt, ffa att bilen är 100% OK, för då kommer nog nybilskänslan tillbaka när du häl aitter bakom ratten! :-)
av Buppe
yknot skrev: tor 25 jul 2019, 10:33 Visade sej att det dessvärre var min bil och att dom hade tagit sej över staketet och baxat fälgarna. Proffs med mutterknackare, in och ut... ÅF letar nu efter ny uppsättning hjul och skulle återkomma. Hela nybilkänslan är ju som bortblåst & känner att det är svårt att hävda att den inte är ”ny” utan reparerad. Hur skulle ni gå tillväga? Tydligen hade en tekniker ansett att det inte fanns några lackskador. :-(
Den teknikern skulle jag aldrig vilja ha som säger att det inte finns skador, syns ju tydligt på bilden att det är en buckla där domkraften står kvar. Även om det är under bilen så vill man inte ha några märken, repor eller bucklor på en helt ny bil. Skadorna uppstod innan du hämtade ut bilen och du har knappast beställt en bil med skador. Skulle själv kräva en anna bil utan skador.
Lider med dig, lycka till.
av jaronsso
Skit såklart, och håller i stort med alla som skrivit.
Men rent juridiskt är det nog svårt eller omöjligt att begära en helt ny bil. Framgår sannolikt i något avtal hur möjliga skador behandlas innan leverans.

Vad det gäller skador i övrigt är det säkert inte ovanligt med diverse märken/repor/bucklor, etc på antingen bil eller fälgar. Bara 2018 såldes väl ca 350 000 nya bilar i Sverige. Finns otaliga ställen från fabrik, båtar, hamnlager, osv, där skador kan uppstå och säkert ibland uppstår. Hur många bilar ryms på en lastbil? Det blir mååånga transporter varje år.. klart saker händer, som ÅF ”rättar till”. Som inte framförs eller kommer fram.
I detta fall var det ju en ren slump att du såg din bil. Så jag förstår känslan av att nybilskänslan försvinner. Men sannolikt hade du inte märkt det om du inte sett det.
av yknot
Visa ord! Tack
Ja, det är säkert en hel del som pillas till efter saker som kan ha hämta under transport.
Hoppas nu bara på att det kan fixa till bilen och få tag på nya hjul så man kan få hem den.
Blev väl lite starkare reaktion då jag skulle hämtat ut den i dagarna nu men troligtvis måste vänta längre.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
yknot skrev:Visa ord! Tack
Ja, det är säkert en hel del som pillas till efter saker som kan ha hämta under transport.
Hoppas nu bara på att det kan fixa till bilen och få tag på nya hjul så man kan få hem den.
Blev väl lite starkare reaktion då jag skulle hämtat ut den i dagarna nu men troligtvis måste vänta längre.
Vad va det för udda hjul på din volvo som va värda agera klätterapa för? hur fick man dessa ut obemärkt??
av yknot
Det var svarta 18”, standard.. inte en susning om de gjort hål i staketet eller om dom fått över dom på något sett. Fick dock besked att ÅF hade hitta nya som skulle levereras i morgon bitti så det verkar som att dom ändå prioriterar en vilket känns skönt. Sitter det någon låsning på någon av bultarna när man beställer ny bil?
Användarvisningsbild
av LazerHawke
yknot skrev:Det var svarta 18”, standard.. inte en susning om de gjort hål i staketet eller om dom fått över dom på något sett. Fick dock besked att ÅF hade hitta nya som skulle levereras i morgon bitti så det verkar som att dom ändå prioriterar en vilket känns skönt. Sitter det någon låsning på någon av bultarna när man beställer ny bil?
Väldigt märkligt luktar insider detta
av UnleashFusion
LazerHawke skrev: tor 25 jul 2019, 18:59
yknot skrev:Det var svarta 18”, standard.. inte en susning om de gjort hål i staketet eller om dom fått över dom på något sett. Fick dock besked att ÅF hade hitta nya som skulle levereras i morgon bitti så det verkar som att dom ändå prioriterar en vilket känns skönt. Sitter det någon låsning på någon av bultarna när man beställer ny bil?
Väldigt märkligt luktar insider detta
Jag tycker hela historien och den ÅF låter märklig.. Har aldrig varit med om att en ÅF med grindar har fått inbrott och enbart tagit 4st 18" "standard"; inget direkt speciella fälgar, sen är ju däcken inte direkt lätta och ska man "kasta över däck+fälg över en grind utan att behöva knippsa grinden överhuvudtaget. jo tjena. samt stod det 2st sprillans nya XC60 med antagligen större och snyggare fälgar men nej nej dom rörs inte utan vi kör på den vita v60.. Jag menar hur visste ÅF att det var inbrott utan kameror? Det luktar definitivt insider jobb. Vem eller vilka är en annan fråga.

Ett exempel som inträffade idag också: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zG ... id-arlanda , där är det mer öppet än vad det är på ÅF-verkstad. Där hade flera bilar drabbats samma dag och inte enbart 1 bil.
av jaronsso
Spelar ju mindre roll om det är ett insiderjobb
eller Kalle Anka som stulit fälgarna.
De är stulna hur som och det kommer inte att hjälpa skribenten. Han kommer inte att få en ny bil för det.
  • 1
  • 87
  • 88
  • 89
  • 90
  • 91
  • 315
Fukt i ena strålkastaren

Sök på "fukt strålkastare&qu[…]

Hög framvagn biltema

Ska jag vara ärlig så bytte jag dä[…]

På mitt jobb har vi ett tiotal Mercedes Sp[…]