Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Holliver skrev:
stevvee skrev:
Lockis skrev: För att det är en T8 som levereras? :-)
Jo visst men ser inte anledningen att kosta på en laddbox för 10 kWh. Jag tänkte först laddbox men blivit avrådd själv. Därför jag undrar

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tja, dels för att jag inte har något befintligt uttag i garaget jag direkt skulle våga ladda från (står så att säga i vårt ”andra-garage”). Sedan finns massa andra förbrukare som tillfälligt drar mycket kräm, såsom bergvärme, värmepatron för vattenburen golvvärme i fingaraget, ute-spa osv, så vill ha dynamisk lastbalansering så det inte strular när allt brakar igång samtidigt.

Sen är ju laddhybrid bara ett mellansteg, ser en riktig elbil framför mig om typ 2 år och då är det lika bra att ha det på plats, särskilt då staten skickar tillbaka några kronor just nu. Man vet ju aldrig om det bidraget finns om några år.

Så kontentan är att jag kör in en 3-fas laddbox på 22 kWh.

Jag tyckter du gör helt rätt! Att snåla och inte installera en laddbox KAN straffa sig. Jag förstår faktiskt inte dom som ifrågasätter varför man gör det, eller ännu värre avråder från det.
av stevvee
EbbevonVolvo skrev:
Holliver skrev:
stevvee skrev: Jo visst men ser inte anledningen att kosta på en laddbox för 10 kWh. Jag tänkte först laddbox men blivit avrådd själv. Därför jag undrar

Tja, dels för att jag inte har något befintligt uttag i garaget jag direkt skulle våga ladda från (står så att säga i vårt ”andra-garage”). Sedan finns massa andra förbrukare som tillfälligt drar mycket kräm, såsom bergvärme, värmepatron för vattenburen golvvärme i fingaraget, ute-spa osv, så vill ha dynamisk lastbalansering så det inte strular när allt brakar igång samtidigt.

Sen är ju laddhybrid bara ett mellansteg, ser en riktig elbil framför mig om typ 2 år och då är det lika bra att ha det på plats, särskilt då staten skickar tillbaka några kronor just nu. Man vet ju aldrig om det bidraget finns om några år.

Så kontentan är att jag kör in en 3-fas laddbox på 22 kWh.

Jag tyckter du gör helt rätt! Att snåla och inte installera en laddbox KAN straffa sig. Jag förstår faktiskt inte dom som ifrågasätter varför man gör det, eller ännu värre avråder från det.
Hur kan ex 220 skada ? Volvos egna säljare anser det vara onödigt så vill höra vad som kan skada isåfall ? Jag var helt inne på laddbox men tror laddboxarna kommer göra stora framsteg precis som bilarna om en 3-4 år och känns ju trist om man köper en laddbox nu och sen behöver byta när man väl skall byta bil.

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Köp då en laddbox som är framtidssäkrad. Den Volvoverkstad som aktivt avråder dig från en laddbox begår ett tjänstefel. Finns att läsa på Elsäkerhetsverkets hemsida, om och varför.
av stevvee
EbbevonVolvo skrev:Köp då en laddbox som är framtidssäkrad. Den Volvoverkstad som aktivt avråder dig från en laddbox begår ett tjänstefel. Finns att läsa på Elsäkerhetsverkets hemsida, om och varför.
Och hur framtidssäkrar man en laddbox då?
Varför begår dom tjänstefel? Du får
Gärna förklara för elsäkerhetsverket hänvisar ju enbart till att man skall ställa ner till 8-10 ampere men är den avsäkrad för 16 borde inte det finnas några som helst hinder ? Jag vill veta om jag nu måste lita på en på forum eller bilhandlare som säljer både bilar och laddboxar. Flera handlare har sagt att laddbox är onödigt för en hybrid. Bara om man vill ha lite snabbare laddning bör man ha en laddbox om man nu inte har full el.

Ladda med schucko utan laddbox förstår man ju är galenskap men annars med 220 kabeln som levereras med bilen bör ju fungera för annars skickar man inte ju inte med en sån kabel. Eller är alla biltillverkare ute och cyklar?

av Holliver
stevvee skrev:
EbbevonVolvo skrev:Köp då en laddbox som är framtidssäkrad. Den Volvoverkstad som aktivt avråder dig från en laddbox begår ett tjänstefel. Finns att läsa på Elsäkerhetsverkets hemsida, om och varför.
Gärna förklara för elsäkerhetsverket hänvisar ju enbart till att man skall ställa ner till 8-10 ampere men är den avsäkrad för 16 borde inte det finnas några som helst hinder ? Jag vill veta om jag nu måste lita på en på forum eller bilhandlare som säljer både bilar och laddboxar. Flera handlare har sagt att laddbox är onödigt för en hybrid. Bara om man vill ha lite snabbare laddning bör man ha en laddbox om man nu inte har full el.

Ladda med schucko utan laddbox förstår man ju är galenskap men annars med 220 kabeln som levereras med bilen bör ju fungera för annars skickar man inte ju inte med en sån kabel. Eller är alla biltillverkare ute och cyklar?

EU har väl antagit typ 2 som standard, så den lär väl vara aktuell ett tag framåt. Även rena elbilar med mer krut i batteriet bör nog klara sig på 22 kWh laddning i hemmet under överskådlig framtid. Sen är det ju klart att om nästa bil istället har induktiv laddning blir att skaffa ny lösning. Dock, 8-10 tkr efter bidrag är ju (i sammanhanget) småpengar. Blir väl nån procent av bilens pris.

Men visst, hade jag haft en helt ny elinstallation kanske jag hade kört på vanligt uttag. Kanske.

EDIT - Insåg att vi hamnat ganska off-topic förresten...

av jolerius01
Helt ärligt så tror jag inte bilhandlarna har särskilt mycket koll. Jag skulle föredra laddbox framför vanligt eluttag alla gånger. Detta för alla saker man hört kan hända om man använder vanligt eluttag. De är inte gjorda för den belastningen under så lång tid. Har diskuterats till ända i andra forumtrådar

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
stevvee skrev:

https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss ... sladdning/
av askeladden635
Det finns ju många på detta forum som både säljer och installerar laddboxar tydligen. Volvos T8 är ju byggd för att kunna laddas i ett vanligt eluttag..... om laddboxresonemanget gäller skulle man i så fall ha en portabel då, som gör att man kan ladda var man än parkerar.... Annars får man strunta i att ladda om man inte är hemma eller lyckas hitta en stolpe (om man investerat i en extra sladd)
av Holliver
askeladden635 skrev:Det finns ju många på detta forum som både säljer och installerar laddboxar tydligen. Volvos T8 är ju byggd för att kunna laddas i ett vanligt eluttag..... om laddboxresonemanget gäller skulle man i så fall ha en portabel då, som gör att man kan ladda var man än parkerar.... Annars får man strunta i att ladda om man inte är hemma eller lyckas hitta en stolpe (om man investerat i en extra sladd)
Sant. Det enda Volvo rekommenderar verkar vara följande:

”Volvo Cars rekommenderar att du som kund gör en s.k. Health Check, som är en besiktning av hemmets elsystem. Denna skall utföras av en behörig elektriker. Tala med din lokala Volvohandlare och se om de kan hjälpa dig att komma i kontakt med en elinstallatör/behörig elektriker.”

av stevvee
Holliver skrev: sön 04 nov 2018, 21:57
askeladden635 skrev:Det finns ju många på detta forum som både säljer och installerar laddboxar tydligen. Volvos T8 är ju byggd för att kunna laddas i ett vanligt eluttag..... om laddboxresonemanget gäller skulle man i så fall ha en portabel då, som gör att man kan ladda var man än parkerar.... Annars får man strunta i att ladda om man inte är hemma eller lyckas hitta en stolpe (om man investerat i en extra sladd)
Sant. Det enda Volvo rekommenderar verkar vara följande:

”Volvo Cars rekommenderar att du som kund gör en s.k. Health Check, som är en besiktning av hemmets elsystem. Denna skall utföras av en behörig elektriker. Tala med din lokala Volvohandlare och se om de kan hjälpa dig att komma i kontakt med en elinstallatör/behörig elektriker.”

Ja hemskt att Volvo begår tjänstefel med detta. :bored:
Hoppas du får njuta av T8an :)
  • 1
  • 80
  • 81
  • 82
  • 83
  • 84
  • 234
Smäller höger fram

Är fjäderbenslagringen monterad rät[…]